ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه فوتبال/سرشناسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتویات این صفحه هنوز جنبهٔ پیشنهادی دارد و با گذر زمان و نظردهی ویرایشگران دیگر، ممکن است رسمیت بیابد و به‌عنوان یک سیاست یا رهنمود مطرح گردد.

در ویرایش و به‌روزرسانی این صفحه جسور باشید، ولی لطفاً پیش از انجام تغییرات عمده از صفحهٔ بحث برای مطرح کردن آن تغییرات و نظرخواهی در مورد آنها استفاده کنید.

در این صفحه، به معیار سرشناسی دربارهٔ فوتبال پرداخته می‌شود. این صفحه بر مبنای ویکی‌پروژهٔ فوتبال در ویکی‌پدیای انگلیسی نوشته‌شده‌است.

سرشناسی بازیکنان[ویرایش]

بازیکنی که یکی از شرایط زیر را داشته باشد، سرشناس است:

  1. برای یک باشگاه تمام حرفه‌ای در یک لیگ ملی بازی کرده باشد.
  2. در یک مسابقه رقابتی (به انگلیسی: Competitive fixture) میان دو باشگاه تمام حرفه‌ای در جامی کشوری، قاره‌ای یا بین‌قاره‌ای بازی کرده باشد. این مسئله باید بنا بر ویکی‌پدیا:منابع معتبر، اثبات شود.
  3. در بازی‌های ملّی در سطح بزرگسالان که مورد تأیید فیفا است، یا در بازی‌های المپیک بازی کرده باشد.
  4. بازیکنان دوره قدیم (که بیشتر نیمه حرفه‌ای یا آماتور بوده‌اند)، اگر در تیم ملی یا در بالاترین لیگ کشوری بازی کرده‌اند سرشناس‌اند.

ممکن است فردی شرایط بالا را نداشته باشد، اما مطابق وپ:سرشناسی، سرشناس محسوب شود مثلاً اگر کاپیتان تیم ملی فوتبال جوانان ایران به یک باشگاه لیگ برتری پیوسته اما هنوز در لیگ بازی نکرده باشد، فقط زمانی سرشناس است که منابعی دربارهٔ عملکرد او در باشگاه پیشین یا تیم ملی بحث کرده باشند و دست‌کم یک منبع معتبر پیوستن او به باشگاه لیگ برتری را پوشش داده و پررنگ کرده باشد (صرف اشاره کافی نیست بلکه ایدهٔ اصلی خبر باید پیوستن او به باشگاه لیگ برتری باشد).

سرشناسی باشگاه‌ها[ویرایش]

تمامی باشگاه‌هایی که در جام حذفی کشورشان (یا سطح ملی در ساختار لیگ برای کشورهایی که جام حذفی ندارند) بازی کرده‌اند، سرشناس اند. تیم‌ها و باشگاه‌هایی که قادر به شرکت در جام حذفی نیستند ناسرشناس اند، مگر این که شرایط وپ:سرشناسی را دارا باشند.

سرشناسی لیگ‌ها[ویرایش]

  • تمامی لیگ‌هایی که بالاترین دسته در کشورشان هستند، سرشناس اند.
  • تمامی لیگ‌هایی که تیم‌های آن قادر به شرکت در جام حذفی کشورشان هستند، سرشناس اند.
  • تمامی لیگ‌هایی که شرایط بالا را ندارند، ناسرشناس اند مگر این که معیارهای عمومی وپ:سرشناسی را دارا باشند.

جستارهای وابسته[ویرایش]