وینگ‌دینگز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

وینگ‌دینگز (به انگلیسی: Wingdings) نام قلمی است که نویسه‌ها را به صورت نمادهای متنوعی نشان می‌دهند. این قلم در سال‌های ۱۹۹۰ (میلادی) و ۱۹۹۱ (میلادی) به وسیلهٔ کریس هملز و کارلوس بیگلاو ساخته شد و در سال ۱۹۹۲ (میلادی) پس از اصلاحات از طریق شرکت مایکروسافت منتشر شد.

نویسه‌های وینگ‌دینگز

جنجال[ویرایش]

یهودستیزی[ویرایش]

در ۱۹۹۲ تنها چند روز پس از پخش آن در ویندوز ۳.۱ آشکار شد که نویسه‌های N و Y و C در کنار هم به شکل NYC که معمولاً به عنوان کوته‌نوشت شهر نیویورک بکار می‌روند در قلم وینگ‌دینگز مانند نگاره (۱) دیده می‌شوند. در آن هنگام گفته شد که این قلم، توطئه‌ای برای یهودستیزی است. زیرا نیویورک، بزرگترین جامعه یهودیان آمریکا را در خود دارد.[۱] مایکروسافت با این ادعا مخالفت کرد و اصرار داشت که این یک تصادف است. بعدها در قلم وب‌دینگز، این نشانه‌ها به چشم، قلب، و آسمان‌خراش تغییر کردند که به معنی «من نیویورک را دوست دارم» است و مانند نگاره (۲) دیده می‌شود.[۲]

حملات ۱۱ سپتامبر[ویرایش]

بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (میلادی) در یک ایمیل ادعا شد که شماره پرواز نخستین هواپیمایی که به مرکز تجارت جهانی برخورد کرده Q33 NY بوده و اگر این شماره پرواز در قلم وینگ‌دینگز وارد شود مانند نگاره (۳) دیده می‌شود.

البته که این یک شایعه بود. دو پروازی که در این روز به برج های دوقلو برخورد کردند، پرواز ۱۱ امریکن پرواز شماره ۱۱ امریکن ایرلاین و پرواز شماره ۱۷۵ یونایتد ایرلاین و شماره پرواز آنها به ترتیب 541485و 6585985بود.

نگاره‌ها[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Does Microsoft's Wingdings font includes hidden anti-Semitic and 9/11-referential messages?". snopes.com. 11 December 2005. Retrieved 23 October 2014.
  2. MS Denies Wingding Thing, Again|Wired Magazine

منابع[ویرایش]