نورث امریکن اوییشن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نورث امریکن اوییشن
صنعتفناوری هوافضا
سرنوشتادغام
جانشینانراکول اینترنشنال
بنا نهاده۱۹۲۸
از بین رفته۱۹۹۶
دفتر مرکزیایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا
افراد کلیدیکلمنت ملویل کیز (بنیانگذار)
مالکبوئینگ
مادرجنرال موتورز (۱۹۳۳–۱۹۴۸)
شرکت‌های وابستهاسپری کورپوریشن

نورث امریکن اوییشن (به انگلیسی: North American Aviation) شرکت فرآوران هوافضایی آمریکایی بود، که از اوایل دهه ۱۹۳۰ تا اواسط دهه ۱۹۹۰ وظیفه ساخت شمار زیادی هواپیمای جت و بمب‌افکن را بر عهده داشت، همچنین در تاریخ هوانوردی، هواپیماهای مهمی را، طراحی و تولید نموده است.

از جمله مهم‌ترین هواپیماهای آن هواپیمای آموزشی تی-۶ تگزان، جنگنده پی-۵۱ ماستنگ، بمب افکن بی-۲۵ میچل، جنگندهٔ اف-۸۶ سیبر، هواپیمای ایکس-۱۵ و ایکس‌بی-۷۰ و همچنین سفینهٔ آپولو، مرحلهٔ دوم راکت ساترن ۵ و شاتل فضایی اوربیتر و بمب افکن بی-۱ لنسر را نام برد.

شرکت نورث امریکن اوییشن بعدها در شرکت راکول اینترنشنال ادغام شد و هم‌اکنون بخشی از شرکت بوئینگ می‌باشد.

تاریخچه[ویرایش]

سال‌های اولیه[ویرایش]

کلمنت ملویل کیز این شرکت را در تاریخ ۶ دسامبر ۱۹۲۸ به عنوان یک شرکت خدماتی در زمینهٔ هوانوردی بنیان نهاد. در سال ۱۹۳۴ این شرکت با مدیریت جیمز اچ کیندلبرگر تبدیل به یک شرکت تولیدی شد.

کیندلبرگر از شرکت داگلاس به استخدام شرکت نورث آمریکن اوییشن درآمده بود. نورث آمریکن اوییشن تا سال ۱۹۲۸ مالکیت ایسترن ایرلاینز را در اختیار داشت.[۱]

در سال ۱۹۳۳ شرکت جنرال موتورز کنترل اکثریت سهام آمریکن اوییشن را به عهده گرفت و آن را با شرکت تابعه جنرال اوییشن ادغام نمود، ولی نام نورث آمریکن اوییشن را همچنان نگاه داشت.

کیندلبرگر عملیات شرکت را به جنوب کالیفرنیا منتقل کرد، زیرا در آن جا امکان پرواز در تمام روزهای سال، فراهم بود و تضمیم گرفت که تمرکز را بر تولید هواپیماهای آموزشی قرار دهد، زیرا به عقیدهٔ او در این زمینه رقابت با شرکت‌های دیگر آسان تر بود. نخستین هواپیماهای این شرکت جی ای-۱۵ و جی ای-۱۶ بودند، سپس مدل‌های اُ-۴۷ و بی تی-۹ تولید شدند.

جنگ جهانی دوم[ویرایش]

بی سی-۱ نخستین هواپیمای جنگی نورث آمریکن بود که در سال ۱۹۳۷ بر پایهٔ جی ای-۱۶ ساخته شد. در سال ۱۹۴۰ این شرکت نیز، مانند دیگر تولیدکنندگان، سرعت تولید خود را به علت وقوع جنگ افزایش داد و کارخانه‌هایی را در کلمبوس، اوهایو، دالاس و کانزاس‌سیتی، کانزاس تأسیس نمود.[۲]

سال‌های پس از جنگ[ویرایش]

ایکس‌بی-۷۰

پس از جنگ جهانی دوم تعداد کارمندان این شرکت از ۹۱٫۰۰۰ نفر به ۵٫۰۰۰ نفر کاهش یافت. در روز پیروزی بر ژاپن نورث آمریکن سفارش‌هایی از دولت فدرال ایالات متحده برای ساخت ۸٫۰۰۰ هواپیما داشت. پس از چند ماه شمار این سفارش‌ها، به ۲۴ عدد کاهش یافت.

با وجود این نورث آمریکن به طراحی‌های خود ادامه داد و از جمله این طراحی‌ها می‌توان به تی-۲۸ تروجن و اف-۸۲ تویین موستانگ که نمای عجیبی داشت، اشاره نمود. همچنین بمب افکن جت بی-۴۵ تورنادو، اف جی فری، ای جی سویج و طرح انقلابی بمب افکن استراتژیک ایکس‌بی-۷۰ با سرعت ۳ ماخ و جت تجاری تی-۳۹ اشاره نمود.

یکی دیگر از ساخته‌های مهم این شرکت اف-۸۶ سیبر بود، که جنگنده‌های بسیاری را در جنگ کره سرنگون نمود. بیش از ۶٫۶۵۶ فروند اف-۸۶ در ایالات متحده تولید شد و ۲٫۵۰۰ فروند دیگر نیز در نقاط دیگر جهان تولید گردید.

فهرست هواپیماهای تولید شده[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Judy Rumerman. «North American Aviation». United States Centennial of Flight Commission. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۰۹-۰۴-۲۹.
  2. Peck, Merton J. & Scherer, Frederic M. The Weapons Acquisition Process: An Economic Analysis (1962) Harvard Business School p.619

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «North American Aviation». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

پیوند به بیرون[ویرایش]