پرند

مختصات: ۳۵°۲۸′۰۰″شمالی ۵۰°۵۸′۵۹″شرقی / ۳۵٫۴۶۶۶°شمالی ۵۰٫۹۸۳°شرقی / 35.4666; 50.983
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پرند (شهر))
شهر پرند
Map
کشور ایران
استانتهران
شهرستانرباط کریم
بخشبخش مرکزی
سال شهرشدننیمه اول دهه ۸۰
مردم
جمعیت۹۷٬۵۶۴ نفر (۱۳۹۵)
رشد جمعیتزیاد
جغرافیای طبیعی
مساحت۱۴۵۰۰۰هکتار
ارتفاعاز ۱۰۵۰ تا ۱۲۲۰ متر از سطح آبهای آزاد
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۸ درجه‌ی سلسیوس
میانگین بارش سالانه۱۶۰ میلی‌متر
اطلاعات شهری
شهرداررحمت‌الله پایدار
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۲۱
وبگاه
شهر پرند بر ایران واقع شده‌است
شهر پرند
روی نقشه ایران
۳۵°۲۸′۰۰″شمالی ۵۰°۵۸′۵۹″شرقی / ۳۵٫۴۶۶۶°شمالی ۵۰٫۹۸۳°شرقی / 35.4666; 50.983

پرند شهری است در شهرستان رباط کریم، واقع در استان تهران و ۳۳ کیلومتری جنوب غربی شهر تهران و ۶ کیلومتری غرب شهر رباط کریم. جمعیت این شهر ۹۷٬۵۶۴ نفر (۱۳۹۵) نفر است. این شهر در میانهٔ دهه ۸۰ خورشیدی و با عنوان مسکن مهر گسترش یافت. شهر جدید پرند، در ۳۰ کیلومتری آزاد راه تهران – ساوه و در جنوب غربی تهران و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی قرار دارد. پرند با مساحت بیش از ۱۷۰۰۰ هکتار، دارای ۷ فاز می‌باشد که کاربری مسکونی و صنعتی دارند. طول منطقه شهری پرند ۶ کیلومتر و عرض متوسط آن ۳/۵ کیلومتر است.

جمعیت[ویرایش]

جمعیت شهر پرند در سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۹۷٬۵۶۴ نفر (۳۱٬۶۹۳ خانوار) اعلام شد که از این تعداد ۴۸٬۹۹۷ نفر مرد و ۴۸٬۵۶۷ نفر زن بودند.

در سال ۱۴۰۲ جمعیت شهر پرند بیش از ۴۵۰هزار نفر تخمین زده می‌شود

پیش‌بینی برآن است که در سال ۱۴۰۵ جمعیت پرند به بیش از ۷۰۰ هزار نفر برسد.

ساکنان این شهر اغلب از اطراف تهران و دیگر استان‌ها هستند که به دلایلی همچون مسکن نسبتاً ارزان‌تر، میزان کم‌ترافیک و آلودگی هوا نسبت به تهران، وجود فرصت‌های کاری به واسطهٔ استقرار شهرک‌های صنعتی در نزدیکی این شهر و همچنین پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر و دو نیروگاه پرند و رودِشور، این شهر را برگزیده‌اند.[۱]

موقعیت برخی از شهرهای حاشیه‌ای جنوب، جنوب غرب و غرب نزدیک تهران ۱- فردیس ۲- اندیشه ۳- شهر قدس ۴- شهریار ۵- احمدآباد مستوفی ۶- پرند ۷- رباط کریم ۸- اسلامشهر ۹- باقر شهر

مترو[ویرایش]

ساخت متروی این شهر از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و از ایستگاه متروی شهر فرودگاهی امام خمینی واقع در انشعاب اول خط ۱ (مترو تهران) شروع شده و به موازات جاده فرودگاه امام به طول حدود ۱۹ کیلومتر به پرند منتهی می‌شود. مترو تهران-پرند توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و با حضور رئیس‌جمهور، در ۹ آذرماه ۱۴۰۲ افتتاح شد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. نتایج سرشماری ۱۳۹۰ وبگاه مرکز آمار ایران