ویکی‌پدیا:ویکی‌پروژه ابهام‌زدایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پروژهٔ ابهام‌زدایی

حوزه: تمامی صفحه‌های ابهام‌زدایی + عنوان نوشتارها

هدف:

  1. انطباق کامل صفحه‌های ابهام‌زدایی بر دستورالعمل‌های شرح داده شده در ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/صفحه‌های ابهام‌زدایی و ویکی‌پدیا:ابهام‌زدایی
  2. ویرایش پیوندهای به صفحه‌های ابهام‌زدایی در مقاله‌ها
  3. انطباق نام صفحه‌های با عنوان دارای ابهام بر دستورالعمل‌ها

مطالعه:

  1. ویکی‌پدیا:ابهام‌زدایی شامل رهنمودهایی در مورد اینکه چه وقت و چگونه ابهام‌زدایی کنیم
  2. ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/صفحه‌های ابهام‌زدایی شامل دستورالعمل‌هایی دربارهٔ ساختار و ویرایش صفحه‌های ابهام‌زدایی
  3. ویکی‌پدیا:بایدها و نبایدهای ابهام‌زدایی شامل چکیده‌ای از دستورالعمل‌ها

ابزار مفید: در «ترجیحات، زبانهٔ ابزارها»، بخش «رابط کاربری»، مقابل «نمایش پیوندهای به ابهام‌زدایی در صفحه به رنگ زرد» را تیک بزنید. درنتیجه پیوند به صفحه‌های ابهام‌زدایی در مقاله‌ها بصورت رنگی (پیوند بازدیدنشده، پیوند بازدیدشده) نمایش داده خواهد شد. همانجا انتخاب «نمایش پیوندهای به تغییر مسیر در صفحه با رنگ سبز» نیز (که نتیجه می‌دهد پیوند بازدیدنشده، پیوند بازدیدشده) مفید خواهد بود. اگر دیدید کار با صفحه‌های ابهام‌زدایی دارد تبدیل به شغل‌تان می‌شود محتویات این صفحه را در Special:MyPage/common.css درج و ذخیره کنید. هر وقت هم شروع کردید به خواب ابهام‌زدایی دیدن، راه حلی برای این مسأله پیدا کنید، به بقیه هم خبر دهید.

زیرپروژه‌ها: این ویکی‌پروژه شامل دو دسته زیرپروژه است:

  • زیرپروژه‌های دستی: در زیرپروژه‌های دستی پس از شرح مشکلی که باید حل شود و مرور رهنمودها و شیوه‌نامه‌های مرتبط، فهرستی از صفحه‌های ابهام‌زدایی اشکال‌دار تحت عنوان «برای انجام» آمده است. یک زیرپروژه ممکن است «فعال» («برای انجام» غیر خالی) یا «غیرفعال» («برای انجام» فعلاً خالی) باشد.
  • زیرپروژه‌های رباتیک: در زیرپروژه‌های رباتیک ویرایش‌هایی که انجامشان بطور رباتیک قاعدتاً باید ممکن باشد به ربات‌رانان پیشنهاد شده است.

بحث: بحث، پرسش و ایرادهای مربوط به پروژه را در صفحهٔ بحث پروژه و مسایل مربوط به هر زیرپروژه را در صفحهٔ بحث زیرپروژهٔ مربوطه مطرح کنید.

توضیح: فهرست‌های «برای انجام» بطور ماشینی ایجاد شده‌اند (کد کوئری مربوط به هر زیرپروژه در صفحهٔ بحث همان زیرپروژه در دسترس است) و وجود یک صفحه در این فهرست لزوماً به معنای این نیست که این صفحه قطعاً دارای اشکالِ نسبت داده شده است. همچنین در مورد صفحه‌های ابهام‌زدایی‌ای که در چند فهرست ظاهر شده‌اند ممکن است پس از ویرایش صفحه طبق یک فهرست، ایرادی که باعث شده این صفحه در فهرست دیگر قرار بگیرد هم برطرف شده باشد. چنین مواردی را نادیده بگیرید.

درخواست: در صورت شروع به کار روی یک فهرست، هر تعداد از عناوین را که مایل به ویرایش هستید توسط بخشی با نام نام کاربری خود از انتهای فهرست جدا کنید تا از تداخل جلوگیری شود.

توصیه: هرگز خلاصه ویرایش را فراموش نکنید!



زیرپروژه‌های دستی

شرح: پیوند به یک صفحهٔ ابهام‌زدایی ممکن است مستقیم باشد، یا ممکن است از طریق تغییرمسیر باشد، یعنی در یک نوشتار به تغییرمسیری به یک صفحهٔ ابهام‌زدایی پیوند داده شود. پیوندهای نوع دوم از این جهت که ابزار مفید معرفی شده در مقدمه آنها را رنگی نشان نمی‌دهد خیلی سخت‌تر قابل شناسایی و اصلاح هستند.

مثال: مستقیم: پیوند به باز در فوارس باید به باز (پرنده) ویرایش شود.

