ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه کلیپ‌های آموزشی/سناریوها/۹

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کلیپ ۱[ویرایش]

(آشنایی)

بخش یک[ویرایش]

  • کلیت درمورد ویکی (۳۰ ثانیه)

بخش ۲دو[ویرایش]

  • کلیت در مورد ویکی‌فا (۳۰ ثانیه)

بخش ۳[ویرایش]

  • معرفی بخش‌های سایت (۱ دقیقه) معرفی بخش‌ها و دکمه‌ها و کار هر یک (تاریخچه- بحث - کاربری- ویرایش و...)

بخش ۴[ویرایش]

  • معرفی روش ساخت یک مقاله استاندارد(رده- میان‌ویکی- جعبه - ناوباکس-ارجاع و پانویس-منابع و...) (۳ دقیقه)

بخش ۵[ویرایش]

  • معرفی پنج اصل مهم ویکی (۱ دقیقه) (متنی که به صورت نوشتن آیتم‌وار در تصویر بیاید و کاربر هم بشنود هم ببیند

بخش ۶[ویرایش]

  • بخش‌های سردر تغییرات اخیر ، مقالات مورد نیاز، مقالات حیاتی و... (۱ دقیقه) که کاربر در صورت نداشتن ایده برای موضوع مورد نظر از آنها ایده برای ساخت مقاله را از آنها بگیرد

متن سناریو[ویرایش]

ویکی‌پدیا دانشنامهٔ آزاد.

ویکی‌پدیا چیست؟

ویکی‌پدیا یک دانشنامه اینترنتی است که هدف اصلی آن، جمع‌آوری اطلاعات حوزه‌های مختلف دانش بشری برای استفاده تمام مردم دنیا با زبان‌های مختلف می‌باشد. مطالب ویکی‌پدیا را «مشارکت‌کنندگان» آن می‌نویسند. کسانی که در علمی خاص سررشته‌ای دارند یا احساس می‌کنند می‌توانند برای اعتلای دانش بشری کمکی کنند.

از همین رو، ویرایش ویکی‌پدیا برای همگان آزاد است. درب‌های ویکی‌پدیا برای هرکسی که در خود احساس می‌کند می‌تواند برای آن بنویسد باز است. هر فارسی زبان و هرکه با فارسی آشناست -جدای از ملیت و مکانش- حق ویرایش در آن را دارد.


اگر دانشی (هرچند کم) برای درج در این دانشنامه دارید، اگر به منابع غنی چاپی دسترسی دارید، اگر تخصص ترجمه از زبان‌های دیگر دارید، می‌توانید با دیدن مجموعهٔ این کلیپ‌ها شروع به ویرایش در ویکی‌پدیا کنید. ویرایش در ویکی‌پدیا برخلاف ظاهر آن بسیار آسان است؛

چند مورد قانونی را در نظر داشته باشید:

  • مطالب ویکی‌پدیا مجموعه‌ای کپی شده از محتوای وب‌سایت‌ها و کتاب‌ها نیست. ویکی‌پدیا نباید حق تکثیر را نقض کند. از جایی که اجازهٔ نقل خط به خط و کلمه به کلمه را نمی‌دهد، نباید در ویکی‌پدیا کپی کرد.
  • مطالبی که برای اولین بار توسط شما نوشته می‌شوند، نمی‌توانند در ویکی‌پدیا بیایند. توضیح آنکه مطالب، باید قبلاً در منبعی معتبر و متخصص مورد بررسی قرارگرفته باشند. برای درج چنین مطالبی، مکانی نیز تهیه شده با نام ویکی‌اینفو یا ویکی‌داده. ویکی‌پدیا جایی برای درج مستندات است. پس باید برای تمام اطلاعاتی که به مقاله‌ها اضافه می‌کنید، منبعی معتبر نیز بیافزایید.
  • حریم خصوصی کاربران در ویکی‌پدیا از مهمترین مسائل است. هیچ کاربری حق توهین نژادی، ملیتی، دینی، سیاسی و ... را به دیگری ندارد. قوانین سختی در مورد رعایت نزاکت حاکم است که دقیقاً برای حفظ محیطی سالم و بدور از تشنج، برای همگان لازم الاجراست و تخطی از آن قطع دسترسی به ویکی‌پدیا را بهمراه خواهد داشت.

معرفی بخش‌های سایت[ویرایش]

ویکی‌پدیا دارای چند بخش اصلی است که به آنها «فضای نام» می‌گویند. مانند فضای نام اصلی (مقاله‌ها) فضای بحث، فضای الگو، فضای صفحهٔ کاربران، فضاهای پروژه و غیره. تمام مقاله‌ها در فضای اصلی قرار می‌گیرند. از بین زیربخش‌ها، یک صفحه با نام «قهوه‌خانه» برای صحبت در مورد مسائل عمومی ویکی‌پدیا موجود است. صفحه‌هایی نیز برای کمک به کاربران در مورد ویکی‌پدیا و چگونگی کار با آن با نام «میز کمک»، و صفحه‌ای دیگر نیز برای کمک‌های علمی‌تر و تخصصی‌تر با نام «میز مرجع» موجود هستند.

معرفی روش ساخت یک مقاله استاندارد[ویرایش]

مقاله‌های موجود در ویکی‌پدیا، باید از استانداردهای آن پیروی کنند. منبع معتبر، لحن خنثی و به دور از جانبداری، متن علمی و دانشنامه‌ای و کپی نشده و داشتن ساختار درست از جملهٔ این استانداردهاست.

ابتدا چه کار کنیم؟

قبل از ساخت هر مقاله‌ای، بهتر است ابتدا در ویکی‌پدیا جستجو کنید تا از قبل موجود نباشد یا نام دیگری نداشته باشد. پس از جستجو و اطمینان از عدم وجود مقاله، روی پیوند قرمز کلیک کنید تا به صفحهٔ ساخت مقاله رهنمون شوید.

بخش آغازین

در اولین خط‌های مقاله، باید موضوع را معرفی کنید. توجه کنید که آن صفحه را شاید کسانی ببینند که هیچ اطلاعات تخصصی یا پیشرفته‌ای در مورد آن موضوع ندارند، پس شما باید متنی را بنویسید که برای همگان قابل فهم باشد. در ابتدای مقاله، موضوع را تعریف کنید و نام آن را برای یک‌بار (اولین بار) پررنگ کنید. این کار با قرار دادن نام در بین علامت‌های ''' انجام می‌شود. اگر عبارتی در متن شما هست که مقاله‌ای برای آن موجود است، آن را در بین دو کروشه ([[.]]) قرار دهید تا یک پیوند به آن مقاله تشکیل شود.