مسعود سلطانی‌فر

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مسعود سلطانی‌فر
سلطانی‌فر در سال ۱۳۹۷
وزیر ورزش و جوانان
دوره مسئولیت
۱۱ آبان ۱۳۹۵ – ۳ شهریور ۱۴۰۰
رئیس‌جمهورحسن روحانی
پس ازسید نصرالله سجادی (سرپرست)
پیش ازسید حمید سجادی
معاون رئیس‌جمهور
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
دوره مسئولیت
۱۰ بهمن ۱۳۹۲ – ۱۵ آبان ۱۳۹۵
رئیس‌جمهورحسن روحانی
پس ازمحمدعلی نجفی
پیش اززهرا احمدی‌پور
عضو شورای اسلامی شهر تهران
دوره مسئولیت
۱۲ شهریور ۱۳۹۲ – ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
استاندار گیلان
دوره مسئولیت
۴ مهر ۱۳۸۰ – ۲۴ آبان ۱۳۸۴
رئیس‌جمهورسید محمد خاتمی
پس ازعلی باقری (سرپرست)
پیش ازعلی عبداللهی
استاندار زنجان
دوره مسئولیت
۱۶ مهر ۱۳۷۶ – ۴ مهر ۱۳۸۰
رئیس‌جمهورسید محمد خاتمی
پس ازسید سجاد کاظمی
پیش ازجعفر رحمان‌زاده
استاندار مرکزی
دوره مسئولیت
۲۴ آبان ۱۳۷۱ – ۱۷ مرداد ۱۳۷۵
رئیس‌جمهوراکبر هاشمی رفسنجانی
پس ازمسیح مؤمنی
پیش ازعلی دانش منفرد
اطلاعات شخصی
زاده۱۶ بهمن ۱۳۳۸ ‏(۶۴ سال)
تهران، ایران
حزب سیاسیحزب اعتماد ملی
دیگر عضویت‌های سیاسیاعتدال‌گرا[۱]
تحصیلاتعلوم سیاسی
محل تحصیلدانشگاه تهران
هیئت دولتدولت یازدهم
دولت دوازدهم

مسعود سلطانی‌فر (زادهٔ ۱۶ بهمن ۱۳۳۸ در تهران) سیاستمدار اصلاح‌طلب ایرانی است که در دولت دوازدهم سمت وزیر ورزش و جوانان[۲] را برعهده داشت. او در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در دولت یازدهم به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری[۳] فعالیت می‌کرد و نیز عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران[۴] بوده‌است.

زندگی‌نامه

مسعود سلطانی‌فر در سال ۱۳۳۸ در تهران زاده شد.[۵] پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری، او برای تصدی وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد شد اما نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس نهم را به دست آورد.

کنش سیاسی

مسعود سلطانی‌فر پس از تشکیل حزب اعتماد ملی به رهبری مهدی کروبی به عضویت این حزب درآمد. او در جریان انتخابات سال ۱۳۸۸رئیس ستاد اجرایی حزب اعتماد ملی در پشتیبانی ازٰ مهدی کروبی و نماینده او در جریان شمارش آرا بوده‌است.[۶]

حضور در دولت یازدهم

عضویت در هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش

در ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ با تصویب وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و تأیید حسن روحانی، سلطانی‌فر به مدت سه سال به عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش برگزیده و جایگزین علی صدوقی شد.[۷]

ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ و پس از استعفای محمدعلی نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حسن روحانی، طی حکمی مسعود سلطانی‌فر را به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب نمود.[۳] او تا بر عهده گرفتن تصدی وزارت ورزش و جوانان دولت یازدهم در آبان ۱۳۹۵ در این سمت بود.

وزارت ورزش و جوانان

به علت مشارکت سیاسی سلطانی‌فر در جریان رویدادهای پس از انتخابات ۱۳۸۸ او یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که موفق به گرفتن رای اعتماد از مجلس نهم نشد.[۶] وی که به عنوان وزیر ورزش و جوانان معرفی شده بود با ۱۱۷ رای موافق، ۱۴۸ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نهم نشد.[۸][۹]

پس از استعفای محمود گودرزی از وزارت ورزش و جوانان، سلطانی فر دوباره از سوی رئیس‌جمهور به عنوان نامزد وزارت ورزش به مجلس معرفی شد. در جلسه رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۵ سلطانی‌فر توانست با ۱۹۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف، و ۶ رأی ممتنع به سمت وزارت ورزش و جوانان برگزیده شود.

