پرستودریایی تیره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرستودریایی تیره
پرستوهای دریایی تیره در کنار آشیانه
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: سلیم‌سانان
تیره: کاکائیان
سرده: پرستودریایی‌های تالابی
گونه: C. hybrida
نام دوبخشی
Chlidonias hybrida
(پالاس، ۱۸۱۱)
Chlidonias hybrida hybrida

پرستودریایی تیره (نام علمی: Chlidonias hybridus) گونه‌ای پرستوی دریایی از تیرهٔ کاکاییان است. این پرستوی دریایی پرنده‌ای پرجنب و جوش است که برای به دست آوردن غذا شیرجه می‌رود و آن را می‌قاپد.

ویژگی‌های ریخت‌شناسی[ویرایش]

پرستوی دریایی تیره ۲۵ سانتی‌متر طول دارد و کمی بزرگتر از پرستودریایی بال‌سفید است. این پرنده دارای زیرتنهٔ خاکستری، تارک سیاه، چانه سفید، منقار قرمز، و دم دوشاخهٔ به رنگ سفید است. پرندهٔ بالغ در تابستان‌ها روتنهٔ خاکستری یکدست (شامل دم و دمگاه) و زیرتنهٔ خاکستری دودی دارد که در تضاد با نوار سفید چانه و زیربال‌های سفیدش دیده می‌شوند. در زمستان‌ها اما، از آنجا که زیر بدنش سفید است، می‌توان آن را از منقار سخت‌تر و باریک‌تر و حاشیهٔ سفید و مشخص تارکش از دیگر پرستوهای دریایی بازشناخت.

زیستگاه[ویرایش]

این پرنده اغلب در آب‌های داخلی زندگی می‌کند و در زمستان‌ها نیز گاه به صورت گذری در کرانه‌های دریاها دیده می‌شود و روی علف‌های شناور روی آب در تالاب‌ها آشیانه می‌سازد. زمان لانه‌گذاری در خرداد ماه می‌باشد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. BirdLife International (2012), Chlidonias hybrida (به انگلیسی), IUCN Red List of Threatened Species. Version 2013.2, retrieved 7 April 2014
  • منصوری، جمشید (۱۳۹۲). راهنمای پرندگان ایران. فرزانه. ص. ۲۵۰. شابک ۹۷۸-۹۶۴-۷۲۳۹-۵۳-۰.

- برجی ، محمدرضا ، کارشناس ارشد تنوع زیستی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت ، خرداد 1395