مرسدس-بنز سری-ال (کامیون)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کامیون‌های سری ال مرسدس بنز (به انگلیسی: Mercedes-Benz L-series truck) که در ایران با نام بنز مایلر (به آلمانی: Meiller) شناخته می‌شوند، مایلر در سیستم تعلیق و زیربندی تفاوت اساسی با سایر کامیون‌های سری ال مرسدس بنز داشت. مایلر در ایران با رنگ نارنجی تولید می شد. در زمین‌های ناهموار و معادن مزیت‌های مایلر به خوبی مشخص شد و با استقبال بی‌سابقه گروهی از مشتریان که کاربردهای این چنینی از کامیون داشتند مواجه شد.

مرسدس بنز واگن هود (WH)
دید کلی
گونهخودروی موتور جلو-محور عقب
شرکتمرسدس-بنز
ایران خودرو دیزل
نام‌های دیگربنز مایلر
تولیددایملر-بنز (۱۹۵۹–۱۹۹۵)
فرایتلاینر (۱۹۷۵–۱۹۹۱)
ایران خودرو دیزل (۱۹۷۹–۲۰۲۳)
بدنه و شاسی
شکل بدنهکامیون
گاه‌شمار
پیشینمرسدس-بنز ال ۶۶۰۰
پسینفرایتلاینر سری اف‌ال (ایالات متحده)
مرسدس-بنز آترون (آمریکای لاتین)
مرسدس-بنز زتروس
مرسدس-بنز ان‌جی
مرسدس-بنز سری ال

تاریخچه[ویرایش]

بنز مایلر در حال حمل کانتین

نخستین تولید این سری در سال ۱۹۵۹ در آلمان و برای مصرف داخلی انجام شد ولی تولید برای صادرات آن تا سال ۱۹۹۵ ادامه داشت. سری ال صادرات بسیار موفقی داشت و به‌سرعت در خاورمیانه، آفریقا و آمریکای جنوبی مشهور شد و بکار قرار گرفته شد.

مرسدس بنز ال ۱۹۲۴، ساخت ایران خودرو دیزل

مدل‌های سبکتر که برای مسافت‌های کوتاه و ساخت‌وساز بود در کارخانه شهر مانهایم، و مدل‌های سنگینتر برای مسافت‌های طولانی در کارخانه شهر گاگناو تولید می‌شدند.[۱]

در سال ۱۹۶۲، مدل ۱۹تنی با قدرت بیشتر، با نام L334C ساخته و به‌طور عمده صادر شد.

سری ال همچنین در ایران، به‌طور فراوان وارد و پس از مدتی در داخل ایران تولید شدند و به بنز مایلر معروف شدند. هم‌اکنون، ایران خودرو دیزل، این سری را در دو مدل ۲۶۲۴ و ۱۹۲۴ با نام خاور، تولید می‌کند.[۲] مدل ۲۶۲۸ نیز دیگر تولید نمی‌شود. مرسدس بنز LAK 2624 نوع سه دیفرانسیل می‌باشد و احتمالاً هنوز ۲۶۲۸ سه دیفرانسیل در ایران مانده باشد که کاربرد غیر شخصی دارد.

ادامه تولید این کامیون‌ها با تغییراتی در قسمت پیشرانه و جعبه دنده، همچنین نصب هواکش‌های بزرگ‌تر به همراه حفاظ‌های فلزی جلو، عقب و طرفین در ایران ادامه دارد.

مدل‌های تولید شده در ایران[ویرایش]

مرسدس بنز مایلر در ایران، از سال ۱۳۳۸ تاکنون در حال تولید است. بیشتر این کامیون‌ها با رنگ نارنجی تولید شده است. مدل‌های تولید شده در ایران:

۹۱۱[ویرایش]

سبک ترین نسخه تولید شده در ایران بنز ۹۱۱ است که ۱۱۰ اسب‌بخار تولید می‌کند و ۹ تن وزن ناخالص آن است. این نسخه در سال ۱۳۴۱ در خط تولید خاور قرار گرفت ؛ این نسخه از سال ۱۳۳۸ تا سال ۱۳۶۳ تولید شد

۱۱۱۳[ویرایش]

نسخه ۱۳۰ اسبی با وزن ناخالص ۱۱ تنی.

۱۳۱۳[ویرایش]

نسخه ۱۳۰ اسبی با وزن ناخالص ۱۳ تنی.

۱۵۱۳[ویرایش]

نسخه ۱۳۰ اسبی با وزن ناخالص ۱۵ تنی.

۱۹۲۱[ویرایش]

اولین نسخه تولید شده مایلر در ایران که در سال ۱۳۳۸ عرضه شد. این کامیون می‌تواند ۲۱۰ اسب‌بخار تولید کند و قابلیت جابجایی ۱۰ تن را دارد. وزن ناخالص این کامیون ۱۹ تن است. این کامیون دو محور است و تولید این کامیون در سال ۱۳۷۸ متوقف شد.

۱۹۲۴[ویرایش]

این نسخه همانند ۱۹۲۱ است و تنها تفاوت آنها در بخش فنی است که این نسخه از موتور OM355 استفاده می‌کند و قادر به تولید ۲۴۰ اسب‌بخار و ۱۰۵۰ نیوتن‌متر است. در حال حاضر این کامیون در حال تولید است.

۲۶۲۴[ویرایش]

نسخه سه محور بنز ۱۹۲۴؛ قابلیت بارگیری ۱۵ تن دارد و وزن ناخالص این کامیون ۲۶ تن است. این کامیون هم هنوز تولید می‌شود.

۲۶۲۸[ویرایش]

این کامیون سه محور از موتور OM355 LA بهره می‌برد که می‌تواند ۲۸۵ اسب‌بخار و ۱۰۶۰ نیوتن‌متر تولید کند. این موتور از یک سوپرشارژر استفاده می‌کند.

۲۶۳۰[ویرایش]

یک کشنده است که با مجهز شدن موتور OM355 به توربوشارژر و اینترکولر قدرت آن افزایش پیدا کرد و ۳۰۰ اسب‌بخار و ۱۲۰۰ نیوتن‌متر را می‌تواند تولید کند.

منابع[ویرایش]

  1. "Mercedes-Benz" (به آلمانی). www.lkw-infos.eu. Archived from the original on 21 April 2012. Retrieved 2012-05-16.
  2. ایران خودرو دیزل. «محصولات». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۱۴.