سیاه‌گوش ایبری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از وشق ایبری)

وشق ایبری
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: گوشت‌خوارسانان
زیرراسته: گربه‌سانان
تیره: گربه‌ایان
زیرخانواده: گربه‌ایان کوچک
سرده: وشق
گونه: وشق ایبری
نام دوبخشی
Lynx pardinus
تمنیک، ۱۸۲۷

سیاه‌گوش ایبری (نام علمی: Lynx pardinus)، گونه‌ای از گربه‌ایان بومی شبه‌جزیره ایبریا در جنوب غربی اروپا است. در فهرست سرخ آی‌یوسی‌ان به عنوان در معرض خطر قرار گرفته است.[۱] در قرن بیستم، جمعیت سیاهگوش ایبری به دلیل شکار بی رویه، شکار غیرقانونی، گسستگی زیستگاه، و کاهش جمعیت گونه های اصلی طعمه آن یعنی خرگوش اروپایی کاهش یافته بود که ناشی از میکسوماتوز و بیماری خون‌ریزی‌دهنده خرگوش است. [۲] در آغاز قرن بیست و یکم، سیاه‌گوش ایبری در آستانه انقراض بود ، زیرا در سال ۲۰۰۲ تنها ۹۴ فرد در دو زیرجمعیت جدا شده در ۰اندلس زنده ماندند. اقدامات حفاظتی از آن زمان به اجرا درآمده است که شامل بهبود زیستگاه، احیای خرگوش‌ها و جابجایی می‌شود . معرفی و پایش سیاهگوش های ایبری. تا سال ۲۰۱۲، جمعیت به ۳۲۶ نفر، به ۸۵۵ نفر در سال ۲۰۲۰، به ۱۱۱۱ نفر در سال ۲۰۲۱، و به ۱۶۶۸ نفر در مه ۲۰۲۳ افزایش یافت.[۳] سیاه‌گوش ایبری یک گونه تک‌نماد است و تصور می شود که از سیاهگوش issiodorensis تکامل یافته است .

پانویس[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام iucn وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Simón, M.A. (2012). Ten years conserving the Iberian lynx. Seville: Consejería de Agricultura, Pesca y Medio Ambiente. Junta de Andalusía. ISBN 9788492807802.
  3. "La población de linces ibéricos alcanza su máximo histórico: 1.668 ejemplares". www.miteco.gob.es.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]