از طریق تغییرمسیر: در استقرار سمت-ارتفاعی به عمود پیوند داده شده که تغییرمسیری به صفحهٔ ابهام‌زدایی تعامد است. پس در این صفحه عمود باید به تعامد (هندسه) ویرایش شود.

طبق:وپ:ازپیوندصاز

استثناء: ویکی‌پدیا:ازپیوندمجاز

توجه: پیش از آغاز هر گونه اصلاح پیوندها به صفحه‌های ابهام‌زدایی، از اینکه انتخاب کاربرد اصلی به درستی صورت گرفته اطمینان حاصل کنید، وگرنه ممکن است بعدها زحمت‌های شما بی‌فایده یا اشتباه از آب دربیاید.
مثال: اکنون نوشتارهای زیادی به صفحهٔ ابهام‌زدایی قرن پیوند دارند: ویژه:پیوند به این صفحه/قرن. اما اگر شروع کنیم به ویرایش «قرن» به سده در نوشتارها، راه را به اشتباه رفته‌ایم؛ چرا که کاربرد اصلی «قرن» همانا سده است. در نتیجه باید «قرن» به سده تغییرمسیر یابد و در سده از الگوی {{تغییرمسیر}} برای پیوند به قرن (ناهنجاری) استفاده شود (چون تنها یک کاربرد غیر اصلی وجود دارد). حال بجای اصلاح پیوندها به «قرن» تنها لازم است یک دور این پیوندها بررسی شوند مبادا مواردی باشد که لازم باشد پیوند به کاربرد غیر اصلی هدایت شود.

آمار:

زیرزیرپروژه یکم: اصلاح پیوندهای مستقیم به صفحه‌های ابهام‌زدایی در مقاله‌ها

شرح: به دو صورت می‌شود پیوندها به صفحه‌های ابهام‌زدایی را اصلاح کرد:

  • حمله به نوشتار: یک نوشتار را که می‌دانید حاوی پیوند به صفحه(ها)ی ابهام‌زدایی‌ست انتخاب می‌کنید و پیوندهای موجود در آن را اصلاح می‌کنید. مثلاً نوشتار لنج به کشتی، قلاب، شیر و ویر پیوند دارد که باید اصلاح شوند.
  • حمله به پیوند: یک صفحهٔ ابهام‌زدایی را که می‌دانید از نوشتارها پیوند گرفته را انتخاب می‌کنید و پیوندها به آن را در نوشتارهای مختلف (همهٔ نوشتارها!) اصلاح می‌کنید. مراحل کار به ترتیب این است:
  1. یک صفحهٔ ابهام‌زدایی از فهرست اول یا دوم زیر انتخاب کنید.
  2. صفحهٔ ابهام‌زدایی را بررسی کنید و پیوندهایِ ممکن را شناسایی کنید. توجه کنید که برخی پیوندها ممکن است در صفحهٔ ابهام‌زدایی نیامده باشند (صفحهٔ ابهام‌زدایی کامل نباشد).
  3. پیوندها به آن صفحهٔ ابهام‌زدایی را توسط ویژه:پیوند به این صفحه/مثال بیابید.
  4. به تک‌تک این صفحه‌ها بروید و پیوند به صفحهٔ ابهام‌زدایی را با پیوند مناسب جایگزین کنید.

برتری حمله به پیوند نسبت به حمله به نوشتار این است که در طول مدت ویرایش تنها چند انتخاب محدود برای جایگزینی وجود دارد و در نتیجه احتمال خطا پایین و سرعت ویرایش بالاست. مثلاً در اصلاح پیوندها به ایتالیایی تنها با دو انتخاب مردم ایتالیا و زبان ایتالیایی روبرو هستیم و نیاز نیست برای هر صفحه دنبال امکان‌های مختلف بگردیم، در صورتی که برای اصلاح پیوندهای فقط صفحهٔ لنج لازم است پیوندهای مناسب را از میان بیش از ۱۵ پیوند انتخاب کنیم.

اقدام: در دو فهرست زیر صفحه‌های ابهام‌زدایی پرپیوند -به ترتیب تعداد پیوندهایی که گرفته‌اند- فهرست شده‌اند.

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرپروژه دوم: اصلاح پیوندهای مستقیم به صفحه‌های ابهام‌زدایی در الگوها

پیوندهای مستقیم به صفحه‌های ابهام‌زدایی را در الگوهای زیر ویرایش و به نوشتار درست هدایت کنید. برای تشخیص پیوندها به صفحه‌های ابهام‌زدایی از ابزار مفید معرفی شده در مقدمه استفاده کنید. در صورتی که الگو محافظت شده است در ویکی‌پدیا:درخواست محافظت صفحه#درخواست‌های ویرایش در صفحهٔ محافظت شده درخواست دهید.

توضیح: اگر الگوی «الف» دارای پیوند به صفحهٔ ابهام‌زدایی باشد و این الگو خود در الگوی «ب» تراگنجانش شده باشد آنگاه الگوی «ب» هم به عنوان الگویی دارای پیوند به صفحهٔ ابهام‌زدایی شناسایی خواهد شد، بی‌اینکه دارای چنین پیوندی باشد. در نتیجه اگر در الگویی پیوندی به صفحهٔ ابهام‌زدایی ندیدید، رهایش کنید. بعدها با اصلاح الگوی دیگری این الگو از فهرست حذف خواهد شد.

