پتاسیم کلرید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پتاسیم کلرید
شناساگرها
شماره ثبت سی‌ای‌اس 7447-40-7
خصوصیات
فرمول مولکولی KCl
جرم مولی 74.551 g/mol
شکل ظاهری کریستال سفید جامد
چگالی 1.987 g/cm3
دمای ذوب 776 °C
انحلال‌پذیری در آب 28.1 g/100 cm³ (0سلسیوس);

34.0 g/100 cm³ (20 °C);

56.7 g/100 cm³ (100 °C);

خطرات
LD50 2600 mg/kg (oral/rat), 142 mg/kg (intravenous/rat)[۱]
ترکیبات مرتبط
دیگر آنیون‌ها پتاسیم فلورید; پتاسیم برومید; پتاسیم یدید
دیگر کاتیون‌ها کلرید سدیم; روبیدیم کلرید
به استثنای جایی که اشاره شده‌است در غیر این صورت، داده‌ها برای مواد به وضعیت استانداردشان داده شده‌اند (در 25 °C (۷۷ °F)، ۱۰۰ kPa)
Infobox references

کلرید پتاسیم ترکیب شیمیایی (KCl) نوعی نمک است که از ترکیب پتاسیم و کلر به وجود می‌آید. کلرید پتاسیم جهت درمان هیپوکالمیا (hypokalemia) مورد استفاده قرار گیرد. برای اینکه اندکا برای اولین سلول های بدن به وظایف خود به درستی عمل کنند، خون به سطحی از پتاسیم نیاز دارد. اشخاصی که از کمبود پتاسیم در خون خود رنج می برند، به بیماری هیپوکالمیا مبتلا هستند. در این موارد قرص های پتاسیم کلراید جهت تنظیم پتاسیم خون این بیماران تجویز می شود.

پتاسیم کلراید همچنین می تواند به عنوان افزودنی در غذا ها مورد استفاده قرار گیرد. در بعضی از غذا ها مانند نوشیدنی های ورزشی، سوپ ها و غلات این ماده به جای نمک خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این ماده به عنوان طعم دهنده به شیر شکلاتی، پنیر و خامه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در حدود ۹۵ الی ۹۶ درصد کود شیمیایی پتاس از پتاسیم کلراید تشکیل یافته‌است.[نیازمند منبع] سه نوع گرید اصلی برای کود شیمیایی تعریف شده‌است. ۱- گرید استاندارد ۲- گرید درشت ۳- گرید دانه‌ای

این درجه‌بندی با توجه به اندازه دانه صورت می‌گیرد. به طوریکه دانه‌ها با اندازه ۰٫۲ الی ۰٫۸ میلی‌متر در گرید استاندارد، با اندازه ۰٫۸ الی ۲ میلی‌متر در گرید درشت و با اندازه ۱٫۲ الی ۳٫۵ میلی‌متر در گرید دانه ای قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهند که در حدود ۵ درصد پتاسیم کلرید تولیدی در جهان در اختیار صنایع شیمیایی قرار می‌گیرند. عمده این ماده جهت تولید پتاسیم هیدورکسید و کلراین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منابع[ویرایش]

  1. Sigma Material Safety Data Sheet - Potassium Chloride. Section 11. Sigma Chemical Company. Valid 7/2001.
  • Handbook of Chemistry and Physics، ۷۱st edition، CRC Press، Ann Arbor، Michigan، ۱۹۹۰.
  • N. N. Greenwood، A. Earnshaw، Chemistry of the Elements، Pergamon Press، ۱۹۸۴. ISBN 0-08-022057-6
  • "Sigma Material Safety Data Sheet - Potassium Chloride"، Valid ۷/۲۰۰۱.