مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (به اختصار متما) سازمانی زیر مجموعه سازمان فناوری اطلاعات ایران در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران است که اقدام به انتشار آمار تست سرعت رسانندگان خدمات اینترنتی، رتبه بندی این شرکت‌ها و انجام پروژه‌های مرتبط با اینترنت ملی می نماید[۱].

معرفی[ویرایش]

مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت اهدافی همچون مدیریت و تخصیص آدرس اینترنتی، توسعه فضای سایبر ملی، توسعه دامنه‌های ir و انجام سیاست‌های مربوط به ثبت و تخصیص آدرس‌های آی پی نسخه ۴ و ۶ را دنبال می‌کند[۲]. این مرکز در اردی‌بهشت سال ۹۱ توسط وزیر وقت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، رضا تقی‌پور، به عنوان مرجع اعلام فهرست خدمت دهنگان ایمیل با میزبانی داخلی معرفی شد که باید توسط بانک‌ها و بیمه‌ها برای آدرس ایمیل مشتریان قابل قبول باشند. بر این اساس استفاده از آدرس ایمیل‌های نظیر جی میل، یاهو و غیره توسط مشتریان بانک‌ها و بیمه‌ها ممنوع شد[۳].

انتقادات[ویرایش]

این مرکز، جداول برترین رسانندگان خدمات اینترنتی ارائه دهندگان اینترنت از طریق شماره گیری، ADSL و وایمکس را به صورت ماهانه اعلام می‌کند اما طبق ادعای برخی شرکت‌های فراهم‌کننده دسترسی قابل استناد نمی‌باشند چرا که اندازه‌گیری بر اساس روش علمی انجام نشده و امکان تقلب در آن وجود دارد[۴][۵].

پانویس[ویرایش]

  1. متما، لیست پروژه‌های در دست اقدام مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت بایگانی‌شده در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine، تاریخ بازیابی: ۲۵ دی ۹۱
  2. متما، درباره ما بایگانی‌شده در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۳ توسط Wayback Machine، تاریخ بازیابی: ۲۵ دی ۹۱
  3. خبر آنلاین، چرا مشتریان بانک‌ها باید ای‌میل داخلی داشته ‌باشند؟، تاریخ بازیابی: ۲۵ دی ۹۱
  4. ictna، اصرار متما به رتبه‌بندی اشتباه شرکت‌های اینترنتی ، تاریخ بازیابی: ۲۵ دی ۹۱
  5. خبرگزاری مهر، تقلب در تست سرعت اینترنت/ انتقاد از عملکرد نرم افزار سنجش سرعت، تاریخ بازیابی: ۲۵ دی ۹۱

پیوندها[ویرایش]