ویکی‌پدیا:پشتیبانی از ویرایشگر متن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

معمولاً راحت‌تر است که برای ویرایش مقاله‌های ویکی‌پدیا بجای ناحیه متنی مرورگر وب از یک ویرایشگر متن قدرتمند استفاده شود. ویرایشگر‌های متن امکاناتی را نظیر خطایابی نگارشی[۱]، جستجو و جایگزینی[۲]، ماکروها و پررنگ کردن دستورات [۳] را فراهم می‌آورند که برای نوشتن مقالات (مخصوصاً مقالات طولانی) بسیار سودمند خواهد بود. آنها همچنین راه حلی سریع و آسان را برای نگه داشتن یک نسخهٔ محلی از یک مقاله را در اختیار شما قرار می‌دهند که به منظور ویرایش به صورت آفلاین و بدون استفاده از مرورگر وب بسیار مفید خواهند بود.

این مقاله پیوندهایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که بتوانید انواع مختلفی از ویرایشگرهای داخل مرورگر و خارجی را برای ویرایش مقالات ویکی‌پدیا بکار ببرید.

چگونگی باز کردن مقالات در ویرایشگر متن[ویرایش]

روش «دستی» برای ویرایش مقاله در یک ویرایشگر متن این است که تمام متن موجود در ناحیه متنی مرورگر خود را انتخاب کنید (همان عملی که معمولاً با فشردن ترکیبی کلیدهای CTRL+A انجام می‌شود)،سپس آن را کپی (CTRL+C) کنید و در داخل پنجرهٔ جدیدی از ویرایشگر متن، آن را بچسبانید (CTRL+V). برای بعضی ویرایشگرها روش‌های بهتری نیز موجود می‌باشد که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

موزیلا و موزیلا فایرفاکس[ویرایش]

اگر شما از مرورگر وب موزیلا استفاده می‌کنید، این امکان وجود دارد که یک ویرایشگر متنی خارجی را برای ویرایش نواحی متنی صفحات وب، منجمله قسمت ویراش متن صفحات ویکی‌پدیا، تنظیم کنید. با این کار نیازی به کپی کردن و چسباندن متن از صفحه وب به ویرایشگر متنی ندارید. برای این کار راه حل های مختلفی وجود دارد:

  • MozEx نسخه رسمی این بسته نرم‌افزاری از UTF-8 پشتیبانی نمی‌کند و خوب روی موزیلا فایرفاکس کار نمی‌کند ولی نسخه درحال توسعهٔ آن این مشکلات را ندارد. برای اطلاعات بیشتر به خود آموز سریع مراجعه کنید.
  • ViewSourceWith نیز عملکرد مشابهی دارد.
  • Editus Externus نیز مشابه بقیه عمل می‌کند. تنها نکته مهم این است که مرورگر را بلوکه می‌کند که در نتیجه آن شما در هنگام ویرایش قادر نخواهید بود که به مقالات دیگر سر بزنید.
  • TextArea Sputnik مرورگر را بلوکه نمی‌کند و کدگذاریهای [۴] متفاوتی را پشتیبانی می‌کند (امکان دارد که شما بجای بعضی نویسه ها علامت سؤال ببینید ولی ویرایش‌های شما آنها را خراب نخواهد کرد).
  • It's All Text! این افزونه از UTF-8 پشتیبانی می‌کند و مرورگر را بلوکه نمی‌کند.
  • Vimperator میانبری در حالت درج متن دارد که ویرایش خارجی را میسر می‌سازد.

روش دیگر استفاده از مرورگرهای وب مبتنی بر متن است که بعضی از آن‌ها به طور پیش‌فرض از ویرایشگر خارجی استفاده می‌کنند.

پانویس[ویرایش]

  1. spell checking
  2. search and replace
  3. syntax highlighting
  4. encoding