پرکاری پاراتیروئید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هایپرپاراتیروئیدی)
پرکاری پاراتیروئید
غده تیروئید و پاراتیروئید.
تخصصغدد درون‌ریز و متابولیسم ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰E21
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام252.0
دادگان بیماری‌ها20710
مدلاین پلاس001215
ئی‌مدیسینemerg/۲۶۵ med/3200
پیشنت پلاسپرکاری پاراتیروئید
سمپD006961

غدد پاراتیروئید که در واقع چهار غده مجزا در قسمت خلفی غده تیروئید هستند با ترشح هورمون پاراتورمون وظیفه کنترل سطح سرمی کلسیم را برعهده دارد. اگر به دلیلی افزایش سطح هورمون پاراتورمون را علی‌رغم سطوح بالای کلسیم سرم داشته باشیم پرکاری پاراتیروئید یا هایپر پاراتیروئیدیسم (به انگلیسی: Hyperparathyroidism)نامیده می‌شود.

علت بیماری[ویرایش]

پرکاری پاراتیروئید یا اولیه‌است یا ثانویه. علت پرکاری اولیه غده پاراتیروئید در ۸۵٪ موارد آدنوم (تومور خوش‌خیم) یکی از غدد پاراتیروئید می‌باشد. در بقیه موارد معمولاً هایپرپلازی (رشد زیاد از حد) هر چهار غده و ۱٪ موارد کارسینوم (تومور بدخیم) پاراتیروئید داریم.

علائم بالینی[ویرایش]

اغلب بیماران با پرکاری پاراتیروئید اولیه بدون علامت هستند و به صورت اتفاقی کشف می‌شوند.

علایم پرکاری پاراتیروئید و کلسیم بالای خون عبارتند از: ضعف و خستگی، زیادی ادرار و سنگ کلیه، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، استئوپنی و شکستگیهای استخوانبه همراه یبوست که بسیار شایع می‌باشد.

درمان[ویرایش]

در موارد خفیف که کلسیم خون و ادرار خیلی بالا نیست از داروهایی مانند استروژن در زنان یائسه، ویتامین D۳، بی فسفانات خوراکی مانند آلندرونیت، هیدراتاسیون با رژیم غنی از نمک، اجتناب از مصرف زیاد کلسیم و عدم مصرف مدرهای تیازیدی، فعالیت ورزشی جهت کاهش بازجذب استخوانی استفاده می‌شود.

در موارد شدید جراحی غده پاراتیروئید ضروری است، البته هنگام جراحی اغلب بخشی از غده را جهت ترشح هورمون باقی می‌گذارند.

آر اف پاراتیروئید نیز روشی است که در کشورهای پیشرفته و همزمان در ایران برای درمان توده‌های پاراتیروئید بدون جراحی استفاده می‌شود، در حال حاضر این عملها در تهران و توسط پزشکان فوق تخصص اینترونشن انجام می‌شود، در این روش در حالتی که بیمار بی‌حسی موضعی دریافت کرده و هیچ دردی را احساس نمی‌کند امواج ماکرویو یا آر اف به توده‌ها تابانیده شده و با ایجاد گرما توده از بین می‌رود، از این روش برای از بین بردن توده‌های تیروئید نیز استفاده می‌شود.

از آر اف برای درمان توده‌های خوش‌خیم استفاده می‌شود ولی در موارد خاص که بیمار بنا به شرایط امکان عمل جراحی نداشته باشد از آر اف برای درمان توده‌های بدخیم نیز استفاده می‌شود

منابع[ویرایش]