ویکی‌پدیا:حذف حملات شخصی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حملات شخصی بخشی از نظرات هستند که می‌توانند توهین‌های شخصی اطلاق شوند. توهین‌های ساده و نظرات شخصی اغلب (و نه همیشه) می‌توانند زدوده شوند، همچنین نظرات شخصی را تا حدودی می‌توان تغییر داد. اگر بخواهیم که نظری را ویرایش کنیم باید مطالب جدید در [دو براکت] قرار دهیم.

طرح[ویرایش]

در ویکی‌پدیا، اجازه حملات شخصی برای هیچ کس وجود ندارد. علیرغم اینکه کاربران می‌توانند بعضی حملات را نادیده بگیرند، کسانی که توهین را تکرار کنند جریمه خواهند شد.

عامل‌یابی مجدد به جای جریمه[ویرایش]

ادامه دادن حملات شخصی می‌تواند محیط بحث را بدتر کند، یا منجر به جنگ‌های ویرایشی شود، و باعث شود تا کاربران از اینکه صفحه‌ای را (که مطمئناً نیاز به ویرایش دارد) ویرایش کنند هراس داشته باشند. حملات شخصی بحث‌های مفید و حقیقی را به اتهامات پی‌درپی و بی سر و سامان تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید که حملات شخصی را از صفحات بحث مقالات از بین ببرید، به طور کلی باید به دنبال عوامل مسبب آن بگردید و نه اینکه آن را یک باره حذف نمایید. جمله «از این آزار و اذیت دست بردارید! نوشته شما هراس‌انگیز است، اجازه دهید تا یک فرد سابقه‌دار مقاله را ویرایش کند.» یک حمله شخصی است. حذف کامل یک نظر همواره کار درستی نیست.

هر گاه خواستید دنبال علت حمله شخصی بگردید، همیشه از خودتان شروع کنید. در همان لحظه، مراقب باشید که یک‌جانبه نباشید و خودتان را درست و طرف مقابل را نادرست نبینید.

پیوندهای به صفحه کاربری خودتان را چک کنید (بحث‌هایی که امضای شما در آنها قرار دارد) و ببینید که اگر به کسی حمله شخصی کردید آن را پاک کنید و به جای آنها نوشته‌های معقول و مناسبی قرار دهید.

کجا عامل‌یابی شود؟[ویرایش]

این سیاست، در تمام ابعاد، تنها راجع به نظرات درون صفحات بحث است. حملات شخصی در مقالات هم مسلماً مشکل‌ساز هستند اما باید در حالت NPOV ویرایش شوند.

بعضی از کاربران فکر می‌کنند که این سیاست باید در تمام صفحات بحث عمل شود، از جمله صفحات بحث کاربران. دلیل آنها این است که حملات شخصی در هر جایی که اتفاق بیافتند باعث اختلال در ویکی‌پدیا می‌شوند، و به دلیل این که هیچ جای ویکی‌پدیا شخصی نیست، همه جا را باید برای ویرایش آزاد گذاشت.

چه کسی باید عامل‌یابی کند؟[ویرایش]

آیا شخصی که مسقیماً در حملات شخصی دخالت دارد، مثلاً شخصی که به طور ناخودآگاه در بحث شرکت کرده یا شخصی که پشتیبانی بسیار زیادی از موقعیت خودش در آن صفحه می‌کند، اجازه دارد که به دنبال علت حمله شخصی بگردد؟

بعضی کاربران شدیداً با این کار مخالفت دارند. آنها فکر می‌کنند که کاربران با این کار باعث تاثیر در علت حمله شخصی می‌شوند و آن را به سود خودشان می‌کشانند. بعضی دیگر فکر می‌کنند که حمله را به سود خود تمام کردن را می‌توان واگردانی کرد، مانند واگردانی مقالات. این کاربران معتقدند که با منع کاربر درگیر در حمله شخصی در عامل‌یابی عدالت برقرار نمی‌شوند و مسائلی را که در زمان حمله شخصی اتفاق افتاده را نمی‌توانند بیان کنند، اگرچه هر کس دیگری هم در بحث مداخله کند مشمول حمله شخصی می‌شود. آنها معتقدند که اگر هر کسی حملات را عامل‌یابی کند، عمل آنها به عنوان یک سیاست پذیرفته‌شده توجیه می‌شود، و این که بحث را به سود خود تمام کردن را می‌توان با تعریف واضح خواستن و محدودیت قرار دادن در اینکه چه چیزی می‌خواهیم عامل‌یابی کرد.

