مهدی رستم‌پور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مهدی رستم‌پور
مهدی رستم‌پور پس از پناهندگی
زادهٔ۱۳۵۷ خورشیدی
تهران، ایران
ملیتایرانی
پیشه
شناخته‌شده برایمجری‌گری برنامه‌های ورزشی صدا و سیما

مهدی رستم‌پور (زادهٔ ۱۳۵۷ در تهران) کشتی‌گیر پیشین، تحلیل‌گر و نویسنده ورزشی،[۱] و مجری سابق برنامه‌های ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.[۲][۳] وی هم‌چنین صاحب‌امتیاز و مدیر مسئول مجله ورزشی دنیای کشتی در ایران بود.[۴][۵][۶]

وی در اکتبر ۲۰۰۹، به همراه تیم کشتی ایران برای شرکت در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۰۹ به دانمارک اعزام شد، اما پس از پایان مسابقات، با ترک اردوی تیم ایران، از کشور دانمارک تقاضای پناهندگی سیاسی کرد.[۴][۷][۸] او به عنوان خبرنگار آزاد و مفسر ورزشی با بخش فارسی بی‌بی‌سی[۹] و رادیو فردا[۱۰] همکاری می‌کند.

فعالیت رسانه‌ای در ایران[ویرایش]

مهدی رستم‌پور از ابتدای تأسیس شبکه خبر در سال ۱۹۹۹ تا اکتبر ۲۰۰۹، با این رسانه دولتی همکاری داشت، او هم‌چنین پنج سال را به عنوان مجری برنامه‌های زنده در شبکه جهانی جام جم، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حضور داشته‌است.[۱۱] علاوه بر آن، وی مدت‌ها گوینده و گزارش‌گر در رادیو ورزش و شبکه‌های مختلف تلویزیون دولتی ایران از جمله شبکه ۲ و شبکه ۳ بوده‌است.[۱۲][۱۳]

مهدی رستم‌پور هم‌چنین به عنوان تحلیل‌گر ورزشی در برخی روزنامه‌های چاپ ایران از جمله روزنامه شرق، روزنامه اعتماد، روزنامه اعتماد ملی، روزنامه خبر، روزنامه نود، روزنامه کیهان ورزشی، روزنامه جام جم، روزنامه خبر ورزشی و روزنامه ایران ورزشی قلم زده‌است.[۱۴][۱۵][۱۶][۱۷][۱۸]

انتقادات از سازمان تربیت بدنی ایران[ویرایش]

مهدی رستم‌پور، در مصاحبه‌ای با رادیو فردا به تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۸۸، به انتقاد از سیستم ورزشی حاکم در ایران پرداخت. وی به موارد زیر اشاره کرد:[۴]

سرمربی‌گری در تیم ملی کشتی زنان دانمارک[ویرایش]

مهدی رستم‌پور پس از گذراندن دوره‌های مربی‌گری فیلا در لهستان و فعالیت در چند باشگاه محلی دانمارک، نظر فدراسیون کشتی این کشور را به خود جلب کرد و به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی زنان دانمارک انتخاب شد.[۱۹][۲۰][۲۱]

پانویس[ویرایش]

  1. رویارویی ایران و اسرائیل؛ میوه ممنوعه جهان ورزش، بی‌بی‌سی فارسی
  2. ««دیگر نمی‌توانستم کار در صدا و سیما را تحمل کنم» گفت‌وگو با مهدی رستم‌پور | DW | 09.12.2009». www.dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۲.
  3. «روایت «جام‌جم» از پشت پرده مهاجرت ورزشکاران». ایسنا. ۲۰۲۰-۰۲-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۲.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ رستم‌پور: «به ندرت کسی در صدا و سیما با حاکمیت همراه است», رادیو فردا
  5. «پناهندگی خبرنگاران ورزشی ایران». www.tabnak.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۲.
  6. «Magiran | روزنامه اعتماد (1387/05/19): ویژه نامه المپیک «دنیای کشتی»». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۳.
  7. داوود خدابخش. ««دیگر نمی‌توانستم کار در صدا و سیما را تحمل کنم» گفت‌وگو با مهدی رستم‌پور». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۲.
  8. «گزارشگر ورزشی صدا و سیما پناهندگی‌اش را تأیید کرد». جهان نیوز. ۲۰۰۹-۱۰-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۲.
  9. زانوی پلنگ جویبار، طلسم آمریکایی‌ها را ۶۰ ساله کرد، بی‌بی‌سی فارسی
  10. ویژه المپیک لندن ۲۰۱۲: کشتی آزاد ایران، رادیو فردا
  11. «شوک تابستانی گزارشگر صورت سنگی؛ مزدک میرزایی به شبکه ماهواره ای پیوست». فوتبالی. ۲۰۱۹-۰۷-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۳.
  12. «صدا و سیما؛ سازمان مهاجر پرور ایران!/ از وارث تا مزدک». ayatemandegar.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۳. کاراکتر C1 control character در |نشانی= در موقعیت 44 (کمک)
  13. ساعد نیوز (۲۰۱۹-۰۷-۲۷). «همه هنرمندانی که از ایران مهاجرت کردند؛ از گلشیفته تا مزدک». saednews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۲.
  14. «Magiran | روزنامه شرق شماره 787، دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۵». web.archive.org. ۲۰۲۲-۰۹-۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۳.
  15. «Magiran | روزنامه شرق شماره 855، دوشنبه ۲۰شهریور ۱۳۸۵». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۳.
  16. «Magiran | روزنامه سرمایه شماره 365، یک‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۸۵». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۳.
  17. «Magiran | روزنامه اعتماد شماره 1663، سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۳.
  18. «Magiran | روزنامه اعتماد (1387/03/12): چهار دقیقه آریو برزن باش». web.archive.org. ۲۰۲۲-۰۹-۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۹-۱۳.
  19. سرمربی‌گری مهدی رستم‌پور در تیم ملی کشتی زنان دانمارک، دویچه وله فارسی
  20. «مهدی رستم‌پور مربی تیم ملی کشتی زنان دانمارک نشد». news.gooya.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۲۲.
  21. "مهدی رستم پور". naakojaa (به انگلیسی). Retrieved 2022-09-13.