هرمس ۴۵۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Hermes 450
کاربری پهپاد شناسایی و تجسسی
کشور سازنده اسرائیل
تولیدکننده البیت سیستمز
معرفی‌شده در ۱۹۹۸
وضعیت فعال
کاربر اصلی نیروی هوایی اسرائیل
هزینه هر فروند ۲ میلیون دلار[۱]
گونه‌ها Thales Watchkeeper WK450
توسعه‌یافته به هرمس ۹۰۰
هرمس ۴۵۰ در حال برخاست
هرمس ۴۵۰ گارد حفاظت مرزی آمریکا

هرمس ۴۵۰ (به عبری: הרמס 450) یک پهپاد چندمنظورهٔ تاکتیکی سایز متوسط است که جهت پروازهای طولانی در شرکت البیت سیستمز اسرائیل طراحی و توسعه یافته‌است. عملیات‌های شناسایی، پایش و مراقبت و رله ارتباطی مأموریت‌های اصلی این پهپاد هستند.

هرمس ۴۵۰ می‌تواند بین ۱۷ تا ۲۰ ساعت پرواز مداوم در ارتفاع ۱۸ هزار پایی داشته باشد و حداکثر برد عملیاتی آن ۳۰۰ کیلومتر است. طول این پهپاد ۶.۱ متر و فاصله بال‌های آن ۱۰.۵ متر است. وزن ناخالص آن ۴۵۰ کیلوگرم است و توانایی حمل یکصد کیلوگرم بار را دارد و می‌تواند با انجام تغییراتی ماهواره‌های ارتباطی را با خود حمل کند. نیروی محرکهٔ آن را یک موتور به قدرت ۵۲ اسب بخار تأمین می‌کند. حداکثر سرعت هرمس ۴۵۰ به ۱۷۶ کیلومتر در ساعت و سرعت کروز آن ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است. سقف پروازی این پهپاد ۵۴۸۶ متر و سرعت صعود آن ۴.۶ متر بر ثانیه است.

پهپاد هرمس ۹۰۰ با ارتقای طرح هرمس ۴۵۰ ساخته شده و در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار به پرواز درآمد. شرکت تیلز نیز پهپاد واچ‌کیپر ۴۵۰ را بر اساس هرمس ۴۵۰ برای ارتش بریتانیا تولید کرده‌است.

کاربران[ویرایش]

هرمس ۴۵۰ علاوه بر استفاده در ارتش اسرائیل به کشورهای متعدد دیگری از جمله آذربایجان، برزیل، کلمبیا، کرواسی، قبرس، گرجستان، مکزیک، سنگاپور، بریتانیا و آمریکا نیز صادر شده‌است.[۲]

شکار توسط ایران[ویرایش]

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ یکشنبه ۲۴ آگوست ۲۰۱۴ اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی اسرائیل را پیش از ورود به حریم هسته‌ای نطنز با موشک سرنگون کرده‌است.[۱۱] پهپاد سرنگون شده از نوع «هرمس» بوده‌است.[۱۲] سپاه پاسداران اعلام کرده برخی قطعات پهپاد سالم است و آن‌ها در حال تحلیل اطلاعات آن هستند.[۱۳] یک پایگاه خبری اسرائیلی ادعا کرده پهپاد اسرائیلی از پایگاه هوایی نخجوان در جمهوری آذربایجان برخاسته و وارد حریم هوایی ایران شده‌است.[۱۴] سپاه تلویحاً این خبر را تأیید کرده‌است. [۱۵] وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ارتباط پهپاد اسرائیلی با این کشور را تکذیب کرده‌است. [۱۶] ارتش اسرائیل از اظهار نظر دربارهٔ سرنگونی پهپاد اسرائیلی خودداری کرده‌است.[۱۷] در واکنش به این واقعه، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، در یک برنامه تلویزیونی گفت هرگونه تجاوزی «پاسخ کوبنده و تمام کننده دریافت می‌کند».[۱۸]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.isr.umd.edu/~austin/enes489p/projects2011a/BorderSecurity-Air-Team-FinalReport.pdf [نشانی وب عریان]
  2. آشنایی با پهپاد هرمس
  3. "Azerbaijani Drone Reportedly Downed Over Nagorno-Karabakh." Radio Free Europe/Radio Liberty. September 14, 2011. Retrieved September 14, 2011.
  4. Mortimer, Gary. "Armenian military shoot down Israeli made drone operated by Azerbaijani armed forces." sUAS News. September 15, 2011. Retrieved September 19, 2011.
  5. http://www.flightglobal.com/directory/detail.aspx?aircraftCategory=uav&manufacturerType=uav&navigationItemId=372&aircraftId=3483&manufacturer=21975&keyword=&searchMode=Manufacturer
  6. FAB Receives Two More Drones بایگانی‌شده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine - Defense-Aerospace.com, February 18, 2013
  7. http://www.flightglobal.com/news/articles/elbit-systems-sells-hermes-uavs-to-colombia-375131/
  8. http://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.asp?aircraft_id=824
  9. "Aviones no tripulados de las Fuerzas Armadas contra el crimen" (به اسپانیایی). El Golfo.info. August 1, 2009. Archived from the original on 4 August 2009. Retrieved 2009-08-03. {{cite news}}: Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (help)
  10. Garibian, Pablo (2010-08-24). "Mexico buys drones, may use for marijuana search". Reuters.
  11. «سپاه یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را سرنگون کرد». تابناک.
  12. «جدیدترین جزئیات پهپاد سرنگون شده اسرائیلی/چه کشورهایی از هرمس استفاده می‌کنند». خبرگزاری مهر.
  13. «برخی قطعات هواپیمای ساقط شده اسرائیلی توسط سپاه سالم است/ در حال تحلیل اطلاعات آن هستیم». خبرگزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۴.
  14. «سایت اسراییلی: پهپاد هرمس ۴۵۰ از نخجوان برخاسته بود». خبرگزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اوت ۲۰۱۴.
  15. «پاسخ ارسال پهپاد جاسوسی را در سرزمین‌های اشغالی خواهیم داد/ ارسال پهپاد اسرائیلی از یکی از کشورهای شمال ایران». خبرگزاری فارس. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اوت ۲۰۱۴.
  16. «آذربایجان ارتباط پهپاد اسرائیلی با این کشور را تکذیب کرد». عصر ایران.
  17. «ارتش اسرائیل از اظهار نظر درباره سرنگونی پهپاد اسرائیلی بر فراز نطنز خودداری کرد». خبرگزاری تسنیم.
  18. «اجازه بازدید از پارچین را نمی‌دهیم /هر پهپاد متجاوزی را سرنگون می‌کنیم». باشگاه خبرنگاران جوان.