چه موقع عامل‌یابی شود؟[ویرایش]

کاربران زیادی می‌گویند که هر چه دیرتر عامل‌یابی شود بهتر است، افراد اغلب نمی‌توانند احساس صمیمیت ایجاد کنند.

استدلال سایر کاربران این است که عامل‌یابی بر طبق یک سیاست مورد قبول باعث می‌شود که بحث‌ها آرام شوند و به موضوع اصلی گذشته بازگردند. آنها فکر می‌کنند وقتی که عامل‌یابی مورد قبول همه‌است پس نیازی نیست که بحث را به جاهای داغ کشاند، کاربری که حمله شخصی او از بین می‌رود باید خوشحال هم باشد که دیگران آن را از بین برده‌اند. بر طبق این منطق، حملات شخصی مانند اشتباهات نوشتاری هستند و باید هر جا که اتفاق می‌افتند از بین برده شوند.

چه موقع عامل‌یابی نشود؟[ویرایش]

بهتر است زمانی که نظرخواهی در حال انجام است عامل‌یابی نشود. این امکان وجود دارد که عامل‌یابی باعث شود کاربران بدنام فکر کنند که بهتر است نظر کاربران را تغییر داد و از این سیاست پیروی نکرد. مسلماً ویرایش‌های اشتباهی که توسط کاربرانی که این سیاست را نقض می‌کنند انجام می‌گیرد به سادگی قابل واگردانی است.

عامل‌یابی نکنید و به اتهامات پاسخ دهید[ویرایش]

یکی از عوامل عامل‌یابی که باعث به وجود آمدن مشکل می‌شود پوشاندن نظر دیگران در هنگان پاسخگویی به آنهاست. این که کلمات نوشته دیگران را تغییر دهید و سپس به آنها «پاسخ» دهید مانند این است که جلوی برتری آنها را بگیرید یا آنها را تحقیر کنید. این بحث را در نظر داشته باشید:

  • کاربر سعید دوباره قوانین ویکی‌پدیا را با حذف جعبه حیوانات نقض کرد! --کاربر حمید ... را به ... تغییر داد.
  • کاربر سعید [از بین بردن حمله شخصی] جعبه حیوانات را حذف کرد!--کاربر حمید
    • لطفاً حمله شخصی ممنوع را بخوانید و از فرستادن تهمت‌های غلط دست بردارید. --کاربر سعید

با تغییر جمله کاربر حمید و سپس پاسخ به او، کاربر سعید کاربری زورگو نمایان می‌شود که تمایلی ندارد روی کارهایش فکر کند. اگرچه جملات کاربر حمید چندان مودبانه هم بیستند اما بهتر بود که کاربر حمید آن را تغییر نمی‌داد و به آرامی به او پاسخ می‌داد.

چه چیز عامل‌یابی شود؟[ویرایش]

حملات شخصی بخشی از نظرات هستند که می‌توانند توهین‌های شخصی اطلاق شوند. چند مثال:

  • «سخن شما خیلی زشت است و انگار توسط شخص درجه سومی نوشته شده‌است.»
  • «یک بار دیگر هم نشان دادید که علاقه‌ای ندارید که بی‌طرف باشید.»
  • «شما خودتان هم دقیقاً نمی‌دانید که در مورد چه چیز صحبت می‌کنید.»
  • «این سخن نمادی از شما و امثالتان است.»

چند مثال که حملات شخصی نیستند، این جملات چندان خوشایند هم نیستند با این حال حمله شخصی هم نمی‌توانند باشند:

  • «این مقاله کاملاً چرند است.»
    • به یک کاربر اشاره ندارد.
  • «غلط است! کیسر ویلهلم هرگز در مالزی نبوده‌است، و اگر هم بوده‌است لباس زنانه تن خود نکرده‌است.»
    • وابسته به واقعیات و نه شخصی
  • «شما ویکی‌پدیانویسان هرگز نمی‌توانید چیزی را درست بفهمید.»
    • توهین عمومی، چندان خوشایند نیست ولی حمله شخصی هم نمی‌توانند باشند:

چگونه عامل‌یابی شود؟[ویرایش]

مسلماً دشوارترین قسمت چگونگی انجام این قسمت است. به طور کلی، حذف نظراتی که به طور کامل حملات شخصی هستند ایرادی ندارد. نظراتی که واقعیتی را در موضوع نمی‌رسانند و صرفاً حمله‌ای به سایر کاربران هستند نمی‌توان در مورد آنها بحث کرد. نظراتی همچون فوق سریعاً قابل حذف هستند:

  • تو کودن هستی!
  • هر کسی که فکرش را بکنی شیطان است.

