ویکی‌پدیا:ویکی‌پدیانویسان درگذشته/رهنمود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

این شیوه‌نامه روشی برای برخورد با نام‌های کاربری، صفحات شخصی و دسترسی‌های کاربر درگذشته است.

برای اطمینان

اولین قدم مطمئن شدن از فوت کاربر مربوطه است. منابع معتبر کلیدی برای جلوگیری از ادعاهای نادرست هستند. ممکن است حتی چندین گواهی (امضا) مبنی بر فوت کاربر مربوطه درخواست شود، چون عده‌ای حتی این اطلاعات را جعل می‌کنند. اگر مرگ کاربری توسط کسی که ادعای نزدیک بودن به کاربر را دارد اعلام شده‌باشد، لازم است چک یوزر در مورد کاربر خبر دهنده انجام شود تا صحت خبر تأیید شود.

صفحهٔ کاربری

اگر تأیید شد که کاربر مذکور درگذشته دو اقدام باید در صفحهٔ وی صورت گیرد.

  1. صفحه باید به طور کامل از ویرایش محفوظ بماند تا خرابکاران در آن تغییرات ایجاد نکنند.
  2. یادبودی با توجه به خواسته‌های خانوادهٔ کاربر فوت شده می‌تواند در صفحهٔ کاربری وی قرار بگیرد، که در آن ذکر شده باشد کاربر مورد نظر درگذشته‌است. از این قسمت بنا به خواست خانواده به قرار ندادن یادبود می‌توان صرف نظر کرد. اگر ممکن است، راهنمایی برای دوستان، آشنایان یا اعضای خانواده قرار داده شود تا اگر نیازی به تغییر در صفحه می‌بینند، بدانند چگونه با مدیر ارتباط برقرار کنند.

قرار دادن یک الگوی استاندارد در صفحهٔ بحث کاربر درگذشته لازم نیست و برای هر کاربر متفاوت است.

نام کاربری

برای احترام نمادین، نام کاربری فرد درگذشته بسته نمی‌شود، مگر اینکه هک شده‌باشد. با این حال برای جلوگیری از خرابکاری‌های بزرگ در پروژه، چون ممکن است چنین اتفاقی بیافتد، دسترسی‌های کاربر درگذشته از نام کاربری او برداشته می‌شود، این دسترسی‌ها شامل مدیریت، واگردانی، بازرسی کاربر، پنهان‌گر و دیوانسالاری است. اگر این دسترسی‌ها حذف شدند، باید از دسترسی‌های وی در دوران ویرایشش یادی شود.

وپ:یاد و صفحات یادبود دیگر

به صورت پیش‌فرض یاد کاربران درگذشته در وپ:یاد به صورت فهرست وار گرامی داشته می‌شود. البته کاربرانی در این فهرست قرار می‌گیرند که فعال بوده باشند. اطلاعات وارده در این صفحه باید دقیق و به دور از تعصب بوده و مایهٔ آرامش خاطر خانوادهٔ فرد درگذشته شود.

امکان ایجاد صفحه‌ای جدا برای یادبود کاربر در فضای وپ وجود دارد. البته این صفحات جز صفحات اصلی دانشنامه نمی‌باشند و برای همین مورد محافظت قرار نخواهند گرفت. این صفحات توسط جامعه و برای فردی از جامعهٔ ویکی ایجاد شده‌اند و برای همین اجباری نمی‌باشند.