ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/پرسش‌های متداول

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سوالات متداول[ویرایش]

چه مقالاتی می‌توانند نامزد شوند؟
هر مقاله‌ای که معیارهای تعیین شده در این صفحه را داشته باشد، می‌تواند نامزد شود.
چه کسی می‌تواند مقاله‌ای را نامزد کند؟
برای نامزد کردن مقاله‌ها حتماً باید در ویکی‌پدیا حساب داشته باشید و به سامانه وارد شده باشید. وقتی مقاله‌ای را نامزد می‌کنید درخواست‌تان را با افزودن ~~~~ به انتهایش امضا کنید. انتظار می‌رود که کاربر نامزدکننده خود در بهبود نوشتار نقش بنیادین داشته باشد و در روند برگزیدگی به عنوان «مدافع»، به برطرف کردن کاستی‌های نوشتار یاری رساند.
چه کسی می‌تواند از یک مقاله حمایت کند یا با آن مخالفت کند؟
تنها کاربرانی که بیش از ۱۰۰ ویرایش در فضای نام اصلی ویکی‌پدیا (مقاله‌ها) داشته باشند، که دست کم شامل ۵۰ ویرایش غیر جزئی بشود، می‌توانند از مقاله‌ها حمایت کنند یا با آن‌ها مخالفت کنند.
چه کسی می‌تواند رای دهد؟
هر کاربر دارای حساب کاربری می‌تواند بعد از ورود به سامانه به هر مقاله که به رای‌گیری گذاشته شده باشد، تنها یک رای بدهد. رای‌هایتان را به این شکل اضافه کنید: '''موافق/مخالف''' توضیح. ~~~~. توجه داشته باشید که فقط یکی از کلمه‌های موافق یا مخالف را باید به کار ببرید. کم یا زیاد بودن رای‌های موافق و مخالف دلیلی بر برگزیده شدن و یا رد یک نوشتار نمی‌شوند ولی می‌توانند نشانه‌ای از اجماع جامعه ویرایشگران درباره صلاحیت داشتن ویا نداشتن یک نوشتار تلقی شوند.
اگر مقاله مورد نظرمان رد شد چه کنیم؟
به رای دیگران احترام بگذارید. ایرادهایی که به مقاله گرفته شده را برطرف کنید، و اگر به این نتیجه رسیدید که مقاله آمادگی حضور در صفحهٔ اصلی را دارد، آن را دوباره نامزد کنید. توجه کنید که از زمانی که یک مقاله رد شد، حداقل باید دو هفته تا نامزدی مجدد آن فاصله وجود داشته باشد. برای دیدن نامزدی‌های بایگانی شدهٔ قبلی به ویکی‌پدیا:گزیدن مقاله‌های برگزیده/بایگانی بروید.
اگر مقاله‌ای به عنوان مقالهٔ برگزیده انتخاب شده‌است ولی معیارها را ندارد، چه باید کرد؟
ویکی‌پدیا بر پایه همکاری میان ویرایشگران بنا نهاده شده است و همواره تلاش در برطرف کردن کاستی‌های خود دارد. اگر می‌توانید، با جسارت اقدام به برطرف کردن کاستی‌های نوشتارهای برگزیده کنید، یا در صفحه بحث نوشتار پیام بگذارید، و یا آنکه با نویسنده/های نوشتار تماس بگیرید و از او/ایشان درخواست بهبود نوشتار را کنید. پس از گذراندن این مراحل و در صورت به دست نیامدن نتیجه دلخواه، شما می‌توانید از روند بازبینی مجدد برگزیدگی استفاده کنید. برای این کار به صفحهٔ مربوطه مراجعه کنید و درخواست خود را مطرح کنید. صفحهٔ:ویکی‌پدیا:بازبینی نوشتارهای برگزیده
آیا می‌توان مقالات ترجمه‌شده از سایر ویکی‌ها را برگزیده کرد؟
اگر مقاله‌ای از ویکی دیگر ترجمه شود، چه مقاله اصلی خوب یا برگزیده باشد و چه نباشد، به خودی خود تأثیری در بررسی آن ندارد. در ارزیابی یک مقاله صرفاً باید خود مقاله ملاک قرار گیرد و توسعه‌دهندگان مقاله یا نامزدکنندگان باید در خصوص این که آیا مقاله معیارهای لازم را دارد یا نه از آن دفاع کنند و اصلاحات لازم را اعمال نمایند. ناظران وپ:گمب باید در حد امکان مطابق با ویکی‌پدیا:شیوه ارجاع به منابع با وارسی منابع اصلی یا پرسش سؤالات از توسعه‌دهنده و مترجم از صحت ارجاع مطمئن شود و در صورت امکان به طور تصادفی چند مورد را وارسی نمایند. اما هیچ مقاله ای را نمی توان صرفا به دلیل ترجمه بودن رد کرد.
مقاله به چه ترتیبی جمع‌بندی می شود؟
پس از طی مدت لازم برای اظهار نظر کاربران دیگر در خصوص مقاله و اعمال اصلاحات، اقدام به جمع‌بندی بحث برگزیدگی می شود. برای جمع‌بندی نظرخواهی برای مقاله‌های برگزیده، تعداد رأی‌های مثبت و منفی به تنهایی ملاک نیست. کاربری که نظرخواهی را جمع‌بندی می‌کند باید بررسی کند که آیا با توجه به بررسی‌ها و نظرات کاربران، مقاله معیارهای لازم برای برگزیدگی را داراست یا خیر. تنها کاربرانی اجازه دارند نظرخواهی‌های برگزیدگی مقاله‌ها را جمع‌بندی کنند که جزو گروه کاربران منتخب برای این موضوع به اجماع اجتماع ویکی پدیا باشند. (فهرست ناظران گمب)
پرسش من در اینجا فهرست نشده‌است

در بحث ویکی‌پدیا:مقاله‌های برگزیده بپرسید.