نیالا

مختصات: ۳۶°۳۷′۰″ شمالی ۵۳°۴۹′۱۱″ شرقی / ۳۶٫۶۱۶۶۷°شمالی ۵۳٫۸۱۹۷۲°شرقی / 36.61667; 53.81972[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نیالا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانگلوگاه
بخشمرکزی
دهستانتوسکاچشمه
مردم
جمعیت۴۴۳ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۱۷۷۳۶

نیالا، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان گلوگاه در استان مازندران ایران. گورستان نیالا از آثار ثیت شدهٔ ملی ایران در این روستا قرار دارد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان توسکاچشمه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۱ نفر (۱۰۷خانوار) بوده‌است.[۲] مردم نیالا از قومیت طبری هستند که ریشه آن به قوم آمارد و قوم تپوری می‌رسد.[۳] مردم نیالا به زبان طبری (مازندرانی) سخن میگویند.[۴] سکنه بومی گلوگاه خود را تات می‌نامند و زبان خود را زبان تاتی می‌نامند. به گفته محققین تات در زبان اهالی مازندران به معنی بومی، روستایی و یکجانشین می‌باشد و منظور از تات همان قوم طبری است و منظور از زبان تاتی همان زبان طبری می‌باشد.[۵]

تاریخ[ویرایش]

مدتی پس از واقعه بدشت و اعلام ادعای پایان اسلام توسط سران بابی، روستائیان در قریه نیالا در مسیر بازگشت بابیان با آنها مقابله کردند.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران:». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران
  3. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۲۶.
  4. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).
  5. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۲۶.
  6. صدری، محمود. «بهائیت». دانشنامه جهان اسلام.