میدان امام حسین (تهران)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
خیابان شهدا به سمت میدان امام حسین

میدان امام حسین که پیش از انقلاب با نام های پیشین میدان فوزیه و میدان شهناز شناخته می شد، یکی از میدان‌های شرقی شهر تهران است. این میدان از سمت غرب به خیابان انقلاب و از سمت شرق به خیابان تهران نو و از سمت جنوب به خیابان شهریور (اکرم سابق) متصل است. خیابان انقلاب و خیابان دماوند از طریق زیرگذر ماشین رو به هم متصل هستند. میدان امام حسین و خیابان شهریور طی سالیان اخیر به پیاده‌راه تبدیل شده و دسترسی آن توسط وسائط نقلیه ممنوع می‌باشد در مهرماه سال ۹۶ بخشی از این خیابان به‌دلیل عدم استقبال از خیابان صفا تا میدان شهدا برای عبور و مرور وسایل نقلیه بازگشایی شد.[۱] این میدان یکی از مراکز برگزاری تجمعات حامیان نظام جمهوری اسلامی است.[۲]

حمل و نقل عمومی[ویرایش]

مترو[ویرایش]

ایستگاه متروی میدان امام حسین در ضلع شمال غربی این میدان در خیابان انقلاب نرسیده به خیابان نظام آباد قرار دارد. این ایستگاه محل تقاطع خطوط ۲ و ۶ مترو می‌باشد.

بی‌آرتی[ویرایش]

ایستگاه بی‌آرتی میدان امام حسین در ضلع غربی این میدان در خیابان انقلاب نرسیده به خیابان نظام آباد قرار دارد. از این ایستگاه خط ۱ بی‌آرتی تهران گذر می‌کند.

اتوبوس[ویرایش]

ایستگاه اتوبوس میدان امام حسین در ضلع شرقی این میدان در خیابان دماوند نرسیده به خیابان منتظری قرار دارد. این ایستگاه ابتدای خط ۲۱۲ (میدان امام حسین - پایانه بهشتی) و خط ۳۲۱ (میدان امام حسین - انتهای خیابان هفده شهریور) است.

نام‌های پیشین[ویرایش]

ابتدا این میدان به نام فوزیه، شاه‌دخت مصر و ملکه ایران نام‌گذاری شده بود. پس از جدایی شاه و فوزیه، میدان به نام شاه‌دخت شهناز، دختر مشترک‌ شاه و فوزیه نام‌گذاری شد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «انقلاب نام کدام خیابان‌ها را عوض کرد؟». ایسنا. ۲۰۱۴-۰۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۲۴.
  2. «تهرانِ اشغالی، پرسه‌نگاری از میدان ولی‌عصر تا میدان امام حسین». ایران‌وایر. ۲۱ فروردین ۱۴۰۳. دریافت‌شده در آوریل ۱۷, ۲۰۲۴.
  • اطلس کامل تهران. تهران: مؤسسه جغرافیایی و کارتوگرافی گیتاشناسی، ۱۳۸۵.ISBN 964-342-181-3