ویکی‌پدیا:شیوه‌نامه/نوشتن درباره داستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ویکی‌پدیا نوشتارهای زیادی دارد که با داستان، دنیای خیالی و عناصر آن، مرتبطند. اگر موضوعی در ویکی‌پدیا بگنجد، ویراستاران باید آن‌چه در مورد موضوع دانستنی است و چگونگی بهترین شکل عرضه کردن اطلاعات در مورد آن را، بدانند و در نظر آورند. از آن‌جا که چنین سوالاتی (آنچه باید نوشته شود و چگونگی آن) مکمل یکدیگرند، نباید به صورت مجزا از هم، تفسیر شوند و ویراستاران، ملزم‌اند به هردوی این سوالات، همزمان پاسخ دهند تا نوشتاری خوب و درخور، ایجاد کنند.

هنگامی که نوشتاری ایجاد می‌شود، سرشناسی موضوع در دنیای واقعی، بر اساس رهنمود عمومی سرشناسی و با در نظر گرفتن استقلال منابع و دست اول نبودن آن‌ها، مشخص می‌شود که در دسترس بودن منابع کافی برای رسیدن نوشتار به جامعیت و دقت لازم را تضمین می‌کند.

این صفحه، رهنمود است نه سیاست و باید آن را با عقل سلیم و موقعیت مورد نظر، سنجید. این رهنمود، فرای مفاهیم اصلی‌اش، راهی است برای نوشتن نوشتارهایی بهتر در موضوعات داستانی.

چشم‌انداز دنیای واقعی[ویرایش]

نوشتارهایی که درباره داستان‌ها هستند، مانند تمام نوشتارهای ویکی‌پدیا، باید به دنیای واقعی، به عنوان چارچوب اصلی ارجاع، پایبند باشند. برای این کار باید موضوعی که در آن، اثر داستانی و انتشار آن تعبیه شده را از منظر دنیای واقعی توصیف کرد که مستلزم استفاده از هر دو اطلاعات اولیه و ثانویه است. جنبه‌های مثال‌زدنی از منظر دنیای واقعی، شامل موارد زیرند:

  • تمایز دقیق بین خود اثر داستانی و جنبه‌های مربوط به فرایند تولید و انتشار اثر مانند تاثیری که یک اثر داستانی در دنیای واقعی داشته است.
  • تمایز دقیق بین زمان نقل و گاه‌شناسی داستانی از یک سو و زمان روایت و گاه‌شناسی حقیقی حوادث دنیای واقعی از سوی دیگر (به خصوص در ارتباط با تمام موضوعات مرتبط با فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی)
  • نمایش عناصر داستانی
    • به‌ویژه برای موضوعات مرتبط با فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی که می‌تواند شامل جنبه‌های مربوط به فیلم‌برداری هم بشود.
    • در ادبیات که می‌تواند شامل سبک نگارش و تکنیک‌های ادبی هم بشود.
  • توصیف شخصیت‌های داستانی، مکان‌ها و اشیاء به عنوان موضوع روایت
  • اشاره (ارجاع) به مقصود نویسنده

توجه به چشم‌انداز دنیای واقعی، یک معیار کیفی اختیاری نیست بلکه نیازی اساسی و عمومی برای تمام نوشتارهاست. در پایان این رهنمود، فهرستی از نوشتارهای خوب و برگزیده آمده که می‌تواند چشم‌اندازهای سازگار با دنیای واقعی را به شما نشان دهد.

فهرست نوشتارهای نمونه[ویرایش]

کارهای کامل
داستان و رمان
فیلم و مجموعه تلویزیونی
بازی‌های رایانه‌ای

جستارهای وابسته[ویرایش]