ناقوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ناقوس
Parts of a typical bell: 1. yoke, 2. crown, 3. head, 4. shoulder, 5. waist, 6. sound rim, 7. lip, 8. mouth, 9. clapper, 10. bead line
سازهای کوبه‌ای
طبقه‌بندی hand percussion
هورن‌بوستل-زاکس111.242
(Bells: Percussion vessels with the vibration weakest near the vertex)
گسترۀ صوتی
From very high to very low
سازهای مرتبط
Chimes ، Cowbell، Gong
ناقوس یک معبد مذهبی در کیوتو ژاپن با چکش چوبی

ناقوس نوعی وسیله ساده تولید صدای توخالی است که در گروه سازهای کوبه‌ایِ ایدیوفون قرار می‌گیرد. این وسیله عملکردی همچون زنگ و زنگوله داشته و بزرگتر از آن‌ها است.[۱] ناقوس نوعی وسیله مذهبی نیز محسوب شده و در برخی از ادیان به عنوان وسیله خبر کردن مومنان بکار می‌رود. در برخی از کشورهای اسلامی، مسیحیان بجای ناقوس فلزی، از ناقوس چوبی استفاده می‌کنند.[۲] در ایران گاهی از ناقوس برای بزرگداشت مراسم سیاسی نیز استفاده می‌شود.[۳][۴] بزرگترین ناقوس جهان ۳۶ تن وزن،۳ متر و ۷۲ سانتی متر ارتفاع و ۳ متر و ۸۲ سانتی متر قطر دارد. این ناقوس در هلند ساخته شده و در ژاپن برای اهداف توریستی به‌کار می‌رود.[۵] گاه برای تعبیه ناقوس (در کلیسا یا به شکل مستقل) برجی ساخته می‌شود. چنین برج‌هایی در آغاز نشان استقلال یک ناحیه و امروزه نمادی از نفوذ و غنای منطقه هستند.[۶]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Bell (instrument)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۴ آگوست ۲۰۱۰.
  2. «ناقوس». لغتنامه دهخدا. دریافت‌شده در ۴ آگوست ۲۰۱۰.[پیوند مرده]
  3. «ناقوس ۳۰۰ کلیسای کشور در سالروز ورود امام (ره) به صدا در خواهند آمد». مرکز اسناد انقلاب اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۴ آگوست ۲۰۱۰.
  4. «ناقوس کلیساها اول دهه فجر و یوم‌الله ۲۲ بهمن به صدا درمی آیند». استانداری آذربایجان غربی. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۴ آگوست ۲۰۱۰.
  5. «بزرگترین ناقوس جهان روانه ژاپن شد». همشهری آنلاین. دریافت‌شده در ۴ آگوست ۲۰۱۰.
  6. «برج های ناقوس در بلژیک و فرانسه». خبرگزاری میراث فرهنگی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ ژانویه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۴ آگوست ۲۰۱۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]