نورن‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نورن)
نورن‌ها در پای درخت ایگدراسیل، نخ سرنوشت را می‌تابند.

نورن‌ها (به انگلیسی: Norns) در اساطیر اسکاندیناوی نیمه الهگان، یا فرشتگان سرنوشت هستند. این سه خواهر به نام‌های: آورد (به معنی سرنوشت)، ورداندی (بایستگی و ضرورت) و اسکولد (زمان حال) هم سرنوشت انسان‌ها و هم سرنوشت خدایان و هم جریان‌های طبیعی و دائمی کیهان را کنترل می‌کنند. آن‌ها همچنین نگهبان چاه سرنوشت، اورداربرونر، در زیر یکی از ریشه‌های ایگدراسیل در آسگارد هستند.

سه نورن کودکی را احاطه کرده‌اند. اثر یوهانس گرتس (۱۸۸۹)

وظیفه و مأموریت مهم دیگر نورن‌ها مراقبت و رسیدگی به ایگدراسیل است. از آنجا که این درخت همواره در معرض خطر قرار دارد و در حال فساد است، نورن‌ها با پاشیدن گل و آب چاه سرنوشت، سعی در توقف یا حداقل کند کردن این روند دارند. در بعضی روایت‌ها، نورن‌ها همچنین در امر وضع حمل و تولد نوزاد به مادر و فرزند کمک می‌کردند، و در بعضی موارد چنین تصور می‌شده که هر شخص، نورن مخصوص به خود را دارد. چندین تصویر مختلف برای فعالیت‌های سرنوشت سازی نورن‌ها در سراسر ادبیات نورس قدیم استفاده می‌شود. سه مورد از رایج‌ترین آنها ریختن قرعه‌های چوبی،[۱] بافتن یک تکه پارچه[۲] و کنده کاری نمادها (احتمالاً رون‌ها) روی چوب است.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. نورن‌ها.پرایس، نیل. ۲۰۰۲. راه وایکینگ: دین و جنگ: در اواخر عصر آهن اسکاندیناوی. صفحه. ۵۶.
  2. نورن‌ها.پرایس، نیل. ۲۰۰۲. راه وایکینگ: دین و جنگ در اواخر عصر آهن اسکاندیناوی. صفحه. ۵۶.
  3. نورن‌ها.دیویدسون، اچ آر الیس. ۱۹۹۸. اسطوره‌ها و نمادها در اروپای بت‌پرست: ادیان اولیه اسکاندیناوی و سلتیک. صفحه. ۱۶۴.