نیروگاه زرند

مختصات: ۳۰°۴۸′۲۷″شمالی ۵۶°۳۵′۳۵″شرقی / ۳۰٫۸۰۷۶۱۲°شمالی ۵۶٫۵۹۲۹۷°شرقی / 30.807612; 56.59297
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیروگاه حرارتی زرند
Map
کشورایران
مختصات۳۰°۴۸′۲۷″شمالی ۵۶°۳۵′۳۵″شرقی / ۳۰٫۸۰۷۶۱۲°شمالی ۵۶٫۵۹۲۹۷°شرقی / 30.807612; 56.59297
وضعیتواحدهای بخار در حال بهره‌برداری
گازی در حال ساخت
تاریخ راه‌اندازی۱۳۵۲
توان تولیدی
ظرفیت نامی۲۲۰ مگاوات
پیوندهای بیرونی
ویکی‌انبار

نیروگاه حرارتی زرند

در اوایل سال ۱۳۴۷ طرح احداث نیروگاهی در دل کویر در شهر زرند آغاز شد . هدف از ایجاد این نیروگاه علاوه بر تامین انرژی برق جنوب شرق ایران استفاده از سوخت زغالسنگ معادن این شهرستان در تولید برق بود و به همین دلیل اولین نیروگاه زغالسنگی ایران در این شهر احداث گردید و طراحی اولیه آن به نوعی بود که از دو نوع سوخت (زغالسنگ و مازوت ) استفاده نماید . اما بدلایل اقتصادی از همان ابتدا فقط از سوخت مازوت استفاده گردیده است . واحد اول این نیروگاه در اوایل سال ۱۳۵۲ و واحد دوم آن در اواخر همان سال به بهره برداری رسید . پیمانکار اصلی نیروگاه شرکت اسپی باتینگول فرانسه و بهره بردار آن تا قبل از انقلاب اسلامی شرکت هندی تاتا بوده است .

این نیروگاه شامل دو واحد ۳۰ مگاواتی بخار که از سوخت مازوت استفاده می کند میباشد . بویلرهای نیروگاه ساخت شرکت  M.A.N  آلمان از نوع واتر تیوپ درام دار با سیرکولاسیون طبیعی که ظرفیت هر کدام ۱۳۵ تن بخار در ساعت می باشد . توربین های نیروگاه ساخت شرکت ESCHER WYSS فرانسه از نوع ضربه ای ، تک پوسته ای ، تک سیلندر و ۱۲ طبقه میباشد . سرعت موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه و خروجی توربین ۳۰۰۰۰ کیلو وات می باشد . و ژنراتور و اکسایتر آن نیز ساخت شرکت JEUMONT SCHENEIDER فرانسه و قدرت ژنراتور ۵/۳۷ مگاولت آمپر و اکسایتر ۲۱۱ کیلوولت آمپر می باشد .

برج خنک کن آن از نوع برج خنک کن تر با سیرکولاسیون بسته ساخت شرکت اسپی . باتیگنول فرانسه می باشد . آب نیروگاه از شش حلقه چاه عمیق تامین می گردد .

(استان کرمان، زرند در مجاورت کارخانه زغال‌شویی، بهره‌برداری ۱۳۵۲)، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 60 مگاوات است که شامل ۲ واحد بخار ۳۰ مگاواتی مدل Action Turbine 1 Casing 12 stage 3010 ساخت اسپی باتین یول است. ظرفیت فعلی این نیروگاه ۶۰ مگاوات است .

قدرت عملی نیروگاه در زمستان ۵۲ مگاوات و در تابستان ۵۰ مگاوات است.

سوخت این نیروگاه نفت کوره (مازوت) است که در ۱ مخزن به ظرفیت ۱۱ میلیون لیتر ذخیره‌سازی می‌شود.

نیروگاه برق زرند نخستین نیروگاه حرارتی جنوب شرق کشور است.[۱][۲][۳][۴]

آمار تولید برق و مصرف سوخت نیروگاه در سال ۱۳۹۱[ویرایش]

با توجه به اینکه در حال حاضر این نیروگاه با ۲ واحد بخار به ظرفیت کل ۶۰ مگاوات در مدار است، طبق آمار سال ۱۳۹۱، مصرف مازوت نیروگاه زرند [در سال ۱۳۹۱] ۹۰۸۸۶ هزار لیتر، راندمان ۲۷٫۵ درصد و کارکرد نیروگاه در سال ۵۴۵۹ ساعت که کارکرد نیروگاه در سال طبق درصد ۶۲٫۱ درصد بوده‌است.[۱]

واحد گازی نیروگاه[ویرایش]

در اسفند ۱۳۹۲، قرار شد ۱ واحد گازی به نیروگاه اضافه شود و ظرفیت کل، به ۲۲۰ مگاوات برسد. ساخت واحد گازی نیروگاه با خطوط انتقال آن در سال ۱۳۹۳، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه برآورد شده‌است.[۲][۳]

پیوند به بیرون[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «مشخصات فنی و آمار تفضیلی برق نیروگاه بخار زرند». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۴.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ یک واحد گازی ۱۶۰ مگاواتی به نیروگاه زرند افزوده می‌شود
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ با دستور وزیر یک واحد گازی 160 مگاواتی به نیروگاه زرند اضافه می‌شود
  4. «نیروگاه برق زرند نخستین نیروگاه حرارتی جنوب شرق کشور است». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ آوریل ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۶ آوریل ۲۰۱۴.