نماز عید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نماز عید قربان)

نماز عید نمازی است که مسلمانان در دو روز عید فطر و عید قربان می‌خوانند. به عقیده مسلمانان، این نماز در سال اول هجرت واجب شد و مسلمانان در زمان محمد، به جماعت در این نماز شرکت می‌کردند. این نماز پس از درگذشت محمد به همراه خطبه پس از آن و شنیدن خطبه، برای مسلمانان، مستحب موکد دانسته می‌شود.

نماز عید فطر در بندر ترکمن ایران

زمان اقامه نماز[ویرایش]

وقت نماز عید فطر از طلوع آفتاب است تا ظهر، ولی مستحب است که نماز عید قربان را بعد از طلوع آفتاب بخواند و در عید فطر مستحب است بعد از طلوع آفتاب افطار کند و زکات فطره را بدهد و بعد نماز عید را بجا آورد.

حکم نماز[ویرایش]

از نگاه شیعه[ویرایش]

نماز عید فطر به امامت سید علی خامنه‌ای در مصلی تهران

این نماز در زمان حضور امام شیعه واجب است و باید به جماعت خوانده شود و در غیر این‌ صورت مستحب است.

از نگاه اهل سنت[ویرایش]

نماز عید فطر، در بیرجند

این نماز در مذهب حنفی واجب، در مذهب مالکی و مذهب شافعی مستحب مؤکد و در مذهب حنبلی، واجب کفایی است.[۱]

روش خواندن نماز عید فطر و قربان[ویرایش]

نماز عید فطر و قربان دو رکعت است. اقامه آن همانند نماز صبح است با این تفاوت که به جای سوره توحید در رکعت اول و دوم مستحب است به ترتیب سوره‌های اعلی و سوره شمس خوانده شود، به علاوه اینکه رکعت اول ۵ و رکعت دوم ۴ قنوت دارد.

رکعت اول: در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر گفت و بعد از هر تکبیر یک قنوت خواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود، بعد دو سجده به جا آورد و برخیزد.

رکعت دوم: در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره چهار تکبیر گفته می‌شود و بعد از هر تکبیر قنوت خوانده می‌شود و بعد از تکبیر پنجم به رکوع رفته و بعد از رکوع دو سجده به جا آورد و تشهّد و سلام گفته می‌شود.

  • نماز عید، سوره مخصوصی ندارد، ولی بهتر است که در رکعت اوّل آن سوره شمس (سوره ۹۱) و در رکعت دوّم سوره غاشیه (سوره ۸۸) را بخوانند، یا در رکعت اوّل سوره اعلی (سوره ۸۷) و در رکعت دوّم سوره شمس را بخوانند.[۲]
  • در قنوت، هر دعایی می‌توان خواند، ولی خواندن دعای «اللهمَّ اَهْلَ الکبْریاءِ وَالعَظَمَةِ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ …» توصیه شده‌است.[۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "حکم نماز عید". اسلام سؤال و جواب.
  2. «احکام نماز عید قربان و فطر». تبیان.
  3. «نماز عید فطر». پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی.

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیا انگلیسی
  • رساله امام خمینی