ویکی‌پدیا:آزمون اردک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از ویکی‌پدیا:اردک)
ممکن است خرگوشی باشد در لباس اردک... (ولی به احتمال قریب به یقین نیست)

آزمون اردک: ــ «اگر ظاهر چیزی شبیه اردک است، مثل اردک شنا می‌کند و صدای اردک درمی‌آورد، آن چیز احتمالاً اردک است» ــ این شیوه فرض می‌گیرد که شخص می‌تواند موضوعی ناشناخته را با مشاهدهٔ خصوصیات پایدار آن موضوع شناسایی کند.

ویکی‌پدیا:رک نباشید، مکملِ آزمونِ اردک است.

استانداردها و شیوه‌های زیر برای این قضاوت وجود دارند:

  1. فراتر از شکِ معقول
  2. شواهد روشن و قانع‌کننده
  3. برتری شواهد
  4. آزمونِ مرغابی (شک)

روش استفاده[ویرایش]

آزمون اردک فقط برای درون ویکی‌پدیا استفاده می‌شود به عنوان مثال در نظر بگیرید کاربر:فلانی در یک مناقشه با شخص دیگری مشغول است و به یک دلیلی مسدود می‌شود، بلافاصله کاربری با نام مشابه (کاربر:فلانی دو) در ویکی‌پدیا ثبت نام می‌کند و همان اختلاف و گفته‌های کاربر:فلانی را با همان لحن تکرار می‌کند در این صورت آزمون اردک برای ما آشکار می‌کند که او یک حساب زاپاس است.


آزمون اردک را می‌توان در نظرخواهی‌ها و بحث‌ها به کار برد. مثلاً کسانی با یک استدلال یکسان (مثل: موفق باشید، او را دوست دارم) سعی در اجماع دارند.


آزمون اردک نیز ممکن است به نقض کپی رایت اعمال شود. مثلاً کسانی به صورت پیوسته در تلاشند یک فیلم یا عکس که به وضوح کپی‌رایت دارد را منتشر کنند.


آزمون اردک به محتوای مقاله اعمال نمی‌شود و هیچ برتری بر انشاهای ویکی‌پدیا ندارد، حتی کنار این سیاست‌ها هم نمی‌تواند باشد مثل:تحقیق دست‌اول و تأییدپذیری و دیدگاه_بی‌طرف. در صورتی که حیوانی وجود دارد و به نظر می‌رسد یک اردک است (مانند اردک شنا می‌کند و عادت او را دارد)، اما جانورشناسان متفق‌القول‌اند که آن حیوان به خانوادهٔ اردکیان تعلق ندارد، آن جانور قطعاً یک اردک نیست.