موزیلا تاندربرد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موزیلا تاندربرد
موزیلا تاندربرد ۱۱۵
موزیلا تاندربرد ۱۱۵
نویسنده(های)
اصلی
بنیاد موزیلا
انتشار ابتدایی۲۸ ژوئیه ۲۰۰۳
انتشار پایدار
115.8.1[۱] ویرایش در ویکی‌داده
1 مارس 2024
مخزن
نوشته‌شده باسی++, زول (زبان برنامه‌نویسی), XBL, جاوااسکریپت، سی‌اِس‌اِس
سیستم‌عاملچندسکویی
در دسترس به۶۵ زبان
گونهرایانامه‌خوان، اخبارخوان، آراس‌اس ریدر
پروانهجی‌پی‌ال، ال‌جی‌پی‌ال، پروانه همگانی موزیلا
وبگاه

موزیلا تاندربرد (به انگلیسی: Mozilla Thunderbird) نرم‌افزاری آزاد و متن‌باز به‌عنوان رایانامه‌خوان، اخبارخوان، مدیر داده‌های شخصی و کارخواه آر‌اس‌اس و پیام‌رسانی است که توسط بنیاد موزیلا طراحی شده است. این پروژه در اصل از مرورگر وب موزیلا فایرفاکس الگوبرداری شد و در واقع یک رابط کاربری برپایهٔ آن است.[۲]

ویژگی‌ها[ویرایش]

تاندربرد یک کارخواه رایانامه، خوراک‌های خبری و گپ (XMPP/IRC) که از نسخهٔ ۷۸٫۰ به بعد، قابلیت مدیریت داده‌های شخصی (PIM) به آن افزوده شده است و پیش از آن نیز به عنوان افزونهٔ تقویم در دسترس بود. قابلیت‌های بیش‌تر نیز از طریق افزونه‌ها در دسترس هستند.

تاریخچه[ویرایش]

این پروژه در ابتدا کمی بعد از ققنوس (نام اصلی و اولیهٔ مرورگر فایرفاکس) و با نام مینوتور راه‌اندازی شد. سپس با نام تاندربرد (پرندهٔ رعد) ادامه پیده کرد.

در ۷ دسامبر ۲۰۰۴ (۱۷ آذر سال ۱۳۸۳)، نسخه ۱٫۰ انتشار یافت و این نرم افزار در سه روز اول ۵۰۰۰۰۰ بار دانلود شد. دانلود نرم‌افزار موزیلا تاندربرد در ۱۰ روز اول به ۱ میلیون رسید.[۳][۴]

در ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲، تیم موزیلا تاندربرد اعلام کرد که توسعهٔ برنامهٔ اندرویدی K-9 Mail را بر عهده خواهد گرفت و تصمیم دارد که آن را به تدریج تبدیل به نسخهٔ تلفن همراه تاندربرد با پشتیبانی همگام‌سازی کند.[۵]

با انتشار نسخهٔ ۱۱۵٫۰ تاندربرد یک بازطراحی بصری مدرن را تجربهٔ کرد که در ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۲ منتشر شد. همچنین این نسخه شامل بهبودهایی در عملکرد و ویژگی‌های جدید است که تاندربرد را سریع‌تر و کاربردی‌تر می‌کند.[۶]

منابع[ویرایش]

  1. "Thunderbird — Release Notes (115.8.1) — Thunderbird" (به زبان انگلیسی). Retrieved 5 March 2024.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)
  2. Castellani، Alessandro (۲۰۲۳-۰۲-۰۹). «Why We're Rebuilding The Thunderbird Interface From Scratch». The Thunderbird Blog (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۶.
  3. «Asa Dotzler - Firefox and more: thunderbird breaks half a million downloads in three days». web.archive.org. ۲۰۱۲-۰۲-۱۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ فوریه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  4. «Asa Dotzler - Firefox and more: thunderbird 1.0 reaches 1,000,000 downloads in just 10 days!». web.archive.org. ۲۰۱۳-۰۷-۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ ژوئیه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۴-۲۴.
  5. Axon، Samuel (۲۰۲۲-۰۶-۱۳). «Email client K-9 Mail will become Thunderbird for Android». Ars Technica (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۶.
  6. Evangelho، Jason (۲۰۲۳-۰۷-۱۱). «Our Fastest, Most Beautiful Release Ever: Thunderbird 115 "Supernova" Is Here!». The Thunderbird Blog (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۱۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]