مون‌پلیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مونتپولیه)
Montpellier
نشان Montpellier
نشان
Montpellier در فرانسه واقع شده
Montpellier
Montpellier
Montpellier در اکسیتنی واقع شده
Montpellier
Montpellier
مختصات:
کشورفرانسه
ناحیهاکسیتنی
دپارتمانشهرستان ارو، فرانسه
بخشMontpellier
کمونMontpellier
مدیریت
 • شهردار(۲۰۰۸–۲۰۱۴) Hélène Mandroux-Colas
مساحت
۱
۵۶٫۸۸ کیلومتر مربع (۲۱٫۹۶ مایل مربع)
جمعیت
 (۲۰۱۰)۲
۲۵۷۳۵۱
 • رتبهفهرست شهرهای فرانسه
 • تراکم۴۵۰۰/کیلومتر مربع (۱۲۰۰۰/مایل مربع)
منطقه زمانییوتی‌سی +۱ (زمان اروپای مرکزی)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +2 (ساعت تابستانی اروپای مرکزی)
کد آماری/کد پستی
۳۴۱۷۲ /۳۴۰۰۰, ۳۴۰۷۰, ۳۴۰۸۰, ۳۴۰۹۰
ارتفاع۷–۱۱۸ متر (۲۳–۳۸۷ فوت)
(avg. ۲۷ متر یا ۸۹ فوت)
۱ داده‌های فرانسه رودخانه و دریاچه و یخچال‌ها را در نظر نگرفته‌است > ۱ km² (۰٫۳۸۶ مایل مربع یا ۲۴۷ هکتار) ۲

مون‌پلیه یا مونپولیه (به فرانسوی: Montpellier) مرکز استان هرو (Hérault) در ناحیه لانگ دوک -روسیون (Languedoc-Roussillon) در جنوب فرانسه واقع است. این شهر بین شهرهای نیم (Nîmes) و بزیه (Béziers) قرار دارد. مونپولیه مرکز لانگدوک روسیون است. این شهر در نزدیکی حوزه مدیترانه و نه چندان دور از پاریس قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

این شهر در ۱۰ کیلومتری دریای مدیترانه قرار دارد. فاصله این شهر تا نیم ۵۴ کیلومتر، مارسی ۱۶۸کیلومتر، تولوز ۲۴۸ کیلومتر، لیون ۳۰۵ کیلومتر و پاریس ۷۵۰ کیلومتر است.

اقتصاد[ویرایش]

مونپولیه اقتصادی را بر مبنای فعالیتهای پیشرفته علمی و خدماتی پیرامون شرکتهایی چون IBM و شرکتهای معتبر دیگر مانند HORIBA, دلPalm Computing, Cap Gemini, Alstom, Inforud, Genesys یا PC soft بنیان گذاشته‌است. تخصصهای بسیار دیگری نیز مانند کشاورزی مناطق گرمسیری و مدیترانه‌ای، بهداشت، محیط زیست، فناوری اطلاعات در این شهر گسترش یافته‌است.

فرهنگ[ویرایش]

موزه آگروپلیس، موزه علم و جامعه، به نوبه خود موضوع کشاورزی و تغذیه را به نمایش می‌گذارد و به گسترش فرهنگ علمی آن می‌پردازد.

فرهنگ اولین جایگاه را در مونپولیه دارد. هنرهای سنتی با فناوری مدرن همراه شده‌اند و کنسرتها، نمایشگاه‌ها، آفرینش‌های نمایشی و جشنواره‌ها در تمام سال حیات فرهنگی شهر را پربارتر می‌سازند.

دانشگاه[ویرایش]

۶۰٬۰۰۰ دانشجو، ۳ دانشگاه، ۵ مدرسه عالی مهندسی و ده‌ها پژوهشکده در پویایی و کیفیت زندگی این شهر مشارکت دارند. در مونپولیه از هر چهار نفر یک نفر دانشجو است.[نیازمند منبع]

آگروپلیس، قطب بین‌المللی تحقیقات و آموزش عالی کشاورزی با بیش از ۲۰۰ واحد و آزمایشگاه، ۳۰۰۰ پژوهشگر، مدرس – پژوهشگر و تکنسین در مونپولیه و حومه آن استقرار دارند. ۶۰۰ دانشمند از مناطق ماوراءدریای فرانسه، در ۶۰ کشور جهان پراکنده‌اند و با آنان همکاری می‌کنند. موضوع این تحقیقات گسترش اقتصادی و اجتماعی مناطق مدیترانه‌ای و گرمسیری است. مون پلیه دارای ۳ دانشگاه است:

دانشگاه مون پلیه ۱ که بیشتر در زمینه‌های حقوق، پزشکی، داروسازی و اقتصاد شناخته شده‌است.

دانشگاه مون پلیه ۲ که به دانشگاه علوم (Fac de Science) معروف است در زمینه‌های علوم و مهندسی (شیمی، فیزیک، بیولوژی، الکترونیک، مکانیک، کامپیوتر و …) بیشتر فعال و شناخته شده‌است.

دانشگاه مون پلیه۳ یا دانشگاه پل والری Université Paul Valéry که به دانشکده زبان (Fac de Lettres)نیز معروف است بیشتر در زمینه زبان و ادبیات و علوم انسانی و هنر فعال و شناخته شده‌است.

منابع[ویرایش]