ویلیس کریر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویلیس هاویلند کریر
ویلیس کریر در ۱۹۱۵
زادهٔ۲۶ نوامبر ۱۸۷۶
آنگولا، نیویورک
درگذشت۷ اکتبر ۱۹۵۰ (۷۳ سال)
نیویورک سیتی، نیویورک
ملیتآمریکایی
شناخته‌شده برایاختراع تهویه مطبوع و بنیانگذاری شرکت کریر
پیشینه علمی
شاخه(ها)مهندس و مخترع

ویلیس کریر (به انگلیسی Willis Carrier) مهندس و طراح کشور آمریکا می باشد که در 26 نوامبر سال 1876 در انگولا نیویورک (Angola New York) متولد شد. بیشتر شهرت ویلیس به دلیل ساخت اولین کولر گازی مدرن می باشد. او تا سال 1902 ساخت اولین کولر گازی الکتریکی را به پایان رساند. ویلیس سرانجام در سال 1915 موفق به تاسیس اولین شرکت خود به نام شرکت کریر شد که در ساخت و طراحی سیستم های با عملکرد گرمایی، تهویه و تجدید هوا و کولر های گازی تخصص داشت.

زندگی شخصی و تحصیلات[ویرایش]

همانطور که گفته شد او در انگولا نیویورک چشم به جهان گشود. پدر او دوان ویلیام کریر (Duane Williams Carrier) و مادرش الیزابت آر هویلند (Elizabeth R.Haviland) نام داشتند. او تنها فرزند یک خانواده پر جمعیت بود و دوران کودکی خود را در میان افراد بزرگسال خانواده مانند مادربزرگ، عمه و عمو های خود سپری کرد. ویلیس کریر تحصیلات آکادمیک را در زادگاه خود آغاز کرد و در سال 1894 فارغ التحصیل شد. سپس در سال 1901 از دانشگاه کرنل (Cornell) با مدرک فوق لیسانس را در زمینه مهندسی تخرج یافت.

شغل اول![ویرایش]

او در ماه ژوئن سال 1901 با مدرک مهندسی مکانیک خود توانست که در شرکت بوفالو استخدام شود و در آنجا به طراحی سیستم های حرارتی، جهت خشک کردن رطوبت قهوه و دیگر الوار پرداخت. در همان سال بود که کریر به این ذهنیت رسید که اطلاعات موجود برای طراحی یک سیستم مهندسی مطلوب، از کفایت لازم برخوردار نیستند.

به همین منظور بود که به تحقیق در زمینه حرارت هوای خروجی از لوله های بخار آب، روی آورد و به نتایج باور نکردنی رسید. این اقدام او منجر به صرفه جویی در هزینه تا حدود چهل هزار دلار برای شرکت شد و مبلغ مذکور صرف اصلاح سیستم های قبلی شد.

بدین ترتیب و در نتیجه تحقیق های چند ساله ویلیس کریر، نخستین سیستم تهویه هوای مطبوع جهان در سال 1902 به دست او ساخته شد که دارای قابلیت های منحصر به فردی بود که تا آن زمان در هیچ یک از سیستم های پیشین دیده نشده بود. از جمله این ویژگی ها عبارت بودند از:

  • کنترل دما
  • کنترل رطوبت
  • کنترل گردش هوا و نم زدایی
  • پاک کنندگی هوای در جریان

اولین مشتری های سیستم کریر[ویرایش]

شرکت های چاپ برای رهایی از معضل تغییر در همنشینی رنگ ها در نتیجه گرما و رطوبت محیط، به خریداران این سیستم تبدیل شدند. پس از آن، سرانجام در سال 1906 ویلیس هاویلند کریر اولین محصول اختراعی خود را که برای تصفیه هوا استفاده می شد، به ثبت رساند. این اختراع به موجب مشکل یک کمپانی چاپ با نام Sackett-Wilhelms در بروکلین، نیویورک صورت گرفت.

شرکت های نساجی جنوب آمریکا نیز از جمله اولین مشتریان محصول کریر بودند؛ زیرا کمبود رطوبت موجب افزایش بار الکتریسیته در پنبه شده و در نتیجه پارچه ای تیره و زبر ساخته می شد.[۱]

سیستمی که کریر مخترع آن بود با افزایش سطح رطوبت در سطح مطلوب باعث حل مشکل شرکت های نساجی شد. پس از آن بود که اولین مشتری خارجی تقاضای محصول او را مطرح کرد. این مشتری یک شرکت نساجی در یوکوهامای ژاپن بود که سیستم کریر را برای حل مشکل پنبه در سال 1907 خریداری کرد.

گسترش کمپانی کریر[ویرایش]

پدر نخستین کولر گازی جهان، ویلیس هاویلند کریر با اختراع خود سبب شد تا صنایع بسیاری به وجود بیایند و اقتصاد جهان را وارد مرحله جدیدی کرد. پس از سیستم تهویه هوای مطبوع ایشان، که دارای کنترل دما و رطوبت بود؛ اموری مانند ساخت مراکز خرید و پرواز بین اقیانوس ها به سرعت گسترش یافتند.

کریر در عصر حاضر[ویرایش]

شرکت carrier به عنوان یک شرکت ایده گرا و متعهد به تحقیق و توسعه شناخته می شود و به عنوان یکی از بزرگترین و معتبر ترین برند تولید کننده سیستم های تهویه هوای مطبوع از آن یاد می شود. همچنین پایبندی به اصول محیط زیست از دیگر شاخص هایی است که این کمپانی را با آن می شناسند و کمپانی کریر همواره جزو حمایت کنندگان منابع طبیعی بوده است. این برند هم اکنون بخشی از کمپانی UTC (United Technologies Corporation) می باشد. این کمپانی به کنترل دمای ساختمان و سیستم های صنعتی و امنیتی مشغول است و در ارتقای کیفیت دستگاه های تولید شده توسط شرکت کریر نقش مهمی ایفا کرده است.

شعار کریر[ویرایش]

هدف نهایی این برند جهانی ارائه بهترین خدمات و سرویس ها به مشتریان خود و ارتقای آسایش و امنیت آنان می باشد. شعاری که کریر همواره به کار می گیرد، این است:

مشتریان حق انتخاب دارند و این عملکرد ما است که آنها کدام را انتخاب می کنند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. Adanet (۱۴۰۲-۰۵-۰۶). «ویلیس کریر | خالق اولین کولر گازی جهان». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۸.
  2. "Inspiring Confidence | Leading Innovation". Carrier (به انگلیسی). Retrieved 2023-07-28.