میترا فراهانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
میترا فراهانی
زادهٔ۱۳۵۴
تهران
محل زندگیپاریس
ملیتایرانی
پیشهکارگردان و نقاش
جایزه(ها)جایزهٔ تدی جشنواره فیلم برلین
به خاطر فیلم فقط یک زن، در سال ۲۰۰۲ جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم برلین
به خاطر مستند تا جمعه می بینمت رابینسون، در سال ۲۰۲۲ در بخش Encounters

میترا فراهانی (زاده ۱۳۵۴ در تهران) کارگردان و نقاش ایرانی مقیم پاریس است. او در سال ۲۰۱۴ به عنوان داور در ۶۴امین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین حضور داشت.

زندگی[ویرایش]

میترا فراهانی مدرک کارشناسی گرافیک خود را از دانشگاه آزاد در سال ۱۳۷۶ دریافت کرد و در سال ۱۳۷۸ به فرانسه رفت.[۱] میترا به خاطر فیلم فقط یک زن، جایزهٔ تدی جشنوارهٔ فیلم برلین را در سال ۲۰۰۲ برد.[۲] وی در شصت و چهارمین دورهٔ جشنوارهٔ فیلم برلین در جمع هیئت داوران حضور داشت. میترا فراهانی تا کنون چندین مستند، از جمله فی‌فی از خوشحالی زوزه می‌کشد را ساخته‌است. فیلم اخیر در روزهای واپسین زندگی بهمن محصص، نقاش ایرانی تهیه شده و برای نخستین بار مجموعه آثار به‌جا ماندهٔ از این هنرمند را به نمایش می‌گذارد.[۳] تا جمعه رابینسون! ساخته میترا فراهانی، حول مکالمه ژان‌لوک گدار، فیلم‌ساز فرانسوی و ابراهیم گلستان، فیلم‌ساز و نویسنده ایرانی ساخته شده‌است. فراهانی می‌گوید قصد داشته میان گدار و گلستان گفتگویی برقرار کند.[۴] این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۲ به نمایش درآمد و جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مواجهه را به‌دست‌آورد.[۵][۶]

منابع[ویرایش]

  1. «Tabous zohre & manouchehr». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مه ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۹.
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Teddy_Award
  3. «برلیناله ۲۰۱۴ - جشنواره فیلم برلین - 05.02.2014». DW.COM. ۲۰۱۴-۰۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۶-۰۲-۲۶.
  4. «گفتگوی گدار و گلستان». میدان. ۱۴۰۰/۵/۱۶ ۱۸:۲۹:۴۴. دریافت‌شده در 2022-02-13. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  5. «رمزگشایی نامه‌های فرازمینی». دنیای تصویر. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۲-۱۳.
  6. Lattanzio, Ryan; Lattanzio, Ryan (2022-02-16). "Berlin Film Festival 2022 Awards: 'Alcarràs' Wins Golden Bear, Claire Denis, Hong Sang-soo Take Top Prizes". IndieWire (به انگلیسی). Retrieved 2022-02-19.

پیوند به بیرون[ویرایش]