یادگاری (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از میمنتو (فیلم))
یادگاری
پوستر رسمی
کارگردانکریستوفر نولان
تهیه‌کننده
فیلمنامه‌نویسکریستوفر نولان
بر پایه«ممنتو موری»
اثر جاناتان نولان
بازیگران
موسیقیدیوید جولیان
مایکل کامن
فیلم‌برداروالی فیستر
تدوین‌گردودی دورن
توزیع‌کنندهنیومارکت فیلمز
تاریخ‌های انتشار
  • ۵ سپتامبر ۲۰۰۰ (۲۰۰۰-09-۰۵) (ونیز)
  • ۱۶ مارس ۲۰۰۱ (۲۰۰۱-۰۳-۱۶) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۱۳ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده[۲]
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۵–۹ میلیون دلار[۳][۴]
فروش گیشه۳۹٫۷ میلیون دلار[۳][۴]

یادگاری (به انگلیسی: Memento) فیلمی نئو نوآر و روانشناسانه به کارگردانی کریستوفر نولان و محصول سال ۲۰۰۰ است. نولان فیلم‌نامه را بر پایهٔ داستان کوتاهی از برادرش، جاناتان نوشته‌است. گای پیرس، کری-ان ماس و جو پانتولیانو در این فیلم بازی کرده‌اند. ممنتو شامل سکانس‌های سیاه و سفید می‌باشد که روایت آن‌ها خطی است و سکانس‌های رنگی که وقایع به صورت برعکس (از آخر به اول) در آن‌ها روایت می‌شود. در آخر داستان این دو نوع روایت‌ها به هم پیوند می‌خورد.[۵]

ممنتو در ۵ سپتامبر ۲۰۰۰ در جشنواره فیلم ونیز اکران شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. منتقدین ساختار روایت غیرخطی فیلم را ستودند. فیلم در گیشه هم موفق بود و جوایز و نامزدی‌های بسیاری دریافت کرد، از جمله نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیرافتباسی و بهترین تدوین فیلم.[۶] از این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ میلادی یاد می‌شود.

خلاصه داستان[ویرایش]

لئونارد شلبی (گای پیرس) بر اثر یک اتفاق، حافظه کوتاه مدت خود را از دست می‌دهد و با کمک یادداشت‌ها، خالکوبی‌ها و عکس‌هایش سعی می‌کند کسی که همسرش را کشته‌است پیدا کند و انتقام بگیرد. در خالکوبی‌هایش اشاره شده که فردی به نام جان یا جیمز با نام خانوادگی جی.....[ادامه نامعلوم] همسر او را کشته‌است و به‌دنبال او می‌گردد. به کمک پلیسی به نام تدی شخصی به نام جیمی گراندز را پیدا کرده و می‌کشد و لباس‌ها و ماشین او را صاحب می‌شود و آنجا پی‌می‌برد که نام واقعی تدی جان ادوارد گمل است. شماره پلاک ماشین او را به عنوان مظنون بعدی یادداشت کرده و روی بدنش خالکوبی می‌کند. در کتش که در واقع کت جیمی بوده آدرس یک بار را پیدا کرده و به آنجا می‌رود و در آنجا با ناتالی همسر جیمی آشنا می‌شود. در پایان طی ماجراها و اتفاقاتی ناتالی که دوستش در اداره صدور گواهینامه کار می‌کند رد پلاک ماشین را گرفته و او می‌رود در همان مکانی که جیمی گراندز را کشته بود تدی را می‌کشد.

بازیگران[ویرایش]

واکنش‌ها[ویرایش]

ممنتو در گیشه با موفقیت روبرو شد. این فیلم بیش از ۲۵ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۱۴ میلیون دلار در دیگر کشورها درآمد ناخالص کسب کرد و درآمد کلی ناخالص آن در دنیا در اوت ۲۰۰۷ به حدود ۴۰ میلیون دلار رسید.

واکنش منتقدان[ویرایش]

ممنتو مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در راتن تومیتوز امتیاز ۹۲ درصد را کسب کرد. جیمز براردینلی منتقد آنلاین فیلم به ممنتو چهار ستاره از چهار ستاره داد و آن را شماره یک ده فیلم برتر پایان سال و شماره شصت و سه در فهرست صد فیلم برتر تاریخ خود قرار داد.

منابع[ویرایش]

  1. "MEMENTO". British Board of Film Classification. Archived from the original on 29 November 2014. Retrieved June 10, 2013.
  2. "Memento (2000)". BFI. Archived from the original on 29 November 2014. Retrieved June 14, 2014.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Memento - Box Office Data, DVD and Blu-ray Sales, Movie News, Cast and Crew Information". The Numbers. Retrieved November 22, 2014.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Memento (2001)". Box Office Mojo. Retrieved December 21, 2014.
  5. Klein, Andy (2001-06-28). "Everything you wanted to know about "Memento"". Salon.com. Retrieved 2012-09-04.
  6. Session Timeout – Academy Awards® Database – AMPAS بایگانی‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine. Awardsdatabase.oscars.org (2010-01-29). Retrieved on 2011-01-26.

پیوند به بیرون[ویرایش]