ویکی‌پدیا:پروژه تاریخ فرانسه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

«ویکی‌پروژه فرانسه»

تاریخ فرانسه را می‌توان به مقاله‌های مختلفی تقسیم کرده و نوشت. پروژه تاریخ فرانسه که بخشی از پروژه‌های گروه تاریخ می‌باشد کوششی است برای تشخیص، بررسی، ایجاد، گسترش و تکمیل این مقاله‌ها. شما هم اگر علاقه به نوشتن یا گسترش مقاله‌های این پروژه دارید می‌توانید با عضویت در پروژه به خیل ویرایشگران آن بپیوندید. لطفاً در صفحه بحث پروژه تعیین کنید که روی چه مقاله‌ای کار می‌کنید (اگر متوجه شدید که کاربر دیگری در حال کار روی مقالهٔ مورد نظر شماست این موضوع را با وی در میان بگذارید). پس از تعیین مقاله می‌توانید از الگوی {{زیر ویرایش}} در ابتدای مقالهٔ خود استفاده کنید.

اعضای پروژه[ویرایش]

مقاله‌های پایه[ویرایش]

موضوعات وابسته به تاریخ فرانسه را می‌توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:

۱. تاریخ دوره‌های فرانسه
۲. تاریخ دودمان‌ها و حکومت‌های فرانسه
۳. تاریخ موضوعی فرانسه

مقاله‌هایی که می‌توان تحت این موضوعات نوشت عبارتند از:

۱. تاریخ دوره‌های فرانسه
گل‌ها - گل‌های رومی - فرانک‌ها - فرانسه در قرون وسطی - فرانسه در آغاز دوره مدرن - فرانسه در سده نوزدهم (از انقلاب تا جنگ جهانی اول) - فرانسه در دوران مدرن
۲. تاریخ دودمان‌ها و حکومت‌های فرانسه
مروونژی‌ها - کارولنژی‌ها - کاپتی‌ها - دودمان والوآ - دودمان بوربون‌ها - جمهوری اول - مجمع ملی - دیرکتوار - کنسول‌های فرانسه - امپراتوری اول - بازگشت بوربون‌ها - سلطنت ژوئیه - جمهوری دوم - امپراتوری دوم - جمهوری سوم - دولت ویشی - جمهوری چهارم - جمهوری پنجم
۳. تاریخ موضوعی فرانسه
استان‌های تاریخی فرانسه - تاریخ اقتصاد فرانسه - تاریخ نظامی فرانسه - تاریخ استعمارگری فرانسه - تاریخ هنر فرانسه - تاریخ ادبیات فرانسه - فرهنگ فرانسه

برای پیشنهاد دربارهٔ مقالهٔ جدید به صفحهٔ بحث همین نوشتار مراجعه کنید.

پروژه‌ها یا مقاله‌های مرتبط[ویرایش]

مقوله‌های مرتبط با با تاریخ فرانسه
شخصیت‌ها
فهرست‌ها
مناطق
دین
پروژه‌های فرزند

جستجو[ویرایش]

منابع[ویرایش]

سیاست‌ها و قراردادهای پروژه[ویرایش]

نامگذاری مقاله‌ها
  • باید تلفظ فرانسوی در انتخاب عنوان مقاله‌ها لحاظ شود. اگر در این مورد شکی داشتید آن را در صفحه بحث پروژه مطرح کنید.
نام‌ها و عناوین
  • تا می‌توانید سعی کنید از تلفظ فرانسوی واژه‌ها برای نوشتن آنها در مقاله‌های پروژه استفاده کنید. *جمع‌ها را بشناسید و به جای آنها از شکل مفرد کلمه به صورت فرانسوی و اضافه کردن «ها» آن را جمع کنید.
تاریخ‌ها
  • تاریخ‌هایی را که می‌نویسید باید دارای پیوند درستی باشند. در نوشتن تاریخ‌ها حتماً از استانداردی که در ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه گفته شده پیروی کنید.

شیوهٔ صحیح نوشتن و پیوند دهی تاریخ‌های میلادی به این شکل است:

  • [[۱۴ فوریه]] [[۲۰۰۶ (میلادی)|۲۰۰۶]]
  • [[سده ۱۸ (میلادی)|سده ۱۸]] (البته اگر لازم دیدید می‌توانید پسوند میلادی را پس از رقم سده بیاورید)

اگر می‌توانید تاریخ‌ها را با استفاده از یک مرجع مناسب به تاریخ هجری شمسی تبدیل کرده و آن را پس از ذکر تاریخ میلادی بیاورید.

در نوشتن سال‌ها و روزها حتماً از رقم استفاده شود. شیوهٔ پیش‌فرض ویکی‌پدیای فارسی نگارش ارقام به خط فارسی است ولی اگر قادر به تایپ اعداد فارسی نیستید، می‌توانید آنها را به همان شکل لاتین وارد کنید ولی در ابتدای مقالهٔ خود از الگوی {{ارقام لاتین}} استفاده کنید تا ربات‌های ویکی‌پدیا این اعداد را فارسی کنند. (برای فارسی‌کردن صفحه کلید خود می‌توانید از این برنامه استفاده کنید)

رده‌ها[ویرایش]

[[رده:تاریخ فرانسه]]

الگوها[ویرایش]

  • از الگوی {{تاریخ فرانسه}} که در ابتدای همین صفحه هم آمده در همهٔ مقاله‌های مربوط به پروژه استفاده کنید.
  • از الگوی زیر با نام {{پروژه تاریخ فرانسه}} در بحث مقالهٔ خود استفاده کنید:
پروژه تاریخ فرانسه این مقاله بخشی از پروژه تاریخ فرانسه است. این پروژه به منظور ایجاد، گسترش و تکمیل مقاله‌های مربوط به تاریخ فرانسه آغاز شده است. شما می‌توانید با رفتن به صفحه اصلی پروژه از جزئیات آن مطلع شده و در صورت تمایل با آن همکاری کنید.