ولی‌کندی

مختصات: ۳۷°۱۵′۰۷″ شمالی ۴۶°۴۶′۳۷″ شرقی / ۳۷٫۲۵۱۹۴°شمالی ۴۶٫۷۷۶۹۴°شرقی / 37.25194; 46.77694
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ولی‌کندی
ولی کندی
village
ولی‌کندی در ایران واقع شده
ولی‌کندی
ولی‌کندی
مختصات: ۳۷°۱۵′۰۷″ شمالی ۴۶°۴۶′۳۷″ شرقی / ۳۷٫۲۵۱۹۴°شمالی ۴۶٫۷۷۶۹۴°شرقی / 37.25194; 46.77694
کشور ایران
استان‌های ایراناستان آذربایجان شرقی
شهرستان‌های ایرانشهرستان هشترود
بخش (تقسیمات کشوری)بخش نظرکهریزی
تقسیمات کشوری در ایراندهستان نظرکهریزی
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۲۰۸
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +۴:۳۰ (ساعت رسمی ایران)

ولی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان نظرکهریزی بخش نظرکهریزی شهرستان هشترود و در بین شهرهای هشترود و مراغه واقع شده‌است. با تبریز مرکز استان 160 کیلومتر با شهر مراغه 50 کیلومتر و با هشترود مرکز شهرستان 45 کیلومتر و با مرکز کشور یعنی تهران 550 کیلومتر فاصله دارد. این روستا در سالیان گذشته برای روستاهای اطرافش مرکزیت داشت ؛ زیرا نسبت به روستاهای همجوارش بزرگ و پرجمعیت بود، اما اکنون به علت مهاجرت اهالی، حدوداً دارای 30 خانوار می باشد و صد ها خانواده هم در کرج و سایر شهرهای کشور ساکن هستند. مردم این روستا بسیار خونگرم و صمیمی و مهربان هستند. از کشاورزان نمونه این روستا می توان از آقای مسلم امینی نام برد. شغل اغلب اهالی این روستا آرماتور بندی و راننده تاکسی می باشد، البته جدیداً بعضی از اهالی ولی کندی به کارهای دیگر همچون مشاور املاک و خواربار فروشی روی آورده اند..

از سال ۱۳۸۰ بیشتر اهالی این روستا پس از خشکسالی به استان البرز مهاجرت نموده اند و در اسلام آباد،خرمدشت،ملک آباد،کمالشهر و محمدشهر و سایر محلات کرج سکونت دارند.

از طوایف ولی کندی می توان به فرجی ها،خورشیدی ها،امینی ها،صمدی ها،نوروزی ها،سعیدی، کریمی، لطفی، شکری، اشتری، عباسپور، آزادپور، محمدی، آسیابی،بالیده،معصومی،زینالی، مطلبی، اسدی، عبدی، اوجاقی و خانی، ذوالقدری و سلطانی ... اشاره کرد.

این روستا دارای دو مسجد، یک چشمه، یک مدرسه و دارای باغ های زیبای سیب که به باغ های اربابی معروف است می باشد.. از جاذبه های طبیعی این روستا می توان از رودخانه و کوه های اطراف روستا مثل قله بیز داغ و چمن های سرسبزمانند کوزدی، باش چمن و خرابه داش و باش بلاغ یاد کرد. آقای اسفندیار صمدی از فوتبالیست های خوب این روستا می باشد و شغل او آرماتور بندی است و ساکن خرمدشت می باشد.. ازشوراهای با سابقه و نمونه این روستا درسال های گذشته می توان از آقایان بیاض و هدایت اشتری نام برد.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.