زیرزیرپروژه سوم: اصلاح پیوندهای از طریق تغییرمسیر به صفحه‌های ابهام‌زدایی در مقاله‌ها

شرح: درست مانند زیرزیرپروژهٔ اول، با این تفاوت که اینجا صفحه‌های تغییرمسیر به یک صفحهٔ ابهام‌زدایی هستند که در نوشتارها پیوند گرفته‌اند. مثلاً در نوشتار فریدا کالو به پرسپکتیو که به صفحهٔ ابهام‌زدایی ژرفانمایی تغییرمسیر دارد پیوند داده شده است.

اقدام: در دو فهرست زیر صفحهٔ تغییرمسیر، تعداد پیوندها به آن و صفحهٔ ابهام‌زداییِ مقصدِ تغییرمسیر فهرست شده‌اند.

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرپروژه چهارم: اصلاح پیوندهای از طریق تغییرمسیر به صفحه‌های ابهام‌زدایی در الگوها

پیوندهای از طریق تغییرمسیر به صفحه‌های ابهام‌زدایی را در الگوهای زیر ویرایش و به نوشتار درست هدایت کنید. در صورتی که الگو محافظت شده است در ویکی‌پدیا:درخواست محافظت صفحه#درخواست‌های ویرایش در صفحهٔ محافظت شده درخواست دهید.

توضیح: اگر الگوی «الف» دارای پیوند به صفحهٔ ابهام‌زدایی باشد و این الگو خود در الگوی «ب» تراگنجانش شده باشد آنگاه الگوی «ب» هم به عنوان الگویی دارای پیوند به صفحهٔ ابهام‌زدایی شناسایی خواهد شد، بی‌اینکه دارای چنین پیوندی باشد. در نتیجه اگر در الگویی پیوندی به صفحهٔ ابهام‌زدایی ندیدید، رهایش کنید. بعدها با اصلاح الگوی دیگری این الگو از فهرست حذف خواهد شد.

زیرزیرپروژه پنجم: ترکیبی از موارد بالا، با کمک ربات و ویرایشگر خودکار

شرح: پیوندهایی که به صفحه‌های ابهام‌زدایی داده شده اما در واقع مقصدشان باید یک صفحهٔ غیرمبهم باشد، در این زیرپروژه شناسایی و اصلاح می‌شوند. مثلاً پیوندها به فرانسوی شناسایی می‌شوند و بر اساس متن اطراف پیوند، یا رده‌ای که صفحه در آن قرار دارد، پیوند به شکل [[مردم فرانسوی|فرانسوی]] یا [[زبان فرانسوی|فرانسوی]] یا نظایر آن اصلاح می‌شود.

اقدام: صفحه‌ها از طریق ویکی‌پدیا:گزارش دیتابیس/صفحه‌های ابهام‌زدایی پرکاربرد و ویکی‌پدیا:گزارش دیتابیس/صفحه‌های ابهام‌زدایی استفاده شده در الگو شناسایی می‌شوند. رده‌های مناسب با کمک کوئری‌هایی نظیر آنچه در ویکی‌پدیا:سیاست ربات‌رانی/درخواست مجوز/HujiBot/وظیفه ۳ توضیح داده شده انتخاب می‌شوند. ویرایش‌ها عمدتاً با استفاده از ربات یا ویرایشگر خودکار انجام می‌شوند.

زیرزیرپروژه ششم: مقاله‌هایی که پیوند به صفحهٔ ابهام‌زدایی دارند

مقاله‌هایی که در این فهرست قرار دارند دارای پیوند به صفحه‌های ابهام‌زدایی هستند. با قرار دادن {{ابهام‌دار}} در بالای آنها می‌توانید دیگران را از وجود این مشکل آگاه کنید و یا با استفاده از ابزارهای پیشنهاد شده در زیر می‌توانید پیوندهای ابهام‌دار درون آنها را اصلاح کنید. کوئری

ابزارها

  • به کمک ویکی‌پدیا:ابزار تمیزکننده
  • به کمک این ابزار می‌توانید پیوندهای ابهام‌زدایی در مقاله رفع کنید. در صفحهٔ ویرایشی که به شما ارائه می‌دهد پیوندهای ابهام‌دار را به رنگ قرمز نشان می‌دهد که با کلیک بر روی آن مواردی را که می توان جایگزین کرد ارائه می‌دهد. اگر پیوند مورد نظر در مجموعهٔ ابهام‌زدایی‌ها نبود، با کلیک بر روی delink می‌توانید آن را از حالت پیوند خارج کنید.([[]] حذف شود)

نمونه ویرایش

  • در این نمونه چند مورد پیوندها زدوده شده‌اند و در چند مورد هم الگوی رفع ابهام بعد از پیوند قرار داده شده‌است.

فهرست

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرپروژه یکم: منبع

شرح: منبع و پیوند به بیرون در صفحهٔ ابهام‌زدایی جایی ندارد.

