ویکی‌پدیا:خودآموز (ربات‌ها)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ربات (یا مخفف:بات) به طور عمومی به برنامه یا اسکریپتی می‌گویند که بدون نیاز به انسان ویرایش می‌کند.

حساب کاربری ربات حسابی هست مثل بقیه کاربرها فقط بعد از دریافت مجوز از سوی گروه مجوزدهندگان ربات توسط دیوانسالارها حساب کاربری‌اش به نحوی تنظیم می‌شود که ویرایش‌هایش در تغییرات اخیر دیده نشود و همه کارهایی که کاربر عادی می‌تواند انجام دهد را، انجام می‌دهد البته فعالیت‌ها و نام کاربری‌اش محدود به شرایط ذکر شده در سیاست ربات‌رانی خواهد بود و فعالیت‌هایش محدود به کدهایش هست.

گروه مجوزدهندگان ربات (مخفف: «گمر») گروهی از ربات‌داران هستند که بدنه اصلی ربات‌های ویکی‌پدیای فارسی را تشکیل می‌دهند و بر کار ربات‌ها نظارت می‌کنند و به آن‌ها مجوز می‌دهند یا از آن‌ها سلب می‌کنند این گروه همچنین در موارد ابهام‌آمیز در مورد کار ربات‌ها تصمیم‌گیری می‌کند البته تصمیم‌های توسعه‌دهندگان از این موارد استثنا هستند.

کاربرد ربات‌ها

تاکنون ربات‌ها:

  1. پتانسیل زیادی برای انجام کارهای سریع‌تر از انسان دارند.
  2. نسبت به ویرایش‌های انسان‌ها رسیدگی کمتری می‌خواهند.
  3. در صورت اشتباه به راحتی قابل جلوگیری هستند
  4. در سطح بالایی از کیفیت قرار دارند.

پرچم

پرچم به اجازهٔ اجرای کدهای ربات در ویکی‌پدیا گفته می‌شود. با اعطای پرچم (مجوز) به حساب کاربری توسط دیوانسالاران، آن حساب کاربری در مدیاویکی تحت گروه ربات خواهد بود که این کار مزیت‌هایی دارد مثلاً به‌طور پیش فرض در تغییرات اخیر دیده نخواهد شد و طبق عرف ویکی‌فا ربات‌هایی که پرچم یا مجوز نداشته باشند دسترسی آن‌ها به ویکی‌فا بسته یا قطع می‌گردد.

اجرای ربات

ربات‌ها بر روی سیستم عامل‌های متداول (لینوکس - ویندوز-مک) قابل اجرا هستند که برای اجرای آن‌ها باید بسته نرم‌افزاری آن‌ها را دریافت کرد. برای اطلاعات بیشتر راهنما:شروع کار با ربات پایتون را مطالعه نمایید.

ربات‌ها از روی سیستم شخصی یا سرور (لبز یا سرورهای شخصی) قابل اجرا هستند و معمولاً ربات‌هایی که نیاز به کار مداوم دارند از روی لبز اجرا می‌شوند.

برای ربات‌هایی که از روی کامپیوتر شخصی یا خانگی اجرا می‌شوند (که معمولاً کاربرهای مبتدی با آن شروع به کار می‌کنند) نیاز به روشن ماندن مداوم کامپیوتر نیست بلکه هر زمان که کاربر آنلاین بود می‌تواند کدهای ربات را اجرا کند.

در صورتی که ربات از روی سرورها یا لبز اجرا شود آن‌ها را به نحوی تنظیم می‌کنند که ۲۴ ساعته فعال باشند.

جستارهای وابسته