نلی زاکس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نلی زاکس
نام اصلی
Leonie Sachs
زاده۱۰ دسامبر ۱۸۹۱
شونبرگ، آلمان
درگذشته۱۲ مهٔ ۱۹۷۰ (۷۸ سال)
استکهلم، سوئد
آرامگاهگورستان شمالی، سولنا
پیشهشاعر و نمایش‌نامه‌نویس
ملیتآلمانی
امضا
جوایز

نلی زاکس (به آلمانی: Nelly Sachs) ‏ شاعر آلمانی مقیم سوئد بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

نلی زاکس، ۱۹۱۰

نلی زاکس در یک خانوادهٔ یهودی به سال ۱۸۹۱ در برلین به دنیا آمد. او تنها فرزند پدر کارخانه‌دارش بود و در بهار سال ۱۹۴۰، در آخرین لحظات از چنگال نازیها رهائی یافت و به کمک یکی از دوستان با مادرش به سوئد گریخت.

در آنجا نخست به آموختن زبان سوئدی پرداخت و سپس ضمن سرودن اشعار آلمانی، دست‌به‌کار ترجمهٔ آثار ادبی سوئدی به زبان آلمانی شد.

نلی زاکس از سال ۱۹۳۳ بر اثر تعقیب و شکنجه یهودیان دچار تشنج‌های شدید روحی و جسمی شد، و دو کتاب شعر نخستین وی زیر این تأثیر است.

جوایز ادبی[ویرایش]

نلی زاکس جوایز ادبی بسیاری به دست آورد؛ از جمله در سال ۱۹۶۶ جایزهٔ ادبی نوبل به او و (ساموئل یوزف)،[۱] شاعر اسرائیلی تعلق گرفت، بخاطر: آثار نمایشی که در آن سرنوشت اسرائیل به تصویر درآمده‌است.

آثار[ویرایش]

نخستین کتاب شعرش همچنان که یاد شد به سرنوشت دردناک یهودیان اشاراتی مستقیم دارد و به نام «در خانه‌های مرگ» به سال ۱۹۴۷ در آلمان شرقی انتشار یافت.

شعرهای وی به اغلب زبان‌های زنده ترجمه شده‌است. نلی زاکس گذشته از شعر دارای آثار نمایشی نیز هست که برخی از آن‌ها به صورت نمایشنامههای رادیوئی به اجرا درآمده‌است. در ایران برای نخستین‌بار در دی ماه سال ۱۳۹۸ به همت نشر علم گزیده‌ای از اشعار او نیز به نام ناسور با ترجمه فرزام کریمی منتشر شد که مجموعهٔ فوق متشکل از ترجمهٔ سی و سه شعر از نلی زاکس بوده‌است.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Nelly Sachs». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۹ مه ۲۰۱۲.

پانویس[ویرایش]

  1. این جایزه به صورت مشترک به نلی زاکس و ساموئل یوزف اعطا شد.