مثال: تمامی منابع صفحهٔ سرده (ابهام‌زدایی) یا بت باید حذف شوند.

طبق: وپ:ازمنبع و وپ:شصاسرو (منبع) و ویکی‌پدیا:ابهام‌زدایی#پیوند به بیرون و ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/صفحه‌های ابهام‌زدایی#پیوند به بیرون (پیوند به بیرون)

اقدام: ۱. منابع، ۲. پیوندهای به بیرون و ۳. الگوهای {{مدرک}}، {{بدون منبع}} و {{بهبود منبع}} را از صفحه‌های ابهام‌زدایی بزدایید. منابع را می‌توان -در صورت نیاز- به نوشتار اصلی افزود.

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرپروژه دوم: الگو

شرح: الگوها (بجز {{ویکی‌واژه}}) در صفحهٔ ابهام‌زدایی جایی ندارد.

مثال: الگوی {{القاب قاجاری}} باید از صفحهٔ معتمدالدوله حذف شود.

طبق: ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/صفحه‌های ابهام‌زدایی#تصاویر و الگوها

اقدام: الگوهای نالازم را از صفحه‌های ابهام‌زدایی بزدایید.

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرپروژه سوم: تصویر

شرح: تصویرها (بجز تصویرهایی که به انتخاب درست از میان سرواژه‌ها کمک می‌کنند) در صفحهٔ ابهام‌زدایی جایی ندارد.

مثال: تصویر صفحهٔ ابهام‌زدایی مارال باید حذف شود. اما تصویر صفحهٔ سرزمین باسک مصداق یک تصویر مفید است.

طبق: ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/صفحه‌های ابهام‌زدایی#تصاویر و الگوها

اقدام: تصاویر نالازم را از صفحه‌های ابهام‌زدایی بزدایید.

زیرپروژه سوم: پیوند قرمز (بحث) (فعال)

شرح: هر سرواژهٔ گلوله‌ای در صفحهٔ ابهام‌زدایی باید با پیوندی آبی به یک صفحهٔ با عنوانِ دارای ابهام آغاز شود. پیوند قرمز را تنها در صورتی می‌توان به فهرست سرواژه‌ها افزود که

  1. حداقل در یک صفحهٔ دیگر (بجز صفحه‌های ابهام‌زدایی) پیوندی به آن مقالهٔ ناموجود وجود داشته باشد، و
  2. در توضیح آن پیوند قرمز دست کم یک پیوند آبی وجود داشته باشد که اطلاعات معناداری دربارهٔ آن سرواژه در خود داشته باشد.

صفحه‌های ابهام‌زدایی -به لحاظ مستقل نبودن، حجم ویرایش کمتری که در آنها صورت می‌پذیرد و حساسیت گشت‌زنی کمتری که نسبت به آنها وجود دارد- محل مناسبی برای افزودن عناوینی شده که به دلیل عدم سرشناسی امکان تبدیل شدن به مقاله‌ای مستقل را پیدا نکرده‌اند. آنها را حذف کنید. پیش از حذف مطمئن شوید که آن مقاله به واقع وجود ندارد و قرمز بودن پیوند ناشی از مثلاً اشتباه تایپی در وارد کردن سرواژه نیست.

مثال: پیوندهای قرمز صفحهٔ بوس (ابهام‌زدایی) یا هسکل باید حذف شوند.

اما در این نسخه از آب‌باریک (ابهام‌زدایی)، علت قرمز بودن پیوند «آب‌باریک (ورامين)» نه وجود نداشتن نوشتار آن، که استفاده از «ي» عربی در پیوند ورامین بوده است که باید اصلاحش کرد.

طبق: وپ:ازساختار و وپ:شصاپق

اقدام: پیوندهای قرمز را -در صورتی که دو شرط بالا در موردشان صدق نمی‌کند و قابل اصلاح نیز نیست- از صفحه‌های ابهام‌زدایی بزدایید.



زیرپروژه هفتم: اصلاح عنوان صفحه‌ها (بحث) (فعال)

زیرزیرپروژه یکم: تغییرمسیر «الف» به «الف (ب)»

شرح: تغییرمسیر یک عنوان بدون پرانتز به همان عنوان دارای پرانتز هرگز درست نیست. در موارد اینچنینی انتخاب کاربرد اصلی به درستی صورت نگرفته است.

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرزیرپروژه یکم: فقط ابهام‌زدایی

مثال: دنده به دنده (ابهام‌زدایی) تغییرمسیر دارد که اشتباه است. یا «دنده» کاربرد اصلی دارد (که در این صورت کاربرد اصلی باید در «دنده» قرار داده شود)، یا کاربرد اصلی ندارد (که در این صورت دنده (ابهام‌زدایی) باید به «دنده» منتقل شود). در هر صورت تغییرمسیر «دنده» به «دنده (ابهام‌زدایی)» اشتباه است.

