ویکی‌پدیا:ایجاد مقاله/سرشناسی وب‌گاه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
۳. سرشناسی
۴. منابع
۵. محتوا
۶. پایان

به طور کلی، یک موضوع را می‌توان درخور توجه قلمداد کرد، اگر قبلاً در منابعی مستقل، قابل اعتماد، و از همه مهم‌تر قابل استناد، دربارهٔ آن موضوع مطلب یا نقدی به چاپ رسیده باشد. این که چه تعداد منابع این چنینی لازم است تا آن موضوع را درخور توجه قلمداد کنیم، کاملاً به کیفیت آن منابع و گستردگی پوشش آن موضوع در هر یک از منابع بستگی دارد. بهترین حالت آن است که چندین منبع که خود نیز از یک دیگر مستقل هستند، راجع به اهمیت آن موضوع وجود داشته باشد.

ویکی‌پدیا:سرشناسی

تعداد بسیار کمی از سایت‌ها مناسب برای بیان در ویکی‌پدیا هستند.

از نظر این شیوه‌نامه محتویات وب فقط محدود به وبلاگ‌ها و متون مصور و روزنامه‌های اینترنتی و پادکاست و انجمن‌ها و رسانه‌های دیگر نیست؛ بلکه مواردی که فقط امکان ارائه در اینترنت را دارند نیز شامل می‌گردد. برای اینکه مطالب جزو ویکی‌پدیا محسوب گردد باید حداقل یکی از شرایط زیر را داشته باشد.

  1. مطلب باید چند منبع موثق و مستقل از سایت داشته باشد
    • این معیارها را باید داشته باشد:
      • رسانه باید مطلب نشریات که تبلیغ در مورد رسانه یا مطالبش بوده‌است را انتشار دهد.
      • دفعاتی که محتویات سایت به‌روز یا در دسترس قرار داده می‌شود به صورت مختصر اسم سایت در مقالات روزنامه اعلام شود. مختصری از ماهیت مطلب ارائه‌شده در اینترنت یا فروشگاه‌های آنلاین ذکر گردد.
    • این معیار برای تمام محصولات از جمله روزنامه، مقالهٔ مجله، کتاب، تلویزیون، نوشته‌ها و آمار منتشرشده توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان صدق می‌کند.
  2. وب‌سایت یا مطلب، مشهور باشد یا برنده جایزه از یک سازمان یا انتشارات (مورد اعتماد) شده باشد.

تعارض منافع/تبلیغ

اگر شما ارتباط نزدیکی با وب‌سایت دارید و می‌خواهید مطلب در مورد آن در ویکی‌پدیا بنویسید، متوجه خواهید شد که نوشتن یک مطلب بی‌طرف برای ویکی‌پدیا کار بسیار سختی‌است و به‌سختی می‌توانید مطلبی بنویسید که جنبه تبلیغ نداشته باشد و طبق قانون، تبلیغات در ویکی‌پدیا ممنوع است.

در انتها اگر مقاله شما شبیه به تبلیغ بود یا شرایط سرشناسی را نداشت به‌سرعت حذف می‌گردد.


آیا مقالهٔ مورد نظر شما خواسته‌های قانون سرشناسی را تأمین می‌کند؟