هوشنگ کاوه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هوشنگ کاوه
هوشنگ کاوه در میان‌سالی.
زادهٔ۱۳۰۵
شهرستان بابل[۱]
درگذشت۲۰ آبان ۱۳۹۲
سان فرانسیسکو[۲]
ملیتایرانی
پیشهتهیه‌کنندگی فیلم
مدیریت دوبلاژ
مدیریت سینما
سال‌های فعالیت۱۳۲۲-۱۳۸۸[۲]
جایزه(ها)لوح تقدیر برای ۵۰ سال خدمت به سینمای ایران (۱۳۷۳)

هوشنگ کاوه (۱۳۰۵ بابل[۱] - ۱۳۹۲ سان فرانسیسکو[۲]) تهیه‌کننده، مدیر دوبله و مالک سینما عصر جدید در تهران که در پایه‌ریزی صنعت سینمای ایران نقش داشت. وی تهیه‌کننده فیلم‌هایی چون جهان پهلوان، شکوه جوانمردی، مردانه بکش، صندلی الکتریکی و داش‌آکل بود.

هوشنگ کاوه اواخر دهه ۳۰ به عنوان مدیر برنامه سینما «دنیا» با هزار صندلی که از بهترین سینماهای تهران محسوب می‌شد مشغول به کار شد و در سال‌های ۱۳۴۰–۱۳۴۵ مدیریت گروه سینماهای «مولن روژ» را به عهده داشت، وی متخصص در ساخت آنونس و تدوین و تغییر داستان و نیز دوبلاژ فیلم‌های خارجی بود. کاوه در سال ۱۳۷۳ دوره مدیریت سینما (که از قوانین جدید وزارت ارشاد بود) را طی کرد و در سال ۱۳۷۴ به عنوان پیشکسوت سینما در اولین دوره خانه سینما انتخاب شد، اولین دوره جشنواره منتقدان ایران نیز از هوشنگ کاوه تقدیر و تندیس ویژه خود را به وی اهدا کرد. فعالیت‌های سینمایی هوشنگ کاوه تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت و سال‌های آخر حیات خویش را در آمریکا سکونت گزیده بود.[۲]

وی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۲ در شهر سان فرانسیسکو درگذشت.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «هوشنگ کاوه درگذشت». خبرگزاری ایسنا. ۲۴ آبان ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۱ اسفند ۱۳۹۳.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ «هوشنگ کاوه، از دست‌اندرکاران قدیمی سینمای ایران درگذشت». وبگاه رادیو زمانه. ۲۴ آبان ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۱ اسفند ۱۳۹۳.
  3. «صاحب قدیمی سینما عصرجدید؛ هوشنگ کاوه در آمریکا درگذشت». روزنامه دنیای اقتصاد. ۱۳۹۲-۰۸-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۱۴.