زیرزیرزیرپروژه دوم: فقط غیرابهام‌زدایی

مثال: دونده به دونده (فیلم) تغییرمسیر دارد، اما کاربرد اصلی «دونده» همانا دو است. پس «دونده» را به «دو» تغییرمسیر می‌دهیم، اما پیش از آن پیوندها به «دونده» را بررسی می‌کنیم موارد لازم را اصلاح می‌کنیم.

رجب به رجب (ماه) تغییرمسیر دارد، اما «رجب» کاربرد دیگری ندارد و در نتیجه «رجب (ماه)» باید به «رجب» منتقل شود. چون «رجب» تاریخچه دارد، انتقال میسر نیست و باید در وپ:درخواست انتقال درخواست داد.


زیرزیرپروژه دوم: وجود نوشتار با عنوان «الف (ب)» در حالی که نوشتار «الف» وجود ندارد

پر کردن عنوان‌ها باید ابتدا از عنوان بدون پرانتز آغاز شود و بعد اگر نوشتار هم‌نامی ساخته شد، ابهام‌زدایی با پرانتز آغاز شود. در نتیجه نوشتاری با عنوان «نام نوشتار (عبارت ابهام‌زدا)» در حالی که هنوز نوشتار «نام نوشتار» ساخته نشده، در عنوان مناسب قرار نگرفته است.

زیرزیرزیرپروژه یکم: فقط ابهام‌زدایی

این بخش فعلاً غیرفعال است.

در بررسی «نام صفحه (ابهام‌زدایی)» ببینید آیا «نام صفحه» کاربرد اصلی‌ست یا نه. اگر هست نوشتار کاربرد اصلی را به «نام صفحه» منتقل کنید و در آن سرنویس {{دیگر کاربردها}} قرار دهید. اگر «نام صفحه» کاربرد اصلی نیست «نام صفحه (ابهام‌زدایی)» را به آن منتقل کنید.

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرزیرپروژه دوم: فقط غیرابهام‌زدایی

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرپروژه سوم: صفحه‌هایی با (ابهام‌زدایی) در عنوان خود که به یک نوشتار تغییرمسیر دارند

شرح: صفحه‌ای با «(ابهام‌زدایی)» در عنوان خود یا باید صفحهٔ ابهام‌زدایی باشد و یا باید به یک صفحهٔ ابهام‌زدایی تغییرمسیر داشته باشد، اما نمی‌تواند تغییر مسیری به یک نوشتار باشد. چنین تغییرمسیرهایی معمولاً به دلیل اصلاح تغییرمسیر دوتایی توسط ربات‌ها بوجود می‌آیند.

مثال:

  1. حصار (ابهام زدایی) و حصار (ابهام زدايي) باید به بجای حصار به حصار (ابهام‌زدایی) تغییرمسیر یابند.
  2. شكل (ابهام زدايي)، شکل (ابهام‌زدایی) و شکل (ابهام زدایی) الان به شکل تغییرمسیر دارند. باید در شکل (ابهام‌زدایی) صفحهٔ ابهام‌زدایی‌ای شامل شکل، شکل (واحد پول یا وزن) و شکل (واحد پول) ساخته شود و «شكل (ابهام زدايي)» و «شکل (ابهام زدایی)» به آن تغییرمسیر داده شوند.
  3. «ابریق» فقط ۲ کاربرد دارد: ابریق و ابریق (اهر)، در نتیجه ابریق (ابهام‌زدایی)، ابریق (ابهام زدایی) و ابريق (ابهام زدايي) که اکنون تغییرمسیر به ابریق هستند باید حذف شوند.

اقدام: در صورتی که صفحهٔ ابهام‌زدایی مربوطه وجود داشته باشد باید این صفحه‌ها را به آن تغییرمسیر داد (مثال ۱) وگرنه یا باید آن را -در صورت لزوم- ساخت (مثال ۲) و یا برای آنها درخواست حذف داد (مثال ۳).

این بخش فعلاً غیرفعال است.

زیرزیرپروژه چهارم: صفحه‌هایی که در عنوان خود «(ابهام‌زدایی)» دارند، ولی الگوی {{ابهام‌زدایی}} ندارند

شرح: صفحه‌ای با «(ابهام‌زدایی)» در عنوان خود طبیعتاً باید صفحهٔ ابهام‌زدایی باشد. در غیر این صورت یا با صفحه‌ای مواجه‌ایم که بجای الگوی {{ابهام‌زدایی}} ردهٔ رده:صفحه‌های ابهام‌زدایی دارد، یا اینکه اصلاً ابهام‌زدایی نیست.

مثال:

  1. عود (ابهام‌زدایی) بجای الگوی {{ابهام‌زدایی}} ردهٔ رده:صفحه‌های ابهام‌زدایی دارد.
  2. افخم (ابهام‌زدایی) ابهام‌زدایی نیست.

اقدام: اگر مسأله رده است (مثال ۱) آن را با الگو جایگزین کنید و اگر صفحه ابهام‌زدایی نیست (مثال ۲)، آن را به عنوان درست منتقل کرده و برای عنوان قدیم درخواست حذف سریع کنید.

