مصطفی‌قلی رام

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مصطفی‌قلی انتخاب‌الملک (رام)
وزیر کشور ایران
دوره مسئولیت
۲۷ فروردین – تیر ۱۳۳۱
پادشاهمحمدرضا پهلوی
نخست‌وزیرمحمد مصدق
پس ازالله‌یار صالح
پیش ازغلامحسین صدیقی
شهردار تهران
دوره مسئولیت
۱۳۲۰ – ۱۳۲۰
پس ازعلی‌اصغر فروزان
پیش ازمحمد سجادی
سناتور
حوزه انتخاباتیتهران (دوره پنجم)
خوزستان (دوره‌های دوم تا چهارم)
استاندار خراسان
نایب‌التولیه آستان قدس رضوی
آغاز به کار
۱۳۳۴
استاندار فارس
اطلاعات شخصی
زاده۱۲۷۷ خورشیدی
مشهد،
درگذشته۱۳۶۰ خورشیدی
تهران،
ملیت ایران
پیشهسیاستمدار

مصطفی‌قلی انتخاب‌‏الملک (۱۲۷۷ مشهد–۱۳۶۰ تهران) که نام خانوادگی رام برگزید، دولتمرد و قانونگذار دوره پهلوی و وزیر کشور کابینه دکتر مصدق بود.

در زادگاهش مشهد تحصیلات قدیمه کرد و به معلمی پرداخت. سپس به تهران رفت و زبان فرانسه آموخت و برای ادامه تحصیل به اروپا رفت. پس از بازگشت در وزارت فوائد عامه استخدام شد و سپس به وزارت مالیه انتقال یافت و از نزدیکان علی‌اکبر داور، وزیر مالیه شد. به ریاست اداره‌های انحصار تریاک و انحصار دخانیات رسید و سرانجام پیشکار مالیهٔ آذربایجان شد.[۱]

در هجدهم آذر ۱۳۱۸ مصطفی‌قلی رام به عنوان رئیس ادارهٔ کل کشاورزی به مجلس شورای ملی معرفی شد. در آن زمان هنوز وزارت کشاورزی تشکیل نشده بود و رام به عنوان مدیرکل کشاورزی عضو و منشى هیئت وزیران بود.

رام در سال ۱۳۲۰ شهردار تهران و پس از چندى مدیر کل آمار و سجل احوال شد. مدت کوتاهى نیز تولیت آستان قدس رضوی را عهده‌دار بود. در سال ۱۳۳۱ در کابینه دکتر مصدق مدت کوتاهی به وزارت کشور رسید.

در انتخابات دورهٔ‏ هجدهم مجلس شورای ملی، رام رئیس انجمن نظارت انتخابات تهران بود. این انتخابات مطابق میل و دلخواه دولت انجام گرفت. در سال ۱۳۳۴ استاندار خراسان و پس از آن استاندار فارس شد. از دورهٔ‏ دوم تا پایان دورهٔ‏ پنجم مجلس سنا نیز سناتور بود.

منابع[ویرایش]

  1. عاقلی، باقر (۱۳۸۰). شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران - جلد دوم. تهران: نگاه. ص. ۷۱۰.