پاقلات

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پاقلات
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانلامرد
بخشبخش اشکنان
دهستانکال
مردم
جمعیت۱۰۷۱ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
روزهای یخبندان سالانه۰
اطلاعات روستایی
کد آماری۰۸۱۶۵۹
پیش‌شمارهٔ تلفن۵۲۷۷

پاقلات روستایی از توابع بخش اشکنان شهرستان لامرد در استان فارس ایران است. توضیح بیشتر روستای پاقلات دیار نخل‌های همیشه استوار: روستایی کوچک در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس. این روستا در بین روستاهای شهرستان دارای بیشترین شهید، دارای ۷ شهید می‌باشد. سردار شهید قاسم احمدی که یکی از سردارهای استان فارس می‌باشد در این روستای شهید پرور متولد شده است. این روستای کوچک با جمعیتی حدود ۱۲۰۰نفر دارای آب و هوایی گرم و خشک که توسط کوههای زاگرس احاطه شده، و به عنوان دروازه ورودی شهرستان لامرد از طرف بیرم لارستان محسوب می گردد. نزدیکترین کوه‌های معروف روستا از طرف جنوب کوه میرمبارک و از طرف شمال کوه گاوبست می‌باشد . تابستان‌هایش به علت نزدیکی به دریا طولانی، گرم و مرطوب است و زمستان‌هایش کوتاه، سرد و خشک. این روستای زیبا دارای چندین چشمه آب گرم است که عدهٔ زیادی را از مناطق اطراف برای درمان روماتیسم و بیماری‌های پوستی به خود جذب کرده. پوشش گیاهی آن، شامل بوته‌های خاردار، و گیاهان خاص گرمسیری است، که در فصول کم باران علوفه‌ای مفید برای چرای دام و طیور محسوب می‌گردد، درختانی همچون نخل و کنار در این روستا به وفور یافت می‌شود؛ که میوه‌هایش در شهرها و روستاهای اطراف به فروش می‌رسد. این روستا با قدمت چندین ساله‌اش زیست‌گاهی مناسب برای انواع حیوانات اهلی و وحشی است اگر از نظر تاریخی بخواهیم سیری کوتاه بر گذشته‌اش بیاندازیم؛ ساکنان اولیه این روستا اقوام آتش‌پرستی مشهور به اقوام گبر بودند که طبق اعتقادات و باورهای خودشان بر کوه‌های اطراف پاقلات ساکن بوده‌اند. این سرزمین در گذشته به عنوان گذرگاه تجاری محسوب می شده‌است

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کال قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۰۰۷ نفر (۱۸۹ خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.