زیرزیرپروژهٔ پنجم: نوشتارهای با عنوان «فلان (فیلم)» وقتی نوشتار(های) با عنوان «فلان (فیلم xxxx)» وجود دارد

مثال: وقتی کندو (فیلم ۱۹۸۲) وجود دارد، کندو (فیلم) باید به عنوان دارای سال «کندو (فیلم ۱۳۵۴)» منتقل شود، سپس پیوندها به کندو (فیلم) در نوشتارها به «کندو (فیلم ۱۳۵۴)» ویرایش شوند و بعد کندو (فیلم) به کندو (ابهام‌زدایی) تغییرمسیر یابد.

اقدام: طبق مراحل زیر عمل می‌کنیم:

  1. فهرست اول کل نوشتارهای نیازمند انتقال و فهرست دوم نوشتارهای نیازمند انتقالی هستند که ردهٔ شامل سال برایشان پیدا شده است. با بررسی علت تکراری‌های فهرست دوم و نیز مقایسه با فهرست اول و یافتن کسری‌ها، فهرست دوم را تمیزکاری می‌کنیم.
  2. خروجی این پرسمان را در وپ:داص درخواست می‌دهیم.
  3. پس از انجام انتقال این فهرست را به وخ می‌خورانیم تا پیوندها در الگوها اصلاح شوند.
  4. سپس این فهرست را به وخ می‌خورانیم تا پیوندها در نوشتارها اصلاح شوند.
  5. طبق این فهرست عنوان‌های اولیه را به صفحهٔ ابهام‌زدایی متناظر تغییرمسیر می‌دهیم.


زیرپروژه دهم: ویرایش توضیحات سرواژه‌ها (بحث) (فعال)

شرح: صفحهٔ ابهام‌زدایی فقط یک کارکرد دارد که همانا هدایت خواننده به نوشتار مورد نظرش است. صفحهٔ ابهام‌زدایی محل ارایهٔ اطلاعات و مطلب نیست. در نتیجه توضیح سرواژه باید کوتاه و به شکل عبارت باشند، نه جملهٔ کامل، و در پایان نقطه نداشته باشد. نیز در توضیح سرواژه نباید هیچ پیوندی وجود داشته باشد و خودِ پیوندِ سرواژه کفایت می‌کند. در مواردی که عنوان سرواژه به اندازهٔ کافی واضح است، حتی نیازی به توضیح نیست و سرواژه به تنهایی کافی‌ست.

مثال: در مونیخ (ابهام‌زدایی) موارد متعددی دیده می‌شود از وجود پیوند و جمله و نقطه در توضیحات سرواژه‌ها.

طبق: وپ:ازساختار و وپ:شصاسرو

اقدام: کلمات و پیوندهای زاید در بخش توضیحات را حذف کنید و جملات را به شکل عبارت دربیاورید.

شرح: تعدادی از صفحه‌های ابهام‌زدایی به اشتباه دوبار ایجاد شده‌اند. یک بار «عنوان صفحه» و یک بار «عنوان صفحه (ابهام‌زدایی)». مواردی هم هستند که تفاوت در بکار بردن/نبردن نیم‌فاصله است. چنین نوشتارهایی باید ادغام شوند.

مثال: عصار و عصار (ابهام‌زدایی). همچنین است آسیاب‌سر و آسیابسر.

اقدام: موارد اینچنینی را با توجه به ویکی‌پدیا:ادغام صفحه‌ها ادغام کنید.

زیرپروژه دوازدهم: اصلاح میان‌ویکی (بحث) (فعال)

شرح: برخی صفحه‌های ابهام‌زدایی فارسی به صفحه‌ای غیرابهام‌زدایی در ویکی انگلیسی پیوند خورده‌اند. برعکس، برخی صفحه‌های ابهام‌زدایی انگلیسی به نوشتارهای فارسی پیوند خورده‌اند.

مثال: در حال حاضر نوشتار کلاه‌دراز به صفحهٔ ابهام‌زدایی en:Kolah Deraz پیوند دارد. همچنین صفحهٔ ابهام‌زدایی جنگ‌های ایران و هپتالیان به نوشتار en:Hephthalite–Persian Wars پیوند دارد.

اقدام: پیوندهای میان‌ویکی را در دو فهرست زیر اصلاح کنید.

  • بایگانی برای انجام یکم: صفحه‌های ابهام‌زدایی فارسی با میان‌ویکی غیرابهام‌زدایی انگلیسی
  • بایگانی برای انجام دوم: صفحه‌های ابهام‌زدایی انگلیسی با میان‌ویکی غیرابهام‌زدایی فارسی
  • برای انجام: صفحه‌های ابهام‌زدایی فارسی با میان‌ویکی غیرابهام‌زدایی انگلیسی
  • برای انجام: صفحه‌های ابهام‌زدایی انگلیسی با میان‌ویکی غیرابهام‌زدایی فارسی


زیرپروژه سیزدهم: ساخت صفحه‌های ابهام‌زدایی (بحث) (فعال)

در این ویکی‌پروژه تلاش بر ساخت صفحه‌های ابهام‌زدایی است. فهرست‌هایی توسط ربات تهیه شده است که پس از بازبینی انسانی می توان آنها را بارگذاری کرد.

