مکتب آتن (نقاشی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مدرسه آتن)
مکتب آتن
هنرمندرافائل
سال۱۵۱۰-۱۱
موادفرسک
ابعاد
۵۰۰ × ۷۷۰ سانتیمتر
مالککاخ آپوستولیک، واتیکان

مکتب آتن (به ایتالیایی: Scuola di Atene) یکی از معروفترین آثار نقاش رنسانسی رافائل (۱۴۸۳ - ۱۵۲۰ میلادی) است که در بین سال‌های (۱۵۱۰ و ۱۵۱۱) میلادی به عنوان بخشی از دیواری‌نگاری اقامتگاه پاپ در واتیکان خلق شده‌است.

این اثر به عنوان شاهکار رافائل و تجسمی تمام عیار از روح کلاسیک دوران اوج رنسانس (به انگلیسی: High Renaissance) شناخته می‌شود . زمانی که پاپ جولیوس دوم به تشویق هنرمندانی بزرگی چون رافائل ، لئوناردو داوینچی ، دل سارتو و میکل آنژ پرداخت و شهر رم عملاً جایگزین شهر فلورانس در تمرکز آثار هنری اروپا در طول سال‌های رنسانس شد.

در این اثر ، چهره‌های مختلفی از مشهورترین فلاسفه یونان باستان ، دانشمندان و دیگر شخصیتهای شناخته شده به تصویر کشیده شده‌اند. به دلیل این که خود رافائل به‌طور صریح به نام شخصیتهای موجود در اثر اشاره نکرده‌است یا منبع مشخصی دربارهٔ این اثر و نامگذاری شخصیتهای آن وجود ندارد ، تشخیص آن‌ها همواره با ابهاماتی همراه بوده‌است ، با این حال توافقی کلی در نامگذاری این عده وجود دارد.

به عبارت دیگر، از سقراط ، افلاطون و ارسطو تا فیثاغورث ،بطلمیوس ، اقلیدس ، ابن‌رشد ، ابن‌سینا یا زرتشت خورگان همگی در این عکس یادگاری باستانی دیده می‌شوند.[۱][۲]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. patrick، Author:. «Plato's Circle in the Mosaic of Pompeii – Electrum Magazine» (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۳-۱۲.
  2. "I sintomi delle malattie nei capolavori dei pittori del passato". Corriere della Sera (به ایتالیایی). 2020-06-27. Retrieved 2021-03-12.
  3. جیمز. اِی کوریک، تاریخدان و پژوهشگر، در کتاب: امپراطوری بیزانس.

پیوند به بیرون[ویرایش]