نوک‌نهنگ بیل‌دندان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوک‌نهنگ بیل‌دندان
وضعیت حفاظت

کمبود داده (IUCN 3.1)[۱]
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: آب‌بازان
زیرراسته: آب‌بازان دندان‌دار
تیره: نوک‌نهنگان
سرده: میان‌دندان‌ها
گونه: M. traversii
نام دوبخشی
Mesoplodon traversii
گری، ۱۸۷۴
مکان و زمان دیده شدن نمونه‌ها

نوک‌نهنگ بیل‌دندان گونهای آب‌باز بسیار کم شناخته شده و عضو سرده میان‌دندان‌ها است. این جانور نخستین بار از سوی جان ادوارد گری در سال ۱۸۷۴ و از روی بخشی از استخوان فک آن، که در نزدیکی جزیره پیت پیدا شده بود، رده‌بندی شد. این نهنگ از آن رو استثنایی است که به صورت زنده تاکنون هیچ‌گاه دیده نشده‌است و احتمال دارد که کم شناخته شده‌ترین پستاندار کنونی جهان باشد.

توصیف ظاهری[ویرایش]

نخستین باری که لاشه این نهنگ دیده شد حوالی دسامبر ۲۰۱۰ بود که لاشه دو راس از این نهنگ‌های نادر در کرانه‌های نیوزیلند شناسایی شدند. این دو یک مادر و فرزند بودند که طول مادر ۵ متر و ۳۰ سانتی‌متر و طول فرزندش نزدیک ۳ متر و نیم بود. تا پیش از این رویداد، تنها اطلاعات دانش‌مندان از این نهنگ از سه جمجمه ناقص به دست آمده بود که در خاک نیوزیلند و شیلی پیدا شده بودند.[۲] دندان‌های عاج این نوک‌نهنگ بسیار بزرگند (۲۳ سانتی‌متر طول) و از این لحاظ تنها با دندان‌های نوک‌نهنگ لایارد مقایسه‌پذیر هستند. از روی اندازه استخوان جمجمه می‌توان نتیجه گرفت که این نهنگ‌ها طولی میان ۵ تا ۵٫۵ متر دارند.

گستره و جمعیت[ویرایش]

این گونه تاکنون زنده دیده نشده‌است، از این رو هیچ آگاهی نسبت به رفتار آن در دسترس نیست. با این حال حدس زده می‌شود که همانند دیگر نوک‌نهنگ‌های با جثه متوسط، در آب‌های ژرف زندگی کند، تنها یا در گروه‌های کوچک ساکن باشد، و از ماهی مرکب و ماهیان کوچک تغذیه کند.

جمعیت این نوک‌نهنگ به گونه کامل ناشناخته‌است ولی به نظر نمی‌آید پرتعداد باشند.

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • «اطلاعات نوک‌نهنگ بیل‌دندان در کنوانسیون جانوران مهاجر». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ نوامبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۱.
  • «عکسی از استخوان فک نوک‌نهنگ بیل‌دندان». ARKive. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۱.

منابع[ویرایش]

  1. Taylor, B.L. , Baird, R. , Barlow, J. , Dawson, S.M. , Ford, J. , Mead, J.G. , Notarbartolo di Sciara, G. , Wade, P. & Pitman, R.L.(۲۰۰۸). «Mesoplodon traversii». IUCN Red List of Threatened Species 2008. دریافت‌شده در ۲۷ اکتبر ۲۰۱۱.
  2. «نادرترین نوع نهنگ پیدا شد». رادیو زمانه. ۸ نوامبر ۲۰۱۲.