روش کار ربات

روش کار ربات چنین بوده که ابتدا بر اساس فهرست بدست آمده از تول‌سرور بر روی ۱۴۰ هزار صفحهٔ ابهام‌زدایی ویکی‌پدیای انگلیسی که به ویکی‌فا میان‌ویکی ندارند، کار کرده و بر اساس میان‌ویکی و تکرار کلمات در پیوندها، نام صفحهٔ ابهام‌زدایی را حدس زده و پیشنهاد داده است. این پیشنهاد گاهی کامل نیست و گاه کاملا اشتباه است.

بازبینی

مشکل ربات دو حالت بیشتر نیست که ممکن است عنوان بخشی از ترجمه میان‌ویکی باشد مثلا سنت جان نوشته شده باشد سنت یا ترجمه‌اش به خاطر خطای فهم ربات درست نباشد. مثلاً برای حروف اختصاری دانشگاه‌ها ربات اشتباه می‌کند و عنوان دانشگاه را انتخاب می کند، در صورتی که باید به کل آن صفحه ابهام‌زدایی را بی‌خیال شویم و از مجموعه حذف کنیم چون حروف اختصاری لاتین در فارسی ارزشی ندارد. باید ابتدا عنوان‌ها با میان‌ویکی و پیوندهای درون هر صفحه چک شوند و اگر حتی صفحه پیشنهادی اشتباه بود آن را در کل حذف کنیم یا میان‌ویکی‌اش را برداریم.

آشنایی به کدها
  • عنوان صفحهٔ ابهام‌زدایی در میان AAA و BBB قرار دارد.
  • هر صفحه در میان دو @@@ متوالی قرار دارد؛ یعنی از یک @@@ تا @@@ بعدی یک صفحه در ویکی خواهد شد.
  • عنوان را با میان‌ویکی مقایسه کنید. اگر ترجمه درست بود به مرحله بعد بروید.
  • در این مرحله دقت کنید که عنوان در پیوندها تکرار شده باشد. موارد مشمول انطباق ناکامل با عنوان صفحه را حذف کنید.
  • متن صفحه (بین دو @@@) را در عنوان صفحه (بین AAA و BBB) ذخیره کنید.

گروه‌ها

شرح: در این ویکی‌پروژه تلاش بر بازبینی فهرست صفحه‌های ابهام‌زدایی غیر استاندارد است که در ویکی‌پدیا:فهرست صفحات ابهام‌زدایی آمده‌اند. این فهرست بنا است صفحه‌هایی را شامل شود که صفحهٔ ابهام‌زدایی هستند اما الگوی ابهام‌زدایی ندارند و در رده‌های مربوط به صفحه‌های ابهام‌زدایی قرار ندارند. در حال حاضر اما این فهرست به شدت قدیمی است (البته تازگی حجت کمی تمیزکاری‌اش کرده) و نیاز دارد به صورت دستی بررسی بشود.

ممکن است که بشود کلاً این فهرست را خالی کرد (به این معنی که تمام صفحه‌هایی که ابهام‌زدایی نیستند را از فهرست زدود، و آن‌ها که هستند را به درستی رده‌بندی و الگوگذاری کرد و بعد از فهرست برداشت).

اقدام: صفحه‌ها را دستی چک کنید. اگر ابهام‌زدایی نیستند از فهرست برشان دارید. اگر ابهام‌زدایی هستند و می‌شود که الگوگذاری و رده‌بندی‌شان کرد چنین کنید. اگر جز این است، در صفحهٔ بحث همین زیرپروژه مطرح کنید (یا در بحث ویکی‌پدیا:فهرست صفحات ابهام‌زدایی) تا با بحث به اجماع برسیم که چگونه باید به آن صفحه‌ها رسیدگی کرد.


جعبه‌ابزار

رده‌ها و ابزارهای زیر برای تمیزکاری و نگهداری مفیداند:

رده‌ها

ابزارها

  • پالایهٔ خرابکاری ۱۴۹ هشدار برای افزودن پیوند دارای «(ابهام‌زدایی)» در عنوان
  • whichsub، ابزاری برای یافتن اینکه کدام زیرالگوی یک الگو به یک صفحهٔ خاص پیوند دارد.



زیرپروژه‌های رباتیک


گزارش دیتابیس صفحه‌های ابهام‌زدایی پرکاربرد

سلام دوستان. ویکی‌پدیا:گزارش دیتابیس/صفحه‌های ابهام‌زدایی پرکاربرد را ایجاد کردم و من بعد ربات من هفتگی به روز خواهد کرد. هدف آن است که پیوندها را ابهام‌زدایی کنیم (با پیوندی به صفحهٔ درست جایگزین کنیم) تا از ابهام پیوندها کاسته شود. ویکی‌پدیا:سیاست ربات‌رانی/درخواست مجوز/HujiBot/وظیفه ۳ هم همین هدف را دنبال می‌کند؛ با ترکیبی از رده‌هایی که صفحه در آن است و متن قبل و بعد از یک پیوند، می‌توان ابهام‌زدایی‌های دقیقی در پیوندها انجام داد — حجت/بحث ‏۱ ژوئن ۲۰۱۶، ساعت ۰۱:۵۹ (UTC)[پاسخ]

