پارک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پارک مرکزی نیویورک در منهتن یکی از پربازدیدکننده‌ترین پارک‌های شهری آمریکا محسوب می‌شود.
پارک ال‌فونول یک پارک برهنگی

گردشگاه یا پارک و بوستان شهری به مکانی محفوظ می‌گویند که به صورت طبیعی یا نیمه طبیعی توسط دولت به وجود آمده‌است، و در کنار آن برای تفریح و لذت بردن انسان، یا برای حفاظت از حیات وحش یا زیستگاه طبیعی. بوستان‌ها ممکن است شامل سنگ، فواره، خاک، آب و قسمت‌های چمن باشد. بسیاری از پارک‌ها قانوناً حفاظت شده و محفوظ اند. از دیدگاه شهرسازی و معماری پارکها به ده‌ها نوع قابل دسته‌بندی هستند. به‌عنوان نمونه پارکها را می‌توان به لحاظ شعاع عملکرد و خدمات رسانی به پارکهای با عملکرد محله ای، ناحیه ای، شهری و فرا شهری تقسیم‌بندی نمود. همچنین از لحاظ نوع کاربرد، نحوه ایجاد (طبیعی یا انسان ساخت) نوع پوشش گیاهی، مقیاس و بزرگی (کوچک، متوسط و بزرگ) و … نیز قابل طبقه‌بندی می‌باشند. آنچه بدیهی است رواج پارکهای شهری امروزین که برای عموم قابل استفاده و دسترسی هستند از شهرسازی کشورهای اروپایی شروع شده‌است. البته باغ‌سازی ایرانی در نوع خود کم‌نظیر و تاریخ طولانی دارد ولی عملکرد این باغها با پارکهای شهری امروزی متفاوت بوده‌است.

پارک بحران (پارک اضطراری یا چند عملکردی)[ویرایش]

از سده‌های گذشته ایجاد فضاهای شهری عمومی که بتوان در مواقع بحران برای اسکان موقت و کمک به مردم استفاده کرد مورد خواست و نظر برخی دولت‌ها و کشورها بوده‌است. ایجاد فضای عمومی برای امداد رسانی به آسیب دیدگان در اثر بحران از ضروریات اساسی است ولی در عین حال احداث و نگهداری آنها بسیار پرهزینه می‌باشد و بخش قابل توجهی از بودجه عمرانی شهرداری‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. به همین منظور ایده و نظریه استفاده چندگانه از فضاهای عمومی و به‌خصوص پارکها در شهرسازی ایران در سال ۱۳۹۰ و در استان تهران مطرح شد.

پارک بحران یا پارک اضطراری یا چند عملکردی (Emergency Park,Mixed Used Park) پارکی است که در مواقع عادی به‌عنوان پارک برای استفاده مردم و خانواده‌ها مورد نظر است و البته به گونه‌ای احداث و تجهیز می‌گردد که در مواقع وقوع بحران مانند سیل، زلزله و … بتواند پذیرای مردم و زنان و کودکان برای اسکان موقت و امداد و کمک‌های اولیه قرار گیرد. این نوع پارکها باید دارای طراحی و تجهیزات مناسب برای پذیرا شدن خیل جمعیت در مواقع بحران باشند. موضوع پارک بحران یک موضوع جدید و نو آوری توسط شهرساز ایرانی است و طی شماره ۳۳۹۰–۹۸ بتاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۸ توسط معاونت حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده‌است.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]