ویرایش نظرات دیگر کار مشکلی است. این موضوع اهمیت زیادی دارد که مطمئن شوید بقیه هم خواهان حذف آن نظر هستند. یکی از راه‌های انجام این قرار دادن متن جدید در [دو براکت] است، همان کاری که در روزنامه‌ها و کتاب‌ها و ... انجام می‌شود.

گاهی اوقات، بحث کردن می‌تواند بی حاصل باشد:

  • تو فاشیستی! -- فرد اول
    • تو کمونیستی! -- فرد دوم
      • تو طرفدار نازی و هیتلری! -- فرد اول
        • تو یک حرام زاده سادیسمی! -- فرد دوم

در بعضی موارد بهتر به نظر می‌رسد که تمام بحث را یک جا حذف نمود.

به یاد داشته باشید که حذف این جملات بدین معنا نیست که جملات از نظر شما زشت به نظر می‌رسد. با این کار فقط می‌خواهید به افرادی که با هم بحث می‌کنند کمک کنید تا طرز درست بحث کردن را یاد بگیرند.

جواب سئوالات مربوطه[ویرایش]

درباره اتهاماتی که به یک فرد قانون شکن زده می‌شود چه باید کرد؟

شخصی که قوانین را نقض کرده، حمله شخصی نکرده‌است و نباید نظراتش حذف شود. اگر شخصی مدعی است که شما قانونی را نقض کردید اما شما این گونه فکر نمی‌کنید، نظر او را به بهانه «حمله شخصی» حذف نکنید.

به جای این کار سعی کنید که دیدگاه آنها را بفهمید، این وظیفه شماست که به اجماع برسید، حذف جملات دیگران کمکی به شما نمی‌کند.

اگر با نظر کسی که مدعی است که قانونی را نقص کردید موافق نیستند آن را با دیگران درمیان بگذارید.

آیا نباید اشخاصی را که حمله شخصی می‌کنند تنها جریمه کرد؟

اجازه حملات شخصی به کسی داده نمی‌شود و افرادی که این کار را به طور مکرر انجام می‌دهند می‌توانند جریمه شوند. حذف یک بحث می‌تواند بسیار خوشایندتر از جریمه کردن باشد. گاهی اوقات افراد از یک صفحه سفید برای شروع مجدد بحث بهره می‌برند.

این عبارت فهمیده می‌شود که هنگام حل یک مشکل نیازی نیست که به فرد تذکر داده شود. «من حملات شما را پاک می‌کنم، ولی اگر شما بحث را ادامه دادید مجبور به جریمه کردنتان می‌شوم» این کار راه قابل قبولی برای مدیریت در این قسمت نیست.

اما من واقعاً راست می‌گویم! آن کاربر نادان است.

ویکی‌پدیا:هنگام ویرایش‌های داغ خونسرد باشید را ببینید و سعی کنید هنگام بحث با کاربران خونسرد و منطقی باشید. هرگاه هیچ چاره‌ای برای رفتاری که آن را مشکل‌ساز خطاب کردید نبود از جریمه استفاده کنید یا پای فرد فرد سومی را به عنوان میانجیگری وسط بکشید.

آیا ویرایش نظرات دیگران نوعی حمله به حساب می‌آید؟

بله، اغلب کاربرانی که سوءنیت دارند از این کار سواستفاده می‌کنند تا به دیگران حمله کنند. تغییر دادن جملات دیگران (حتی اگر با حسن نیت باشد) باعث مدعی بودن بر سانسور و برداشت بد می‌شود. علاوه‌براین، از آنجایی که حذف حملات شخصی خودش رهنمودی بحث‌برانگیز است، هر کاری که شبیه آن صورت گیرد باعث بحث و مجادلهود حتی اگر بجا باشد.


چگونه مطمئن شوم که در نظراتم تغییر داده نمی‌شوند؟

اکثر کاربران سعی می‌کنند که در چنین مواقعی مطالب را واگردانی کنند.

با دیگر حملات چه کنم؟

حملاتی که از طریق پست الکترونیکی ویکی صورت می‌گیرند غیرقابل حل هستند. ما فقط می‌توانیم به افراد بگوییم که از این کار پرهیز کنند.

جستارهای وابسته[ویرایش]