نوک‌نهنگ هابز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوک‌نهنگ هابز
جثه در مقایسه با انسان متوسط
وضعیت حفاظت

کمبود داده  (IUCN 3.1)[۱]
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: آب‌بازان
زیرراسته: آب‌بازان دندان‌دار
تیره: نوک‌نهنگان
سرده: میان‌دندان‌ها
گونه: M. carlhubbsi
نام دوبخشی
Mesoplodon carlhubbsi
Moore، ۱۹۶۳
زیستگاه نوک‌نهنگ هابز (به رنگ آبی)

نوک‌نهنگ هابز آب‌بازی عضو سرده میان‌دندان‌ها از خانواده نوک‌نهنگان است که در مناطق شمالی اقیانوس آرام زندگی می‌کند.

توصیف ظاهری[ویرایش]

بدن یک نوک‌نهنگ هابز همانند بدن دیگر اعضای میان‌دندان‌ها است؛ با این تفاوت که ظاهری گوشتالو دارد و بدن در انتها به شکل یک دوک باریک می‌شود. طول نوک متوسط است و فک پایینی بخش بزرگی از پوزه را در بر گرفته است. چنین چیزی در نوک‌نهنگ بلنویل نیز دیده می‌شود ولی در هابز به میزان کمتر. دندان‌های اندکی بزرگ هستند و دندان‌های عاج کمی بالای پوزه قرار گرفته‌اند.

رنگ بدن نرها خاکستری تیره تا سیاه است بی سایه‌های روشن. نهنگ‌های نر رنگ سفید بر نوک و ملون توپ‌شکل دارند و تعداد زیادی زخم بر روی بدنشان دیده می‌شوند. ماده‌ها اما رنگ خاکستری روشن‌تری دارند با سایه‌های سفید بر زیر شکم و گاه نیز رنگ سفید بر نوک. طول بدن و وزن آن در هر دو جنس به بیشینه ۵٫۴ متر و ۱٫۵ تن می‌رسد. بچه‌ها در هنگام تولد طولی برابر ۲٫۴ متر دارند که بیشترین طول نوزاد تازه متولد شده در میان نوک‌نهنگ‌ها است و نزدیک نیمی از طول بدن مادر.

با توجه به تعداد زیاد زخم‌های روی بدن، گمان بر این می‌رود که نرهای این گونه بیشتر از دیگر گونه‌های سرده میان‌دندان‌ها با هم رقابت و درگیری داشته باشند. به نظر می‌آید که نوک‌نهنگ هابز از ماهی مرکب تغذیه کند.

گستره و جمعیت[ویرایش]

گستره نوک‌نهنگ هابز در شمال اقیانوس آرام قرار دارد و محدوده آن در شرق از ژاپن آغاز می‌شود و در غرب به منطقه میان بریتیش کلمبیا در کانادا و کالیفرنیا در ایالات متحده می‌رسد. با آنکه احتمال دارد که آن‌ها در آب‌های آزاد اقیانوسی میان دو ناحیه گفته شده شنا کنند، مشاهده‌ای از آن‌ها در این نواحی گزارش نشده است. به دلیل گستره احتمالاً محدودشان، به نظر می‌آید جانوران کمیابی باشند؛ با این حال تخمینی از جمعیت جهانی آن‌ها در دسترس نیست.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • «اطلاعات نوک‌نهنگ هابز در کنوانسیون جانوران مهاجر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۵. دریافت‌شده در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۱.

منابع[ویرایش]

  1. Taylor, B.L., Baird, R., Barlow, J., Dawson, S.M., Ford, J., Mead, J.G., Notarbartolo di Sciara, G., Wade, P. & Pitman, R.L.(۲۰۰۸). «Mesoplodon carlshubbi». IUCN Red List of Threatened Species 2008. دریافت‌شده در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱.
  • William F. Perrin, Bernd Wursig, and J.G.M Thewissen(۲۰۰۲)، Encyclopedia of Marine Mammals، Academic Press، شابک ۰-۱۲-۵۵۱۳۴۰-۲
  • Randall R. Reeves, Brent S. Steward, Phillip J. Clapham, and James A. Owell(۲۰۰۲)، Sea Mammals of the World، A & C Black, London، شابک ۰-۷۱۳۶-۶۳۳۴-۰