هیپرتروفی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از هایپرتروفی)
هیپرتروفی
هیپرتروفی از افزایش اندازه یاخته‌ها ناشی می‌شود، درحالی که هایپرپلازی از افزایش تعداد یاخته‌ها نشأت می‌گیرد.
طبقه‌بندی و منابع بیرونی

در زیست‌شناسی، رشد بیش‌ازحد یاخته‌ها در نتیجهٔ تغذیهٔ زیاد را بیش‌پروردگی[۱]‎ یا هایپرتروفی (به انگلیسی: Hypertrophy) (یا هیپرتروفی) می‌گویند. واژه هیپرتروفی از یونانی ὑπέρ به معنای «بیش‌ازحد» + τροφή به معنای «پروردگی» گرفته شده‌است.

بیش‌پروردگی افزایش حجم یک عضو یا بافت به دلیل بزرگ شدن سلولهای تشکیل‌دهنده‌‌اش می‌باشد.[۲] هایپرتروفی با هایپرپلازی متمایز است، در هایپرپلازی، سلول‌ها تقریباً در همان اندازه باقی می‌مانند، اما تعدادشان زیاد می‌شود.[۳] گرچه که هایپرتروفی و هایپرپلازی دو فرایند متمایز اند، اغلب همراه با هم رخ می‌دهند، مثل تکثیر و رشد یاخته‌های رحم طی بارداری که از هورمون‌ها القاء می‌گردند.

هیپرتروفی ناهم‌مرکز (Eccentric Hypertrophy) نوعی هایپرتروفی است که در آن دیواره‌ها و اتاقک عضو توخالی متحمل رشدی می‌شود که باعث بزرگی اندازه و حجم کلی آن می‌گردد. این نوع هایپرتروفی به‌طور ویژه در بطن چپ قلب اعمال می‌شود.[۴] برای نمونه در کاردیومیوپاتی متسع شده (DCM)، سارکومرها به صورت پیاپی افزوده می‌شوند (در مقایسه با کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک که نوعی از بیش‌پروردگی هم‌مرکز است و در آن سارکومرها به صورت موازی افزوده می‌شوند).

منابع[ویرایش]

  1. واژه‌های مصوب فرهنگستان زبان ایران
  2. Hernandez, Richard; Kravitz, Len. "Skeletal muscle hypertrophy". www.unm.edu.
  3. Updated by Linda J. Vorvick. 8/14/15.Hyperplasia
  4. Kusumoto, F. M. (2004), Cardiovascular Pathophysiology, Hayes Barton Press, pp. 20–22, ISBN 978-1-59377-189-8[پیوند مرده]

پیوند به بیرون[ویرایش]