مرد دوهزارچهره

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مرد دو هزار چهره)
مرد دوهزارچهره
ژانرکمدی
نویسندهمهران مدیری
خشایار الوند
امیر مهدی ژوله
کارگردانمهران مدیری
بازیگرانمهران مدیری
سیامک انصاری
برزو ارجمند
سپند امیرسلیمانی
بیژن بنفشه‌خواه
محمدرضا هدایتی
شقایق جودت
صدرالدین حجازی
امید روحانی
سحر زکریا
امید زندگانی
یوسف صیادی
رضا فیض‌نوروزی
عارف لرستانی
علی لک‌پوریان
کیهان ملکی
بیوک میرزایی
سام نوری
فلور نظری
غلامرضا نیکخواه
پروین قائم‌مقامی
هادی کاظمی
سحر جعفری جوزانی
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
شمار قسمت‌ها۱۳
پخش
شبکهٔ اصلیشبکهٔ سه
انتشار اولیهنوروز ۱۳۸۸
انتشار
پس ازمرد هزارچهره
پیش ازقهوه تلخ

مرد دوهزارچهره نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی است که در نوروز ۱۳۸۸ هرشب ساعت ۲۳ از شبکه سه پخش می‌شد. این مجموعه دنباله‌ای بر مجموعه تلویزیونی مرد هزارچهره است که در نوروز ۱۳۸۷ از همین شبکه پخش گردید. کارگردانی این اثر را مهران مدیری به عهده داشت و علاوه بر بازیگران مشترک سال گذشته حدود ۴۰ بازیگر جدید نیز به مجموعه اضافه شدند.[۱] این سریال در ۱۳ قسمت ۴۰ دقیقه ای تولید شده‌است.[۲] مهران مدیری باز هم در نقش «مسعود شصت‌چی» در موقعیت‌های مختلف با افراد دیگری از جمله یک خلبان، یک رمال، یک سرمربی فوتبال و مهران مدیری (شخصیت واقعی خودش) اشتباه گرفته می‌شود.[۱] نویسندگان این مجموعه امیرمهدی ژوله، مهراب قاسم‌خانی و خشایار الوند بودند. مرد دوهزارچهره اولین کار مهران مدیری بعد از جدا شدن پیمان قاسم‌خانی از تیم نویسندگی آثارش می‌باشد.

داستان[ویرایش]

  • مسعود شصت‌چی (مهران مدیری) که در گذشته به دلیل تغییر هویت‌ها به دادگاه رفته بود و حکم شش ماه زندانی گرفته بود به خانه بازگشته‌است. این در حالی است که سحر (فلامک جنیدینامزد او دیگر به مسعود شصت‌چی علاقه ندارد.
  • مسعود از اداره ثبت احوال اخراج شده و همه به دلیل گذشته وی او را سرزنش می‌کنند و حاضر به استخدام او نیستند.
  • از آنجا که مسعود شصت‌چی با شماره شناسنامه ۱۳ در اشتباه گرفته شدن با افراد دیگر بدشانس است فردی او را با مهران مدیری کارگردان و بازیگر اشتباه می‌گیرد و از او تقاضای وقت مصاحبه می‌کند. از طرفی مسعود از طریق جراید متوجه می‌شود که مهران مدیری در خارج از کشور است و وقتی می‌بیند کسی او را تحویل نمی‌گیرد و عشق او هم رفته‌است تصمیم می‌گیرد این بار به عمد خود را مهران مدیری معرفی کند تا دوباره به یک شخصیت محبوب تبدیل شود. با این حال طی ساخت یک فیلم تلویزیونی در فرودگاه با کاپیتانی به نام کاپیتان ساجدی اشتباه گرفته می‌شود. او مجبور می‌شود یک هواپیما را تا شیراز ببرد ولی در راه به اشتباه به تهران بازمی‌گردد. هواپیما در راه دچار نقص فنی شده و او با تلاش خود هواپیما را به زمین می‌نشاند و از فرصت سوءاستفاده کرده و فرار می‌کند ولی باز هم به جای یک مربی فوتبال اشتباه گرفته می‌شود. او در نقش مربی شکیبا به کارش ادامه می‌دهد. لازم است ذکر شود که در این قسمت‌ها روابط نامشخص و پیچیدهٔ پشت پرده فوتبال کشور به نقد کشیده می‌شود که در نوع خود جالب‌توجه است؛ ولی در حینی که پلیس متوجه می‌شود که آن مربی پروفسور شکیبا نبوده و مسعود شصت‌چی است به محل استقرار تیم سیکاد مراجعه می‌کند ولی او به صورت اتفاقی آنجا نبوده و به‌طور ناخواسته وارد بازی دیگری می‌شود. وی پایش به یک باند خلاف باز شده که خود را جادوگر جا زده‌اند و به وسیله کف بینی، احضار روح و … گذران زندگی می‌کنند. در این ماجرا همه متوجه نیروی فوق‌العاده وی در این کار می‌شوند و در واقع او را مدیوم می‌دانند. مسعود در حال فریب دادن اشخاصی دستگیر می‌شود و دوباره به زندان می‌افتد.
  • مأمور بازجو به سادگی وی پی می‌برد و مسعود به عدم توانایی خود در نه گفتن به کارهایی که حتی نمی‌خواهد انجام دهد اقرار می‌کند. به هر حال قانون او را مجرم شناخته و حکم او را ۱۰ سال تبعید به روستایی در بدترین نقطه کشور اعلام می‌کند. آن روستا جایی نیست جز برره. یک مار (نشیمن‌گز) او را نیش می‌زند و بیهوش می‌شود. شیرفرهاد پایین برره و کیانوش استقرارزاده (که حالا پیر شده‌اند) سر می‌رسند و او را با خود می‌برند.

بازیگران[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

سال جایزه رده دریافت‌کننده نتیجه
۱۳۹۰ دوازدهمین جشن حافظ بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی[۳] مهران مدیری برنده

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «مرد ۲ هزار چهره از شبکه ۳». وبگاه رسمی خانواده سبز. ۱ فروردین ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ مارس ۲۰۰۹.
  2. «مرد ۲ هزار چهره می‌آید». وبگاه رسمی فرارو. ۱ فروردین ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۳.
  3. «دوازدهمین دوره جشن حافظ (سال ۱۳۹۰) - جشن حافظ». ۱۴۰۰-۱۲-۱۴. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]