ویکی‌پدیا:خودآموز (پیوندهای بیرونی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ابزارهای ویکی این امکان را به کاربران می‌دهند تا به آسانی پیوندهای بیرونی کاربرپسندی بسازند.


پیوندهای بیرونی

اگر می‌خواهید به یک وبگاه بیرون از ویکی‌پدیا پیوندی بدهید این پیوند باید زیر عنوان «پیوندهای بیرونی» مقالهٔ شما باشد.

آسانترین راه برقراری یک پیوند به یک وبگاه این است که تمامی نشانی URL مقصد را در مقالهٔ خود وارد کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به وبگاه گوگل پیوند ایجاد کنید تنها کاری که باید انجام بدهید این است:

ویکی به طور خودکار این متن را به صورت یک پیوند تفسیر کرده و آن را به صورت یک نشانی اینترنتی به همراه «//:http» نمایش می‌دهد. در عمل خیلی کم چنین پیوندهایی مشاهده خواهید کرد زیرا نشانی‌های عادی زیبا نیستند و غالباً هیچ راهنمایی‌ای دربارهٔ وبگاه مقصد نمی‌کنند.

برای آنکه نشانی چیزی به غیر از آن چه هست نمایش یابد از یک قلاب در هر سمت آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید پیوندی به گوگل بدهید، بنویسید:

[http://www.google.com]

این خط باعث می‌شود تا یک پیوند گوگل به صورت یک شمارهٔ داخل قلاب نمایش یابد:[۱]. این قالب بیشتر برای ذکر منبع در یک مقاله به کار می‌رود. این علامت مانند علامت ارجاع به پاورقی است، پس بهتر است همینطور هم استفاده شود (برای مثال به دنبال یک نقل قول یا یک عبارت که نیاز به ذکر منبع دارد). از به کار بردن پیوندها به این صورت: «بنابر [۲] آخرین ماه کامل هزارهٔ میلادی پیشین در ۱۱ دسامبر، ۱۹۹۹ اتفاق افتاد.» پرهیز کنید. همچنین اگر امکان پیوند داخلی به ویکی‌پدیا وجود دارد از پیوند دادن به یک وبگاه بیرونی پرهیز کنید.

اگر می‌خواهید نام پیوند همان جمله یا واژه‌ای باشد که می‌خواهید، پس از نوشتن نشانی وبگاه از یک عنوان جانشین (بدون نشانهٔ جداکنندهٔ عمودی «|») استفاده کنید. در نتیجه اگر می‌خواهید نام سایت گوگل به صورت «موتور جستجوی گوگل» نمایان شود به این صورت عمل کنید:

[http://www.google.com موتور جستجوی گوگل]

نکته: استفاده از حروف ویژه (مانند «|») در یک نشانی باعث خراب شدن پیوند می‌گردد. با اینحال قابلیت نشانی ویکی‌پدیا این امکان را دارد که مبنای هگزادسیمال (مبنای شانزده) متناظر با کد اسکی هر حرفی را فراهم کند تا شما برای مثال بتوانید به جای نشانهٔ «|»، بنویسید ‎%7C. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون کدهای معادل هگزادسیمال به فهرست کدهای اسکی قابل چاپ مراجعه کنید.

اگر پیوند مورد نظر را در بخش پیوندهای بیرونی قرار می‌دهید، پیوندها را باید با نشانهٔ زیر مشخص سازید:

==پیوندهای بیرونی==

* [http://www.google.com/ موتور جستجوی گوگل]