پرسش‌نامه اضطراب بک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پرسشنامه اضطراب بک)

پرسش‌نامه اضطراب بک (به انگلیسی: BAI - Beck Anxiety Inventory) یک پرسش‌نامه خودگزارشی است که برای اندازه‌گیری شدت اضطراب در نوجوانان و بزرگسالان تهیه شده‌است. این پرسش‌نامه یک مقیاس ۲۱ ماده‌ای است که آزمودنی در هر ماده یکی از چهار گزینه که نشان‌دهنده شدت اضطراب است را انتخاب می‌کند.

پیدایش[ویرایش]

از آنجا که ارزیابی علایم اضطراب در تشخیص و درمان مشکلات روانی از اهمیت زیادی برخوردار است، تاکنون مقیاس‌های زیادی با توجه به دیدگاه‌های گوناگون برای آن پدید آمده‌است. مثل کاستلو،[۱] اندلر،[۲] زونگ.[۳] بررسی این مقیاس‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً مشکلاتی در مفهوم‌ساری نظری و ویژگی‌های روش شناختی آن‌ها وجود دارد. (دابسون،[۴] ۱۹۸۵). با توجه به این مشکلات، آرون تمکین بک و همکارانش در ۱۹۹۰ پرسشنامه اضطراب بک، BAI،[۵] را معرفی کردند که به‌طور اختصاصی شدت علایم اضطراب بالینی را در افراد می‌سنجد.

اعتبار و روایی[ویرایش]

این پرسش‌نامه از پایایی بالایی برخوردار است. ضریب همسانی درونی آن (ضریب آلفا) ۰٫۹۲، پایایی آن با روش بازآزمایی به فاصله یک هفته ۰٫۷۵ و همبستگی ماده‌های آن از ۰٫۳۰ تا ۰٫۷۶ متغیر است.
پنج نوع روایی محتوا، همزمان، سازه، تشخیصی و عاملی برای این آزمون سنجیده شده‌است که همگی نشان‌دهنده کارایی بالای این ابزار در اندازه‌گیری شدت اضطراب می‌باشد.[۶]

نمره‌گذاری و تفسیر نمرات[ویرایش]

این پرسش‌نامه یک مقیاس ۲۱ ماده‌ای است که آزمودنی در هر ماده یکی از چهار گزینه که نشان‌دهنده شدت اضطراب است را انتخاب می‌کند. چهار گزینه هر سؤال در یک طیف چهار بخشی از ۰ تا ۳ نمره‌گذاری می‌شود.
هر یک از ماده‌های آزمون یکی از علایم شایع اضطراب (علایم ذهنی، بدنی و هراس) را توصیف می‌کند.
بنابراین نمره کل این پرسش‌نامه در دامنه‌ای از ۰ تا ۶۳ قرار می‌گیرد.[۷]

تعیین درجه اضطراب[ویرایش]

درجه اضطراب نمرات
هیچ یا کمترین حد ۰–۷
خفیف ۸–۱۵
متوسط ۱۶–۲۵
شدید ۲۶–۶۳

منابع[ویرایش]

  1. Costello , C.G, Comery, A.L (1967). Scales for measuring depression and anxiety. J Psychol; 66: 303-13.
  2. Endler, N.S, Edwards, J.M, Vitelli, R. (1991). Endler Multidimensional Anxiety Scale s-Trait. Los Angeles: Western Psychological Services.
  3. Zung, W.W.K. (1965). A rating instrument for anxiety disorders. Psychosomatic, 12: 371-9
  4. Dobson, KS. The relationship between anxiety and depression. Clinical Psychology Review; 5: 307-2.
  5. Beck, AT, Steer, RA. (1990). The Beck Anxiety Inventory Manual. San Antonio, TX: Psychological Corporation.
  6. Beck, A.T. , Epstein, N. , Brown, G. , Steer, R. (1988). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897
  7. فتحی آشتیانی، علی؛ (1389). آزمون‌های روان شناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. شابک ‎۹۷۸−۶۰۰−۵۱۱۶−۲۷−۴