مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی
بنیانگذاری شده۱۳۳۹
بنیان گذارحسین پیرنیا
وابستگیدانشگاه تهران
رئیسوحید ماجد
موقعیتتهران
وبگاه

مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران با سابقه‌ترین و یکی از مهم‌ترین موسسات تحقیقاتی کشور به‌ویژه در حوزه علوم اجتماعی و رفتاری می‌باشد.

معرفی و تاریخچه[ویرایش]

ایجاد مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی به سال‌های اولیه برنامه‌ریزی در ایران برمی‌گردد. در سال ۱۳۲۵ که مشاوران آمریکایی برای برنامه‌ریزی اقتصادی در ایران مستقر شدند ایده تشکیل یک مؤسسه تحقیقاتی-دانشگاهی که بازوی مطالعاتی و مشاوره بخش اجرایی در حوزه‌های اقتصادی، کشاورزی، تجاری، صنعتی، مالی، اجتماعی، آمایشی و سیاست‌گذاری باشد شکل گرفت. این نهاد در دانشگاه تهران و در دانشکده حقوق این دانشگاه، به منظور مطالعات اقتصادی، اجتماعی، آمایشی و برنامه‌ریزی اقتصادی، اجتماعی و توسعه صنعتی و کشاورزی ایجاد شد.

مطالعات پشتیبان و ایتدایی اولین برنامه عمرانی کشور در این نهاد تازه تاسیس توسط مشاورین خارجی و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی شامل ظرفیت‌های دانشگاه تهران و بخش اجرایی کشور انجام شد. برای اجرایی کردن برنامه اول عمرانی و مسئولیت مستقیم نهاد برنامه‌ریز و همجنین ارتقای جایگاه آن، سازمان برنامه کشور از دل این موسسه بیرون آمد و بصورت مستقل در ساختار دولت جایگاه رسمی پیدا نمود. بعد از شکل‌گیری سازمان برنامه در سال ۱۳۲۹ از دل موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی، ارتباط این نهاد با دانشگاه و صاحب‌نظران دانشگاهی از طریق موسسه در طول سالیان بعد همچنان ادامه داشت و این موسسه بعنوان بازوی مطالعاتی و مشورتی سازمان به فعالیت خود ادامه می‌داد. وجود فرصت‌های مطالعاتی و گرنت‌های پژوهشی در موسسه به کمک سازمان برنامه و دیگر ارکان اجرایی و همجنین گرنت‌های بین‌المللی اعطایی، آن را یک نهاد مورد توجه برای متخصصین دانشگاهی در حوزه برنامه‌ریزی توسعه، اقتصاد، توسعه کشاورزی، آمایش سرزمین و حوزه‌های مرتبط تبدیل کرده بود و سالانه محققین مختلف ایرانی و خارجی از فرصت‌های تحقیقاتی و گرنت‌های آن بهره‌مند می‌شدند. این امر امکان مشارکت این موسسه در برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور را فراهم می‌ساخت و تربیت نیروهای متخصص داخلی برای اشتغال در سازمان برنامه و وزارت اقتصاد (شامل شرکت نفت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور، امور مالیاتی، بانکی و سایر امور) و همچنین تربیت پژوهشگران متخصص داخلی و خراجی در زمینه اقتصاد ایران را بر عهده داشت. ارتباط ارگانیک و مستمر دولت، سازمان برنامه، بانک مرکزی، دستگاه‌های اجرایی و همجنین نهادهای بین‌المللی با موسسه موجب این می‌شد که در برنامه‌ریزی‌ها، این نهادها نیز از نظرات دانشگاهی و علمی حداکثر بهره‌برداری در پیشبرد ماموریت‌های خود داشته باشد.