همچنین وی با ۲۲۵ رای موافق برای بار دوم برای تصدی وزارت ورزش و جوانان دولت دوازدهم انتخاب شد.[نیازمند منبع]

سوء مدیریت و فساد

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، دوره وزارت مسعود سلطانی‌فر در وزارت ورزش و جوانان با جنجال‌های زیادی همراه بوده‌است و اخراج کارلوس کی‌روش و تحمیل مارک ویلموتس از دیگر مواردی است که سلطانی‌فر شخصاً در آن‌ها دست داشته و وارد کردن افرادی با پیشینه فساد و اختلاس بالا به ورزش ایران از کارهای وی است. خود وی متهم به دست داشتن در فساد مالی شده‌است. در دوره وزارت مسعود سلطانی‌فر، ورزشکاران زیادی از ایران مهاجرت کردند.

همچنین وی از سوی استقلالی‌ها متهم به پشتیبانی از پرسپولیس شده‌ است.[۱۰] در دوران تکیه او بر مسند وزارت ورزش تیم پرسپولیس یک نایب قهرمانی و پنج قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی جام حذفی و چهار سوپر جام کسب کرد. این موفقیتها همراه با ثبات ترکیب تیم پرسپولیس در برابر عدم موفقیت و بی‌ثباتی تیم استقلال شائبه پرسپولیسی بودن وی را تقویت کرد.همچنین سعید معروف نیز توجه بیش از حد سلطانیفر بر روی قهرمانیهای پیاپی تیم پرسپولیس را باعث بی‌توجهی وی به کلیت ورزش ایران دانست.[۱۱] گادوین منشا بازیکن پیشین پرسپولیس که به استقلال پیوست و بوژیدار رادوشویچ بازیکن تیم پرسپولیس نیز از تفاوت امکانات دو تیم و بالاتر بودن امکانات در تیم پرسپولیس سخن گفتند.[۱۲] علی فتح‌الله‌زاده نیز بر این باور بود که سلطانیفر برای موفقیت تیم محبوبش پرسپولیس دست به تخریب رقیبش استقلال می‌زند.[۱۳]

پیشینه کاری

سلطانی فر استاندار گیلان، زنجان و نیز مرکزی بوده‌است. او همچنین معاون سیاسی در استانداری‌های فارس، همدان و هرمزگان بوده‌است.

وی استاندار پیشین گیلان، معاون پیشین سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام مصطفی هاشمی‌طبا در زمان ریاست وی بر سازمان تربیت بدنی به مدت دو سال (در سال‌های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵) و همزمان معاونت اداری و مالی این سازمان، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده‌است. سلطانی‌فر دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی است. وی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده و پیشینه همکاری با حسن روحانی را دارد و به عنوان مسئول کمیته ورزش دولت روحانی فعالیت کرده‌است.

پانویس

  1. معرفی سوابق و گرایش سیاسی وزیران پیشنهادی روحانی خبرگزاری حرف دل مردم
  2. «3 وزیر پیشنهادی راهی پاستور شدند». خبرگزاری فارس.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ انتصاب مسعود سلطانی فر به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  4. اصلاح طلبان و حامیان قالیباف شورای شهر تهران را در اختیار گرفتند/ شکست مطلق دولتی‌ها[پیوند مرده] آفتاب نیوز
  5. https://www.hamshahrionline.ir/news/352221/زندگینامه-مسعود-سلطانی-فر-۱۳۳۸
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «پایان یک وزیر؛ مسعود سلطانی‌فر که بود و با ورزش ایران چه کرد؟». بی‌بی‌سی فارسی. ۷ شهریور ۱۴۰۰.
  7. احکام دولت برای مهرعلیزاده و سلطانی‌فر
  8. وزیر جدید ورزش و جوانان معرفی شد
  9. http://www.farsnews.ir/newstext.php?nn=13920524000905
  10. «کلنجار برای پاسخ به سؤال پرحاشیه: وزیر استقلالی است یا پرسپولیسی؟». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۲۱.
  11. «حمله عجیب و جنجالی سعید معروف به گلات پرسپولیس و وزیر ورزش/ ورزش ایران فدای یک تیم شد؛ سال‌های سیاهی بود!». www.khabarvarzeshi.com. ۲۰۲۱-۰۸-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  12. «تعجب منشا از وضعیت استقلال؛ در پرسپولیس امکانات بهتر بود». www.khabarvarzeshi.com. ۲۰۱۹-۰۲-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.
  13. «حمله شدیداللحن فتح‌الله‌زاده به حسن روحانی و وزیر ورزش/ به زندان می‌روم اما همه چیز را می‌گویم/ سطح فکری وزیر پایین است!/ رئیسی به داد استقلال برسد». www.khabarvarzeshi.com. ۲۰۲۱-۰۶-۲۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۳-۱۰.

منابع