ویکی‌پدیا:گزارش دیتابیس/صفحه‌های ابهام‌زدایی استفاده شده در الگو هم هستیاماها۵ / ب ‏۲ ژوئن ۲۰۱۶، ساعت ۱۵:۵۰ (UTC)[پاسخ]

مشکل در یافتن میان‌ویکی برای عمودمنصف

سلام. الان نوشتار عمودمنصف به صفحهٔ ابهام‌زدایی Perpendicular bisector construction پیوند دارد که درست نیست. از سویی در انگلیسی تنها نوشتار Bisection را داریم که در بخش Line segment bisector عمود منصف را توضیح داده و در بخش Angle bisector نیمساز را. از سوی دیگر همین صفحهٔ Bisection به نیمساز میان‌ویکی دارد که این هم درست نیست. خلاصه‌اش اینکه در فارسی دو نوشتار مستقل داریم که در انگلیسی هر دو در یک نوشتار جمع آمده‌اند. حال چطور باید میان‌ویکی داد؟ در ریاضیات فارسی مفهوم «منصف» را به تنهایی داریم که بخواهد معادل Bisection قرار گیرد؟ دقت شود که دیگر میان‌ویکی‌های عمودمنصف همه نوشتارهایی در مورد عمودمنصف هستند و فقط این انگلیسی‌ست که وصلهٔ ناجور است. میان‌ویکی‌های نیمساز هم مشکوک‌اند. Saeidpourbabak (بحث) ‏۲ ژوئن ۲۰۱۶، ساعت ۱۵:۴۶ (UTC)[پاسخ]

می‌توانید میان‌ویکی به تغییرمسیر بدهید البته پیش از اعمال تغییرمسیر میان‌ویکی دهید بعد صفحه را تغییرمسیر کنید مانند موارد موجود در رده:تغییرمسیرهای میان‌ویکی‌دار یاماها۵ / ب ‏۲ ژوئن ۲۰۱۶، ساعت ۱۵:۵۰ (UTC)[پاسخ]
سلام. سپاس. بله، منتها ایرادش این بود که در اینها مشکل نه از فارسی، که از انگلیسی بود (که یعنی تغییر میان‌ویکی انگلیسی برای بیست و چند زبان، که حساسیت‌برانگیز است) و دیگر اینکه برخی از میان‌ویکی‌ها مربوط به عمودمنصف بودند (یک بخش از Bisection)، برخی نیمساز (یک بخش از Bisection) و برخی مفهوم کلی منصف (خود Bisection). به هر حال Angle bisector ،Bisection و Perpendicular bisector را ویرایش یا ایجاد کردم، امیدوارم درست بوده باشد. ممنون می‌شوم اگر کسی بررسی کند. Saeidpourbabak (بحث) ‏۵ ژوئن ۲۰۱۶، ساعت ۱۳:۲۸ (UTC)[پاسخ]

چاره‌جویی برای پیوندها به صفحهٔ ابهام‌زدایی در الگوی {{القاب قاجاری}}

سلام. در الگوی {{القاب قاجاری}} القاب قاجاری فهرست شده و از آنجا که تعداد زیادی از این القاب به چندین نفر اطلاق می‌شده آن صفحه‌ها اکنون صفحهٔ ابهام‌زدایی هستند و در نتیجه در این الگو به چندده صفحهٔ ابهام‌زدایی پیوند داده شده است. برای رفع این مشکل چند راه به نظرم می‌رسد:

  1. اینکه پیوندها را از الگو زدود تا فقط نوشتهٔ سیاه باقی بماند. چندان جالب نیست، ولی به هر حال عملی و کم‌دردسر است.
  2. اینکه چنین صفحه‌هایی را از حالت ابهام‌زدایی بدر آورد و تبدیل به نوشتار کرد. برای این کار لازم است حداقلی از اطلاعات و تاریخچه در ابتدای صفحه بیاید و پس از آن فهرستی از افرادی که چنین لقبی داشته‌اند آورده شود. این کار در صورتی عملی‌ست که اطلاعاتی مفید دربارهٔ هر لقب وجود داشته باشد که نمی‌دانم چنین است یا نه.
  3. راه حل دیگر این است که صفحه‌ها را به شکل ابهام‌زدایی حفظ کنیم، منها پیوندشان در الگو را از طریق «نام صفحه (ابهام‌زدایی)» برقرار کنیم تا پیوندی تعمدی به صفحهٔ ابهام‌زدایی تلقی شود (وپ:ازپیوندچگونه و وپ:ازپیوندصاز). بعد هم لازم است در ابزارها و پرسمان‌های اصلاحی‌مان این صفحه‌ها را مستثنی کنیم که قدری غیرتمیز و وقتگیر خواهد بود، ولی به هر حال عملی‌ست.

اگر کسی نظر دیگری دارد مشتاقم بشنوم. سپاس. Saeidpourbabak (بحث) ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۱۶، ساعت ۱۵:۲۹ (UTC)[پاسخ]