با توجه به عدم الزام ثبت رسمی موسسات داخل دانشگاه، ثبت رسمی موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی تا سال ۱۳۳۹ طول کشید. علی‌رغم پیشینه ۱۴ ساله‌ی نهاد شکل گرفته در دانشگاه تهران که مشارکت مستقیم و جدی در برنامه‌ریزی توسعه و برنامه‌های عمرانی کشور داشت و سازمان برنامه در درون آن شکل و مستقل شده بود، این موسسه به‌صورت رسمی در تیرماه سال ۱۳۳۹ با تعریف صریح ماموریت‌های خود با هدف انجام تحقیقات نظری و کاربردی و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای تحقیقات در مسائل اقتصاد ایران، مشارکت در برنامه‌ریزی توسعه‌ کشور، مشارکت در برنامه‌های عمرانی، آمایش سرزمین و مطالعات اقتصادی محض، موضوعات مرتبط با اقتصاد بین‌الملل، اقتصاد کشورهای منطقه و جهان و تربیت نیروی متخصص با آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و صنعت به منظور افزایش بهره‌وری و اثر بخشی نیروی کار، به ریاست حسین پیرنیا (پدر علم اقتصاد ایران) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دانشگاه تهران ثبت شد.

به منظور آموزش‌های تخصصی علوم اقتصادی و تربیت دانشجویان و متخصصین اقتصادی در سال ۱۳۴۲، اعضای هیات علمی موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی به ریاست دکتر پیرنیا نسبت به تشکیل دانشکده‌ای مستقل با نام دانشکده اقتصاد در درون موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی و در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه اقدام نمودند. موسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی و دانشکده اقتصاد در آبان ماه ۱۳۴۶ از دانشکده حقوق و علوم سیاسی مستقل و به محل کنونی خود در امیرآبادشمالی، به ساختمان دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران انتقال یافتند.

اهم فعالیت‌ها در دهه اخیر[ویرایش]

مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران با توجه به بهره‌مندی از اساتید برجسته و دانشجویان نخبه در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های علوم اقتصادی، اقتصاد انرژی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، بانکداری اسلامی، اقتصاد شهری و منطقه‌ای و اقتصاد محیط زیست و با بیش از نیم قرن تجربه آموزش و پژوهش به یکی از مراکز مهم پژوهشی در کشور تبدیل شده‌است. انتشار مجله‌های توسعه و تحقیقات اقتصادی این مؤسسه به زبان فارسی (مجله تحقیقات اقتصادی) و انگلیسی (Iranian Economic Review (IER)) بخشی از توانمندی این مؤسسه در این عرصه می‌باشد.

در حال حاضر مؤسسه توسعه و تحقیقات اقتصادی در چهار حوزه آموزش، پژوهش، امور ترویجی مانند نشر کتاب و برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی و مشاوره به سازمان‌ها و مراکز دولتی و غیردولتی خدمات ارائه می‌نماید.

روسای مؤسسه تاکنون[ویرایش]


۱ حسین پیرنیا ۱۳۳۹ ۱۳۴۷
۲ ناصر پاکدامن ۱۳۴۷ ۱۳۵۷
۳ سید منصور خلیلی عراقی ۱۳۶۲ ۱۳۶۴
۴ محمود متوسلی ۱۳۶۴ ۱۳۶۸
۵ حسن سبحانی ۱۳۶۸ ۱۳۷۰
۶ ابراهیم گرجی ۱۳۷۰ ۱۳۷۳
۷ محمد خوش‌چهره ۱۳۷۳ ۱۳۷۶
۸ اکبر کمیجانی ۱۳۷۶ ۱۳۷۸
۹ الیاس نادران ۱۳۷۸ ۱۳۸۲
۱۰ حسین عباسی‌نژاد ۱۳۸۲ ۱۳۸۹
۱۱ محسن مهرآرا ۱۳۸۹ ۱۳۹۲
۱۲ قهرمان عبدلی ۱۳۹۲ ۱۳۹۲
۱۳ اسدالله فرزین‌وش ۱۳۹۲ ۱۳۹۳
۱۴ تیمور رحمانی ۱۳۹۳ ۱۳۹۶
۱۵ حسن سبحانی ۱۳۹۶ ۱۳۹۷
۱۶ فرخنده جبل عاملی ۱۳۹۷ ۱۳۹۷
۱۷ وحید ماجد ۱۳۹۷ تاکنون

IDB

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]