هرنج

مختصات: ۳۶°۱۳′۰۵″شمالی ۵۰°۴۵′۵۸″شرقی / ۳۶٫۲۱۸°شمالی ۵۰٫۷۶۶°شرقی / 36.218; 50.766
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
هرنج
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانالبرز
شهرستانطالقان
بخشمرکزی
دهستانمیان طالقان
هرنج بر ایران واقع شده‌است
هرنج
۳۶°۱۳′۰۵″شمالی ۵۰°۴۵′۵۸″شرقی / ۳۶٫۲۱۸°شمالی ۵۰٫۷۶۶°شرقی / 36.218; 50.766
مردم
جمعیت۳۵۶ نفر (سرشماری ۹۵)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۲۱۴۰ متر
کد آماری۲۶۱۴۴۴

هرنج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان طالقان در استان البرز ایران است.

این روستا واقع در ۶ هزارگزی شمال طالقان است و جایی است کوهستانی و سردسیر و از چشمه‌سارها و رودخانه محلی مشروب می‌شود. تنها هرنجی‌ها و کسانی که با خانواده‌های هرنجی وصلت می‌کنند اجازهٔ خرید زمین در این روستا را دارند و یکی از دلایلی که این روستا تقریباً بکر مانده، وجود همین قانون است.

جمعیت تغییرپذیر[ویرایش]

این روستا در دهستان میان طالقان قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۸ نفر (۱۲۲ خانوار) بوده‌است. سال ۱۳۹۸: جمعیت هرنج بسیار شناور است، تلاش‌هایی در جهت فرایند گاز کشی به این روستا در حال انجام است اما در حال حاضر تنها ۵ درصد منازل به این مهم دست یافته‌اند و به دلیل زمستان‌های سرد و خشک جمعیت این روستا در این فصل به شدت کاهش میابد و در فصل تابستان به بیشترین حد خود می‌رسد.

زبان تاتی[ویرایش]

در هرنج مانند دیگر روستاهای طالقان زبان تاتی رایج است. اما به دلیل اینکه شغل و محل اصلی سکونت بیشتر اهالی در تهران و کرج است زبان این روستا تحت تأثیر نسل جدید، دستخوش تغییر شده و متأسفانه آن گویش خاص و اصیل فقط از زبان کهن سالان و تعداد بسیار ناچیزی از جوانان شنیده می‌شود

محصولات[ویرایش]

محصول عمدهٔ روستای هرنج، غله، یونجه و میوه از جمله گردو، آلبالو، گلابی، گیلاس و سیب است که میوه‌ها بیشتر برای مصارف شخصی استفاده می‌شود.

اقتصاد[ویرایش]

درآمد افرادی که در هرنج سکونت مداوم دارند بیشتر یا از راه دامداری و دامپروری است یا مشغول به کاری دولتی یا آزاد در شهرک طالقان هستند. اما بیشتر جمعیت این روستا در تهران و کرج مشغول کار هستند که جمعیت ساکنین موقتی را تشکیل می‌دهند.

آثار باستانی[ویرایش]

آثار قلعه خرابه‌ای در ۸ هزارگزی شمال ده روی کوه مشاهده می‌شود که به قلعه منصور معروف است.

منابع[ویرایش]

  • فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۱.
  1. «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵، جمعیت تا سطح آبادی بر حسب سواد». وبگاه رسمی مرکز آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در دی ۱۳۸۷. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)